15% polskich konsumentów deklaruje, że przynajmniej raz w miesiącu sięga po produkty ekologiczne a 8% robi to przynajmniej raz w tygodniu. Informacje na temat konsumentów żywności BIO zaprezentowano w najnowszym raporcie „Żywność ekologiczna w Polsce” opublikowanym przez IMAS.
Najczęściej wymieniane przez uczestników badania IMAS odpowiedzi na pytanie „Dlaczego kupujesz żywność ekologiczną?” to:
- jest zdrowsza (69%)
- nie zawiera sztucznych dodatków (57%)
- nie jest modyfikowana genetycznie (39%)
- zawiera więcej składników odżywczych (35%)
- jest smaczniejsza (33%)
Skojarzenie żywności ekologicznej ze zdrowiem nie jest zaskoczeniem. Warto jednak zwrócić uwagę na to z czym polskim konsumentom produkty BIO się nie kojarzą albo kojarzą się słabo. Brak powiązania z certyfikacją może sugerować, że konsumenci nie są świadomi, co gwarantuje znak ekoliścia. Co za tym idzie nie widzą większej różnicy pomiędzy np. niskoprzetworzonymi produktami konwencjonalnymi, tzw. warzywami i owocami „od chłopa”/”ze wsi”/”z rynku” lub produktami bezglutenowymi a certyfikowaną żywnością ekologiczną. Z utożsamianiem żywności bezglutenowej z żywnością ekologiczną spotykamy się sami często podczas szkoleń z Akademii Biokuriera.
Jakie ekoprodukty kupujemy najczęściej?
Najczęściej kupowana żywność ekologiczna to jajka (65%), warzywa (55%) oraz owoce (46%).
Wśród barier odstręczających od zakupu żywności ekologicznej znajdują się wysoka cena, brak wiary w certyfikat, trudna dostępność i brak odpowiedniego asortymentu w miejscu zakupu.
Regularni konsumenci dostrzegają więcej zalet żywności ekologicznej
Wyniki raportu wskazują na to, że regularni konsumenci ekożywności podkreślają więcej jej zalet niż Ci, którzy kupują ją rzadko (przynajmniej raz w miesiącu lub raz na 3 miesiące).
Im osoby starsze, tym więcej zalet ekożywności wskazują. Mężczyźni częściej niż kobiety podkreślają dobry smak żywności ekologicznej
– czytamy w raporcie.
Analizując wyniki raportu warto pamiętać o wciąż niskiej świadomości tego co kryje się za pojęciami EKO – BIO – ORGANIC wśród polskich konsumentów. O mieszaniu pojęć żywności ekologicznej ze zdrową świadczy również powtarzające się w kolejnym już badaniu rynkowym wskazywanie przez dużą grupę konsumentów rynków i bazarów (niespecjalistycznych) jako miejsca zakupu żywności ekologicznej.
Tymczasem rolnicy ekologiczni nie pojawiają się w tych miejscach aż tak często i w takiej skali, która uzasadniałaby aż 32% wskazań.
Raport Żywność ekologiczna w Polsce dostępny jest w pliku pdf
Przypominamy, żywność ekologiczna to ta, na której znajdziecie unijne logo zielonego liścia, które poświadcza, że każdy etap produkcji podlegał certyfikacji.
