Chcemy jeść zdrowo, ale nie wiemy jak? Ankieta akcji FoodRentgen

blank

Polscy konsumenci deklarują chęć zdrowego odżywiania, ale podejmowane przez nich wybory nie zawsze to potwierdzają – wynika z ankiety przeprowadzonej przez organizatorów ogólnopolskiej akcji FoodRentgen.

Dbam o swoją dietę ze względów zdrowotnych, ale staram się nie przesadzać

– to najczęściej wybierana odpowiedź na pytanie o stosunek do tzw. zdrowej żywności. Wskazało na nią aż 64 proc. spośród 540 respondentów

Respondenci ankiety jako drugą w kolejności wybierali odpowiedź: „Mam całkowitego bzika na punkcie zdrowego odżywiania. Serwuję je sobie i całej rodzinie” (19 proc.) a jako trzecią (12,6 proc.): „Nie ufam produktom spożywczym. Wszystko jest dzisiaj zanieczyszczone.”

Podoba Ci się to, o czym piszemy?     

Wśród odpowiedzi, które zebrały dość znaczną ilość głosów wymienić należy jeszcze: „Sam(a) nie zwracam uwagi na swoje posiłki, ale chcę zapewnić zdrowe jedzenie swoim bliskim” (11,7 proc.) oraz „Wychodzę z założenia, że jeśli produkty są sprzedawane w sklepach, to ktoś musiał wyrazić na to zgodę i je sprawdzić. Ja nie muszę się o to martwić” (7,2 proc. ankietowanych).

Opinie te świadczyć mogą o pozytywnym stosunku Polaków do zdrowego odżywiania, to zyskują one pełnego znaczenia, dopiero kiedy zestawimy je z drugą częścią ankiety. W tej części poproszono respondentów o wskazanie produktów, które chcieliby przebadać w pierwszej oraz drugiej kolejności (respondenci wskazywali grupę produktową oraz konkretne marki). Na górze listy wytypowanej przez ankietowanych znalazły się: płatki śniadaniowe, wędliny, makaron, ketchup i musztarda, nabiał, słodycze, przyprawy, olej i oliwa raz kasze (dalsze pozycje zebrały poniżej 10 proc. głosów).

Deklaracje nie pokryte w praktyce?

Według Marcina Galickiego, organizatora akcji FoodRentgen, wyniki te wskazują na sporą rozbieżność pomiędzy tym, co deklarujemy, a tym, co realnie spożywamy.

blankAnalizując deklarowane opinie można powiedzieć, że Polacy chcieliby, czy wręcz uważają, że dbają o to, by jeść zdrowo. Ale produkty, które wybierają, świadczą o tym, że mają niewielką wiedzę na temat zdrowej żywności

mówi Marcin Galicki.

Najlepszym przykładem są płatki śniadaniowe. Produkt ten znalazł się na samej górze listy.

Można by pomyśleć, że to bardzo pozytywny wybór, bo przecież płatki są super. tymczasem kiedy przyjrzymy się jakie konkretnie produkty kupują ankietowani, to znajdziemy tam te najbardziej popularne płatki, zawierające w składzie po pięć substancji słodzących, wzmacniacze smaku i konserwanty

mówi Galicki.

Sytuacja wygląda podobnie jeśli chodzi o pozostałe artykuły spożywcze z górnej części listy. Królują na niej te najmocniej reklamowane i najmocniej przetworzone…

Foodrentgen dla płatków śniadaniowych…

Wyniki ankiety są punktem wyjścia do stworzenia raportu dotyczącego jakości konkretnych artykułów spożywczych sprzedawanych w naszym kraju. Na „pierwszy ogień” idą płatki śniadaniowe, które  są bardzo popularnym składnikiem naszych śniadań.

blank

Ankieta jest jednym z elementów nabierającej coraz większego rozpędu akcji FoodRentgen, stanie się punktem wyjścia do stworzenia raportu na temat popularnych artykułów spożywczych kupowanych przez Polaków.

blankPodążając za głosem konsumentów postanowiliśmy w pierwszej kolejności przeanalizować prawie 200 płatków śniadaniowych i stworzyć raport. Wskaże  on konsumentom najlepsze z nich pod względem deklarowanych składów oraz zawartości pozostałości pestycydów

mówi Marzena Galicka z FoodRentgen. Raport ma zostać opublikowany a na stronie akcji. Już teraz można się zapisywać na jego pobranie. Adres to: http://www.foodrentgen.eu/pl/raport-platki

FoodRentgen, czyli…

ogólnopolska akcja o charakterze społecznym. Jej celem jest kontrola jakości produktów spożywczych bezpośrednio z półki sklepowej. Twórcy programu we współpracy z instytutami badającymi żywność postawili sobie za cel znalezienie i oznaczenie najczystszych produktów spożywczych.

Inicjatywa  została dostrzeżona też przez ekspertów. W tym roku została ona nominowana do pierwszej setki najciekawszych startupów w ramach Konkursu Start-Up-Challenge organizowanego w czasie Europejskiego Kongresu Gospodarczego.

 

Brak postów do wyświetlenia