ECO-Score ocenia wpływ produktów spożywczych na środowisko. Ocena wyrażana jest za pomocą pięciostopniowej sygnalizacji świetlnej. Waha się ona od ciemnozielonego A dla najmniejszego wpływu na środowisko do czerwonego E dla największego.
Założenia systemu
Wizualnie symbol przypomina NUTRI-score, który od pewnego czasu pojawia się na wybranych produktach spożywczych.
Założenia ECO-Score opracowane zostały we Francji. Są odpowiedzią na coraz większe zainteresowanie konsumentów środowiskowymi aspektami produkcji i dystrybucji żywności.
W zamierzeniu twórców ECO-Score ma być systemem, który pomaga konsumentom:
- Jeść mniej mięsa, ale lepszej jakości
- Spożywać więcej produktów ekologicznych (przeczytaj jak działa certyfikacja ekologiczna) i produktów ze znakami jakości
- Wybierać produkty lokalne i sezonowe, z niewielkimi opakowaniami
- Ograniczać produkty zawierające składniki problematyczne (zagrożone ryby, niezrównoważony olej palmowy)
Jakie kryteria bierze pod uwagę ECO-Score?
W ocenie uwzględniane są takie m.in. kryteria jak: ślad ekologiczny i pochodzenie składników, etykiety zrównoważonego rozwoju czy rodzaj opakowania.
Dodatkowe punkty przyznawane są za posiadane certyfikaty (np. BIO lub FAIRTRADE), lokalne pochodzenie. Punkty karne z kolei powodują kwestie związane z nie ekologicznymi opakowaniami czy też wykorzystanie składników pochodzących od zagrożonych gatunków lub mających negatywny wpływ na bioróżnorodność.
Kto używa ECO-Score?
Na razie system wykorzystywany jest na niewielką skalę. System wdrożyła m.in. sieć Lidl na terenie Berlina i okolic. Niedawno rozpoczęły się także prowadzone przez tą sieć testy w Danii i Belgii. Etykietę wykorzystuje także kilka firm we Francji. Nadaje się do stosowania w sklepach internetowych, a o ważne bo tym kanałem coraz więcej osób zaopatruje się w żywność (czytaj: Polski rynek żywności ekologicznej może powiększyć się dwukrotnie). Co ciekawe algorytm wystawiający notę ECO-Score można wykorzystać także w ocenie przepisów kulinarnych.