Żywność ekologiczna odróżnia się od produktów konwencjonalnych pod wieloma względami – wiedzą o tym producenci i konsumenci interesujący się tą tematyką. Ale jaki sposób przekazać komunikat o właściwościach i wartościach jakie reprezentujemy przypadkowemu klientowi? Jednym z bardzo dobrych pomysłów jest strategia obrana przez niemiecką firmę Lebensbaum.
Na każdym z produktów tej, specjalizującej się w produkcji herbat, kaw i przypraw, firmy znajdziemy ramkę z 6 punktami informującymi o jakości, którą gwarantuje producent.
Są to:
1. 100% składników z rolnictwa ekologicznego
2. Brak GMO
3. Produkcja przyjazna dla klimatu
4. Brak dodatku sztucznych aromatów
5. Wzmocniona kontrola jakości
6. Uczciwe relacje handlowe
W tych sześciu punktach udało się zebrać wartości dotyczące nie tylko jakości żywności, ale także kwestii społecznych i dotyczących ochrony środowiska. Wystarczy kilka sekund „lektury” i każdy wie jak działa Lebensbaum, co firma uważa za swój priorytet, na co stawia a czego unika.
Co ważne, informacje sformułowane zostały w sposób uniwersalny dzięki czemu Lebensbaum z powodzeniem może wykorzystywać je zarówno na opakowaniu herbaty, kawy jak i przypraw. Ta charakterystyczna ramka stała się wręcz wyróżnikiem opakowań firmy.
Warto, aby polscy producenci żywności ekologicznej zainspirowali się przykładem doświadczonych, niemieckich producentów, bo bardzo często, poza znakiem „eko liścia”, nie informują o jakości czy też wyróżnikach swoich produktów (choć są już chlubne wyjątki).
Tymczasem konsumenci naprawdę potrzebują tych informacji i zaczyna to nawet dostrzegać „wielki” handel (sprawdźcie, co akcentuje w reklamach od niedawna nawet…sieć marketów sygnowanych logo popularnego owada…
Sposób produkcji, lokalność – to są wartości, których nie trzeba się wstydzić, a które trzeba eksponować. Zwłaszcza, że producenci żywności ekologicznej, tradycyjnej i lokalnej, najdelikatniej mówiąc, mają tutaj dużo więcej do powiedzenia niż duzi detaliści.
Karol Przybylak (tt: http://twitter.com/karolprzybylak)