Czy ekożywność podbije restauracje, hotele i catering?

blank

 

Żywność ekologiczna “rozpycha się” na coraz to nowszych przestrzeniach. Coraz więcej produktów z certyfikatem BIO włączają do oferty hotele, restauracje i firmy cateringowe. Nic dziwnego, że dystrybutorzy ekoproduktów starają się sprostać ich wymaganiom. O perspektywach rozwoju ekożywności na rynku HoReCa Rozmawiamy z Agnieszką Kossowską ze Smak Natury Horeca.

Jakiego typu obiekty HoReCa wykazują zainteresowanie żywnością ekologiczną?

Agnieszka Kossowska: Nasze produkty dedykujemy wszystkim formatom klientów horeca: od kawiarni, przez punkty convenience, stacje benzynowe, czy hotele. Klienci coraz częściej szukają produktów alternatywnych w stosunku do dość powszechnej i tym samym monotonnej oferty produktów konwencjonalnych.

Koncentrują się na świadomym wyborze produktów ekologicznych – produkt musi spełniać kryteria prozdrowotne, jakościowe oraz smakowe.

Podoba Ci się to, o czym piszemy?     

Ze strony klientów hotelowych, mamy głównie zapytania o produkty eko do oferty śniadaniowej, eko kids (specjalne oferty dla najmłodszych), eko minibar (różnego rodzaju przekąski i napoje ekologiczne). Kawiarnie natomiast wykazują zainteresowanie rzemieślniczymi wypiekami, takimi jak np. ciastka czy granola.

Punkty na stacjach benzynowych koncentrują się na zdrowych przekąskach i typowych produktach impulsowych.

blank

Czy są już w Polsce hotele lub firmy cateringowe, które stawiają na BIO w udziale, np. 50 proc.?

Rynek produktów eko w branży horeca jest jeszcze we wstępnej fazie rozwoju, ale rośnie bardzo dynamicznie. Dotyczy to przede wszystkim dużych miast, ale wierzymy, że świadomość przewagi oferty ekologicznej nad konwencjonalną będzie doceniona również w mniejszych miejscowościach.

Taki trend zaobserwować można w wielu europejskich krajach i jest jedynie kwestią czasu, kiedy dotrze do Polski. Chcemy być liderem w tej kategorii i jesteśmy pewni, że klienci, którzy jedzą zdrowe ekologiczne produkty w domu, tych samych produktów będą poszukiwać w restauracjach, hotelach, czy kawiarniach. To zupełnie oczywista i logiczna konsekwencja.

Nasi partnerzy zaczynają wprowadzać produkty ekologiczne od jednostkowych produktów lub pojedynczej kategorii. Zazwyczaj po 2-3 miesiącach testów ich przekonanie do produktów ekologicznych wzrasta i decydują się na wstawienie ekspozytorów z dedykowaną ofertą eko, czy też wprowadzania dań bio do menu i konsekwentne rozszerzanie oferty.

W niedalekiej przyszłości będziemy obserwować dynamiczny wzrost sprzedaży produktów ekologicznych w szczególności w większych sieciach kawowych, które za pewne mają w swoich planach strategicznych poszerzenie lub zamianę produktu konwencjonalnego na ekologiczny. Ten trend jest już odczuwalny.

W jaki sposób firmy komunikują fakt, że serwowany posiłek bazuje na produktach z certyfikatem EKO?

Komunikacja jest zależna od rodzaju punktu sprzedaży. W przypadku punktów takich jak kawiarnie czy punkty typu convenience są to zazwyczaj ekspozytory, regały lub różnego rodzaju woblery. W przypadku restauracji czy hoteli są to np. inserty do menu, standy na stolikach, wszelkiego rodzaju POS’y.

Warto jednak podkreślić, że poprzez oferowanie produktów eko, nasi klienci przekazują swoim gościom coś znacznie więcej. Uwiarygadniają w ten sposób, że są firmami, które dbają o zdrowie swoich klientów, dbają o środowisko i hołdują kluczowym dla całej „filozofii eko” wartościom.

Jakie są najpoważniejsze bariery dla rozwoju rynku żywności eko w sektorze HoReCA?

Bariery, które napotykamy to najczęściej niska świadomość produktów eko i nieprawdziwe przekonanie, że są to produkty znacznie droższe od konwencjonalnych. W rzeczywistości różnica w cenie nie jest znacząca.

Klienci również często mylą produkty lokalne z naturalnymi, czy ekologiczne ze zdrowymi.

Oczywiście wszystkie te atrybuty możemy spotkać w jednym produkcie, ale my staramy się uprościć przekaz. Jednym słowem w naszej ofercie klienci znajdą wyłącznie certyfikowane produkty ekologiczne z wyraźnym oznaczeniem jednostki certyfikującej.

Przed nami jeszcze sporo pracy z uporządkowaniem terminologii i edukacją na temat produktów ekologicznych certyfikowanych, ale wierzymy, że to przyniesie oczekiwane rezultaty.

Rozmawiał: Karol Przybylak

Brak postów do wyświetlenia