O żywności ekologicznej Polacy wiedzą coraz więcej [raport IMAS International]

Z najnowszego raportu „Żywność ekologiczna w Polsce 2018” przeprowadzonego przez IMAS International wynika, że większość z nas wie, czym jest BIO żywność. 44% respondentów prawidłowo rozpoznało zielony listek będący unijnym logo żywności ekologicznej.

Świadomość na temat żywności ekologicznej rośnie. Najczęściej ekożywność kojarzona jest z uprawami bez sztucznych nawozów oraz z odpowiednim chowem zwierząt (30%), brakiem sztucznych dodatków, takich jak konserwanty, aromaty, barwniki, chemia, antybiotyki (24%).

Raport „Żywność ekologiczna w Polsce 2018” przeprowadzono jesienią 2018 r.

Z raportu wynika ponadto, że cztery piąte dorosłych Polaków poszukuje informacji na temat BIO żywności. W tym celu zagląda do Internetu (65%), ceni sobie również opinie znajomych lub rodziny (32%).

W jaki sposób najłatwiej rozpoznać żywność ekologiczną?

Certyfikowana ekologiczna żywność opatrzona jest odpowiednim symbolem. Z naszego badania wynika, że blisko połowa Polaków prawidłowo rozpoznaje zielony listek będący unijnym logo żywności ekologicznej. Firmom posługującym się tym symbolem pozwala na szybką i łatwą identyfikację produktu ekologicznego. Biorąc pod uwagę mnogość obecnych na rynku oznaczeń, określeń czy certyfikatów związanych z żywnością tradycyjną, regionalną, naturalną, można uznać ten wynik za satysfakcjonujący

– wyjaśnia Katarzyna Łozińska-Wróbel, badacz prowadzący projekt Ekożywości w IMAS.

Prorolnicy preferują żywność ekologiczną, jednak nie musi być ona certyfikowana.

Cztery grupy konsumentów żywności ekologicznej

Autorzy badania, na podstawie udzielonych przez respondentów odpowiedzi, zauważyli, że wyróżnić można cztery grupy klientów:

  • ekoentuzjastów,
  • ekosceptyków,
  • wrażliwych cenowo
  • prorolników.

Najlepiej zorientowani w temacie są ekoentuzjaści. Z kolei prorolnicy (25% populacji Polaków wieku 15-65 lat) to osoby, które preferują żywność ekologiczną, jednak nie musi być ona certyfikowana. Wybierają produkty zdrowe (główne warzywa i owoce), które kupują bezpośrednio od rolnika lub lokalnego dostawcy, wspierając w ten sposób lokalne rolnictwo. Nierzadko też zajmują się uprawą własnego ogródka.

Sentyment i przyzwyczajenie, znajomość osobista producenta, pozytywne doświadczenie smaku kupowanych produktów, niższa cena oraz przekonanie o ekologicznej produkcji, to dla tej grupy częste motywy tego rodzaju zakupów. Co więcej, część z tych osób chcąc upewnić się, że produkty są ekologiczne, skłonna jest pojechać do domu rolnika, aby u niego nabyć produkty, sprawdzić osobiście lub w Internecie, gdzie znajduje się jego gospodarstwo oraz jak wygląda. To dobra wskazówka dla producentów ekologicznych, aby na swoich stronach umieszczali filmy i zdjęcia swojego gospodarstwa wraz z opisem ekologicznych metod produkcji i miejsca upraw

– podpowiada Katarzyna Łozińska-Wróbel.

Żywność ekologiczna najchętniej kupowana jest bezpośrednio u rolnika.

Badanie dotyczące żywności ekologicznej IMAS International przeprowadził w dniach od 23 października do 6 listopada 2018 roku metodą ankiety internetowej.