Sieci promują ekożywność. Liczba akcji promocyjnych wzrosła o 826% w ciągu dwóch lat [analiza]

W latach 2018-2019 liczba promocji dotyczących żywności ekologicznej w gazetkach promocyjnych zwiększyła się o 826% – wskazuje analiza międzynarodowej firmy Hiper-Com Poland i aplikacji Zdrowe Zakupy.

Największy wzrost wystąpił w dyskontach i wyniósł przeszło 2300%. Supermarkety i hurtownie też zanotowały duży skok – odpowiednio o ponad 1300% i 1200%. Sieci convenience miały zwyżkę o 800%, cash&carry – o 725%, a hipermarkety – o 660%.

Z kolei sama powierzchnia promocyjna tego typu artykułów poszerzyła się o 96%. Pod tym względem najbardziej poszły w górę dyskonty – o 1000%, a najmniej hipermarkety – o 35%.

Podoba Ci się to, o czym piszemy?     

Tak duże wzrosty procentowe są oczywiście spowodowane bliskim zeru pułapem startowym, w żadne sposób nie neguje to jednak tempa rozwoju kategorii.

– Promocja produktów BIO daje nie tylko bardzo pozytywny efekt wizerunkowy, ale może też pomóc w generowaniu zysków. Nie są to jeszcze znane artykuły i mocne marki. Konsumentom trudno porównywać ceny między poszczególnymi brandami. Jednak kolejne lata pokażą, które sklepy będą utożsamiane przez klientów z artykułami najwyższej jakości. To one przejmą dynamicznie rosnący rynek – prognozuje Arkadiusz Paprzycki z aplikacji Zdrowe Zakupy.

Najwięcej promocji na żywność eko w dyskontach

W badanym okresie dyskonty podniosły liczbę promocji aż o 2333%. Jak wyjaśnia Katarzyna Grochowska z Hiper-Com Poland, w ostatnich dwóch latach segment produktów BIO rósł trzykrotnie szybciej niż cały rynek spożywczy. Przy tak dynamicznym rozwoju sieci musiały oferować więcej rabatów na tego typu artykuły, aby utrzymać klientów. Są oni coraz bardziej wymagający, a jednocześnie wciąż patrzą na ceny. Dyskonty promują stosunkowo niedrogą żywność ekologiczną marek własnych.

Ekologiczność pochodzenia żywności ważna dla 25% konsumentów [raport Green Generation]

Więcej żywności BIO w gazetkach promocyjnych

W 2019 roku wyraźnie zwiększyła się też powierzchnia promocyjna w gazetkach przeznaczana na produkty BIO, tj. o 96%. Na rynku pojawia się coraz więcej żywności ekologicznej sygnowanej tzw. markami własnymi. Trzeba je przybliżać konsumentom. Przed sieciami handlowymi stoi wyzwanie w zakresie edukacji klientów i czerpania zysków z dostarczania wysokiej jakości towarów – tłumaczy Arkadiusz Paprzycki. O tym, że edukacja jest niezbędna świadczą wyniki badań rynkowych, które wskazują na problemy z rozpoznawaniem żywności ekologicznej przez konsumentów.

Czytaj: Polacy chcą kupować żywność eko częściej. Wysokie ceny przeszkodą [Badanie IQS]

– Dyskonty najbardziej poszerzyły powierzchnię – o 1000%. Wiąże się to z największym wzrostem liczby promocji. Ciekawe jest to, że drugie miejsce zajęły sklepy cash&carry z wynikiem 254%. Wyjaśnieniem tej sytuacji jest częste stosowanie całostronicowych promocji. Natomiast trzecia pozycja supermarketów nie jest zaskakująca, skoro są najbardziej zaciętymi rywalami dyskontów. W tym formacie przyrost wyniósł 138% – informuje Michał Majszczyk z Hiper-Com Poland.

Sieci convenience zwiększyły powierzchnię przeznaczaną w gazetkach na produkty BIO o 62%. Najmniejszy wzrost odnotowały hipermarkety, tj. o 35%. W kwestii liczby promocji też zajęły ostatnie miejsce. To może oznaczać, że powoli rezygnują z konkurowania z dyskontami i w przyszłości nie będą tak mocno promowały nowych segmentów.

Targi branży ekologicznej w 2020 roku w Polsce i Europie. Znamy Daty!

Jak powstało badanie?

Analizę wykonali eksperci z międzynarodowej firmy Hiper-Com Poland i aplikacji Zdrowe Zakupy. Porównano, ile razy w gazetkach pojawiały się promocje produktów BIO w całym 2018 i 2019 roku. Zmierzono też, jaką konkretnie powierzchnię zajęły wspomniane oferty. Analitycy sprawdzili wydania wszystkich dostępnych na rynku dyskontów, hipermarketów, supermarketów, sieci convenience i cash&carry. Łącznie poddano analizie ponad 12,5 tys. publikacji promocyjnych, w tym ponad 7,2 mln cm2.