Teraz czytasz...
Polski rynek kosmetyków naturalnych – wartość, trendy, prognozy.
X Targi Ekostyl | reklama | Biokurier.pl
X Targi Ekostyl | reklama | Biokurier.pl

Polski rynek kosmetyków naturalnych – wartość, trendy, prognozy.

Avatar photo

Polski rynek kosmetyków naturalnych. Jak się rozwija? Jakie trendy na nim panują? Które kanały sprzedaży są najskuteczniejsze? W tym, aktualizowanym co rok, tekście zamieszczać będziemy najnowsze dane.

Kosmetyki naturalne, ekologiczne, bio w Polsce. Badanie GFK

W okresie od lipca 2022 r. do czerwca 2023 r. wartość rynku kosmetyków ekologicznych, organicznych i bio spadła o 9 proc. w porównaniu do analogicznego okresu rok wcześniej. Obecnie wynosi ona 224 mln zł– Główną przyczyną tych spadków jest fakt, że konsumenci rzadziej robią zakupy, a podczas jednej wizyty w sklepie kupują mniej wolumenowo – mówi Magdalena Pac-Pomarnacka, konsultant w Consumer Panel Services GfK.

Pamiętajmy, że cały czas nie obowiązuje jedna i powszechnie akceptowana definicja kosmetyku naturalnego (tu piszemy szerzej na temat: certyfikaty dla kosmetyków naturalnych) w związku z czym badanie GFK oparte jest na deklaracjach producentów na opakowaniach. Niestety nie zawsze muszą być one zgodne ze stanem faktycznym.

Wartość rynku kosmetyków naturalnych za analogiczny okres rok wcześniej (2021 HY2 – 2022 HY1) wynosiła 247,7 mln.

Informację będziemy rozwijać wraz z pojawianiem się kolejnych danych.

Sprawdź także: polski rynek żywności ekologicznej

Czym jest kosmetyk naturalny? No właśnie

Eksperci zwracają uwagę na to, że przy szacowaniu wielkości rynku problemem jest sama definicja kosmetyku naturalnego. Do kategorii dołączane są produkty np. o prostych składach, o głównym składniku naturalnego pochodzenia bądź też nie zawierające określonych składników. Na rynku kosmetycznym jest kilka systemów certyfikacji (np. Cosmos lub Natrue), ale wciąż nie przebiły się one do szerszej świadomości konsumenckiej. Z pewnością sprawę ułatwiłoby wprowadzenie jednolitych regulacji, tak jak ma to miejsce w przypadku żywności ekologicznej.

Cieszy nas zainteresowanie rynkiem produktów ekologicznych, ale naszym zdaniem należy jeszcze dopracować, co nazywamy produktami ekologicznymi. Rynek żywności jest tutaj dobrym przykładem. Mamy standardy dotyczące hodowli, upraw, certyfikację. Co natomiast nazywamy naturalnymi, czy ekologicznymi produktami pośród kosmetyków? Czym jest produkt ekologiczny do sprzątania? W badaniu GfK mamy sformułowanie rynek kosmetyków bio, eko, wege. Niestety nie do końca wiadomo, co oznacza ta kategoria, w jaki sposób kwalifikuje się do niej produkty. Jeżeli miałyby być to produkty certyfikowane, to liczby wydają się mocno zawyżone. Ten rynek nie urósł o 76%. Bardzo potrzebujemy spójnych standardów i definicji. Dopóki tego nie będzie, to jest ryzyko, że w badaniach uwzględniane będą produkty „samozwańcze”, mianujące się naturalnymi lub ekologicznymi, ale nie zweryfikowane. Nazw jest wiele i bez odpowiednich regulacji każdy może ich swobodnie używać. Na pewno jednak cieszy wzrost świadomości istnienia naturalnych czy ekologicznych rozwiązań, potrzeba jednak edukacji i wyjaśnienia, co one oznaczają –

komentuje Kamilla Stańczyk, prezes dystrybutora ekologicznych kosmetyków i środków czystości Eco And More.

Polski rynek kosmetyków naturalnych – dane z 2020 roku

Polski rynek kosmetyków ekologicznych rośnie w tempie bliskim 40% i osiągnął wartość 193,5 mln zł – szacują eksperci Panelu Gospodarstw Domowych GfK Polonia. Dostępność rośnie, ale nie brakuje wyzwań.

Brakuje jednolitych reguł dotyczących nazewnictwa (tak jak ma to miejsce np. w przypadku żywności ekologicznej). Przedstawiciele branży zwracają uwagę też na marketingowe triki przy składach produktów.

Rynek kosmetyków eko – 2% całego rynku produktów pielęgnacyjnych

Według analiz GFK Polonia, cytowanych przez Puls Biznesu, rynek kosmetyków ekologicznych to obecnie ok. 2% całego rynku produktów pielęgnacyjnych.  25% konsumentów nabywa tego typu produkty w drogeriach (stanowi to 2/3 sprzedaży), ale sieci i dyskonty zwiększyły ofertę kosmetyków ekologicznych o 80%.

W Polsce bardzo dużą popularnością cieszą się także targi/kiermasze kosmetyków naturalnych (np. Ekocuda, Ekotyki) oraz sklepy internetowe (część niszowych marek stawia tylko na sprzedaż bezpośrednią).

Czy ilość kosmetyków ekologicznych przechodzi w jakość?

Rynek rozwija się niezwykle dynamicznie. Odczuwamy to i to pomimo tego, że przybywa konkurencji. Kosmetyki naturalne i ekologiczne są coraz bardziej dostępne. Pojawiają się także reklamy np. w telewizji, czego nie było wcześniej. Produktów jest coraz więcej, ale ta ilość nie zawsze przechodzi w jakość. Owszem, mamy szeroko dostępne certyfikowane kosmetyki ekologiczne, ale warto przeanalizować ich skład. Niekiedy okazuje się, że substancje aktywne (najczęściej najdroższe) wykorzystywane są w możliwie najmniejszym stopniu, aby wpłynąć na obniżenie ceny produktu. Nie można takiemu produktowi zarzucić tego, że nie jest ekologiczny i naturalny, ale czy ma wysoką jakość? Kiedyś pierwszy kontakt klienta z kosmetykiem naturalnym był zawsze pozytywny. Obecnie niekoniecznie. Część osób się zraża bo nie widzi żadnej różnicy w stosunku do produktów konwencjonalnych– mówi Paweł Poloch, prowadzący hurtownię Better Land oraz internetowy sklep drogeria-ekologiczna.pl.

Ten serwis używa cookies. Korzystając z niego wyrażasz zgodę na używanie cookie, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Sprawdź naszą politykę prywatności.

Żadne materiały z tej strony nie mogą być jakikolwiek sposób powielane bez pisemnej zgody redakcji.