Rynek kosmetyków eko i naturalnych rośnie szybko, ale oznakowanie wciąż problemem

blank

Dane Allied Market Research wskazują na to, że w latach 2014-2020 wartość rynku kosmetyków eko i naturalnych (tzw. NOC) ma zwiększać się o 9.8%. Dwukrotnie szybciej niż w przypadku kosmetyków konwencjonalnych. 

Dlaczego sięgamy po kosmetyki naturalne?

Wyniki badań przeprowadzonych przez brytyjską firmę Organic Monitor wskazują, że do sięgania po kosmetyki naturalne lub ekologiczne konsumentów skłania:

  • troska o ich skład i unikanie niepożądanych przez konsumentów składników,
  • naturalne przenikanie stylu życia „slow life” od żywności do pielęgnacji urody,
  • wzrost etycznego konsumpcjonizmu.

Brak jednolitej certyfikacji problemem

Kosmetyk naturalny lub ekologiczny, czyli jaki? No właśnie… Wzrost zainteresowania tego typu produktami odsłania istotny problem, przed którym stoi ta młoda i perspektywiczna branża. W przeciwieństwie do żywności ekologicznej, w zakresie kosmetyki ekologicznej i naturalnej nie obowiązują jednolite europejskie regulacje dotyczące nazewnictwa, składu i oznakowania.

Podoba Ci się to, o czym piszemy?     

Na rynku UE prawo zaniedbało obszar kosmetyków naturalnych i organicznych (NOC). Oczywiście NOC, jak wszystkie inne kosmetyki, obowiązują rozporządzenia 1223/2009 i 655/2013 . Powstała również norma ISO 16128 – podająca definicje surowców naturalnych, pochodzenia naturalnego, syntetycznych, a nawet listę reakcji chemicznych dozwolonych przy produkcji surowców z powyższych grup. Nadal jednak producenci czekają na ostateczną definicję samego kosmetyku naturalnego, co jest niezmiernie ważne, bo jej brak zostawia zbyt dużo miejsca dla wolnej interpretacji. W związku z tym KE odsyła do stosowania kryteriów certyfikacji kosmetyków naturalnych i organicznych – np. NaTrue, czy COSMOS. Trzeba przyjąć takie postępowanie w oczekiwaniu na twarde prawo, bo jego brak – stwarza pole do nadużyć i greenwashigu, co obserwujemy na rynku nie tylko polskim, ale europejskim, a nawet światowym

– podkreślały ekspertki panelu „Nowy trend. Kosmetyki naturalne – dynamicznie rosnący rynek” na Forum w Krynicy.

W panelu udział wzięły: Magda Hajduk, prezes Naturativ, jedynej polskiej marki kosmetycznej z certyfikatem NATRUE. Od 13 lat zaangażowana w tworzenie kosmetyków naturalnych w Polsce. Sabine Kästner – przewodnicząca Grupy Roboczej ds. Komunikacji NATRUE, rzecznik prasowy producenta kosmetyków naturalnych marki Lavera, Francesca Morgante – Label and Communication Manager w NATRUE, oraz Agnieszka Nnolim, toksykolog, ekspert w ocenie toksykologicznej produktów kosmetycznych. Dyskusję moderowała Lidia Lewandowska – dziennikarka z wieloletnim doświadczeniem w branży kosmetycznej.

źródło: materiały prasowe

blank

Brak postów do wyświetlenia