Czy wiesz skąd pochodzi mięso, które kupujesz? Trwa kampania

90% konsumentów z krajów Unii Europejskiej chce pełnej informacji na temat pochodzenia spożywanego przez nich mięsa. Tymczasem przepisy nie wymagają informacji o miejscu pochodzenia mięsa wchodzącego w skład żywności przetworzonej.

Problem w prosty sposób, za pomocą 10 slajdów, ilustruje animacja, z którą zapoznać można się na stronie kampanii Where is my meat from? (www.whereismymeatfrom.eu), którą prowadzi Europejska Organizacja Konsumentów  (European Consumer Organisation – BEUC).

Cel? Zmiana prawa

Celem kampanii jest doprowadzenie do wprowadzenia regulacji obligujących do obowiązkowego informowania o kraju pochodzenia mięsa w produktach przetworzonych (tzw. COOL czyli Country of Origin Labelling). Aktualnie  produktach znajdujemy jedynie informację na temat tego gdzie dokonano uboju i tuczenia, ale brakuje informacji o miejscu urodzenia.

Slow Food o narracyjnych etykietach

Informację o kampanii Where is my meat from? znalazłem dzięki fanpage’owi Slow Food International gdzie odesłano również do komunikatu prasowego SF dotyczącego opisowych etykiet.

Podoba Ci się to, o czym piszemy?     

Oto ważny fragment:

Ustalenie jakości produktu spożywczego zaczyna się jego historii, począwszy od miejsca jego pochodzenia: skąd pochodzi dana rasa  czy gatunek? Gdzie został udomowiony? Jaką technikę uprawy albo przetwórstwa zastosowano? Informacja na temat samego kraju pochodzenia to zbyt mało. Na etykiecie powinny znaleźć się informacje dotyczące cech środowiska i miejsca, z którego pochodzi żywność a także technik przetwórczych. Nie powinno zabraknąć także danych dot. właściwości sensorycznych i odżywczych.

Założenia Slow Foodu realizowane są w praktyce, oto jeden z zaprezentowanych przykładów. Na etykiecie czosnku z rejonu Ljubitovica w Chorwacji znajdziemy informacje o tym, że plantacja nie była nawadniana sztucznie a warzywo  było zbierane ręcznie w czerwcu a następnie suszone przez 15 dni. Całość wzbogacona jest także zdjęciami, które jak wiadomo nierzadko przekazują więcej niż słowa.

Cały komunikat Slow Foodu: http://www.slowfoodfoundation.com/narrative-labels#.VA7c8xbvbcg

Karol Przybylak

Brak postów do wyświetlenia