Teraz czytasz...
Czechy: Wzrosty na rynku żywności ekologicznej
X Targi Ekostyl | reklama | Biokurier.pl
X Targi Ekostyl | reklama | Biokurier.pl

Czechy: Wzrosty na rynku żywności ekologicznej

Według Raportu o Rynku Biożywności w Republice Czeskiej od 2011 roku utrzymuje się tendencja wzrostowa w sprzedaży biożywności.

W 2012 r. czeski rynek biożywności wzrósł o 6,7 proc. do 1,78 mld CZK (ok. 0,26 mld zł), ale udział tego rodzaju żywności w łącznej konsumpcji jest nadal bardzo niski i wynosi ok. 0,6-0,7 proc. – wynika z opracowania Wydziału Promocji Handlu i Inwestycji w Pradze. Jak podaje WPHI, obecnie każdy Czech wydaje na biożywność w roku przeciętnie 200 CZK (ok. 30,7 PLN). Dla porównania, przeciętny Polak na żywność z BIO certyfikatem wydaje 12 zł.

Sprawdź artykuł: Szwajcar wydaje rocznie na eko żywność 189 Euro. Polak… 3 Euro.

Czesi eko kupują głównie w marketach

Niemal dwie trzecie biożywności konsumenci nabywają w sklepach należących do dużych sieci sprzedaży detalicznej (wartość to 1,65 mld CZK). W gastronomii wartość sprzedaży żywności ekologicznej to 20 mln CZK w 2012 roku. Na farmach lub tzw. farmerskich targach, w 2012 r. poziom sprzedaży osiągnął niecałe 6 proc. (wratość 105 mln CZK).

Zobacz także


Eksport i import żywności BIO w Czechach

Firmy czeskie w 2012 r. wyeksportowały biożywność o wartości 624 mln CZK, niemal o jedną dziesiątą więcej niż w 2011 r. (jednak 1/5 to reeksport). Import biożywności do Republiki Czeskiej w omawianym okresie osiągnął wartość 752 mln CZK.

Zdaniem czeskiego ministra rolnictwa Mariana Jurečki, dane statystyczne potwierdzają rosnące zainteresowanie konsumentów świeżą żywnością lokalną i rozwój nowych form sprzedaży bezpośredniej, m.in. farmerskich targów, systemu sprzedaży biożywności z dostawą w skrzynkach i sklepów farmerskich w dużych miastach. Rozwój rolnictwa ekologicznego ma zdaniem ministra wesprzeć pomoc publiczna w formie dotacji lub ulg udzielanych rolnikom i producentom ekologicznym. – Wyraźny trend konsumpcji biożywności odzwierciedlają liczne małe bio-sklepy, sklepy z produktami lokalnymi oraz wprowadzanie przez sieci handlowe, oprócz ogólnie dostępnych bioproduktów, także własnych linii produktów z oznaczeniem „bio” lub „zdrowa” żywność – mówi Wojciech Pobóg-Pągowski, I radca i kierownik WPHI Ambasady RP w Czechach.
źródło: Portal Spożywczy

Ten serwis używa cookies. Korzystając z niego wyrażasz zgodę na używanie cookie, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Sprawdź naszą politykę prywatności.

Żadne materiały z tej strony nie mogą być jakikolwiek sposób powielane bez pisemnej zgody redakcji.