Jest przynajmniej kilka atutów, które ekosklepy mogą wykorzystać, aby skutecznie przyciągać do siebie klientów w czasie ekspansji sieci supermarketów – podkreślali eksperci panelu dyskusyjnego podczas Kongresu Ekobranży zorganizowanego przez redakcje Biokuriera i Ekodostawców podczas Targów Natura Food.
W szerokiej ekoofercie siła
Musimy dać klientowi doświadczenie zakupowe, którego nie zyska w super i hipermarketach.
Nawet najlepsze sieci nie mają więcej niż 500 indeksów w kategorii żywności ekologicznej. Sklepy eko potrafią mieć nawet 10-razy więcej. W dużym sklepie nie ma też szans na doradztwo.
Dziś wydaje mi się, że kluczem do sukcesu dla ekosklepów będzie dobry kontakt z klientem. To coś, czego nigdy żadna sieć nie będzie mogła zaoferować
– tłumaczył Michał Kapica, prezes Smaku Natury.
Świeża żywność ekologiczna
– W gamie produktów sypkich i najlepiej rotujących sieci są w stanie konkurować.
Mogą mieć tanią ekologiczną passatę, makaron, czy cukier. Natomiast szeroki i ładny wybór produktów świeżych to jest coś, czego nie są w stanie osiągnąć
– dodał Sylwester Strużyna, prezes Bio Planet.
Zgadzał się z nim Łukasz Gębka z Farmy Świętokrzyskiej. -Bardzo ważne jest, aby oferować szeroki asortyment i stawiać na produkty świeże – podkreślał.
Wyszkolony personel
-O przewadze ekosklepów decyduje też wykształcenie i odpowiednie przygotowanie personelu – podkreślała Urszula Sołtysiak, rzeczniczka prasowa Polskiej Izby Żywności Ekologicznej a wcześniej wieloletnia prezes jednej z jednostek certyfikujących.
Dobrze przeszkolony sprzedawca często potrafi doradzić. Nie zawsze potrzebna jest fachowa wiedza dietetyka. My w Ekologice obecnie staramy się, by dietetycy odpowiednio szkolili sprzedawców, a w razie potrzeby szerszej konsultacji byli dostępni w sklepie. Początkowo postawiliśmy na to, by obsługą klienta zajmowali się tylko i wyłącznie dietetycy, ale ten system nie sprawdzał się
– mówiła Aneta Sakowicz, właścicielka warszawskiego sklepu Ekologika.
Nie bójmy się nowości
Zbigniew Czerniszewski, prezes Eko Wital S.A. podkreślał znaczenie otwartości i chęci do wprowadzania nowości:
Sklep musi się czymś wyróżnić. Często szukamy nowych, niszowych produktów. Gdy proponujemy je sprzedawcom, otrzymujemy odpowiedź …że to się nie będzie sprzedawało. Ja odpowiadam. Faktycznie…bo nie będzie tego w sklepie. Sklep specjalistyczny może przecież kupić 2-3 sztuki czegoś nowego i testować. Trzeba otworzyć się na produkty wolniej rotujące, nowości, ciekawostki.
Kongres Ekobranży, czyli…
Kongres Ekobranży odbył się 13 października w trakcie Targów Natura Food w Łodzi. W zorganizowanym wspólnie przez redakcje Ekodostawców i Biokuriera wydarzeniu wzięło udział ok. 100 uczestników. W programie Kongresu znalazły się dwie prezentacje dotyczące trendów w handlu żywnością ekologiczną w Polsce i na świecie oraz panel dyskusyjny z udziałem ekspertów branżowych.