BioFach 2020 pod znakiem zmiany w opakowaniach i lokalności

Ponad 57 tysięcy metrów kwadratowych wypełnionych żywnością ekologiczną. Na  BIOFACH 2020 i VIVANESS zaprezentowało się 3792 wystawców. Co roku w Norymberdze branża ekologiczna spotyka się, dyskutuje a także inspiruje.


Ofertę żywności ekologicznej oraz kosmetyków naturalnych (na towarzyszących BioFachowi targach Vivaness) prezentowali wystawcy z 110 krajów. Ze względu na epidemię koronavirusa odwiedzających było, wg danych organizatorów o ok. 8% mniej niż zwykle 47 000.

Produkty i rozwiązania producentów obecnych na BioFachu są odzwierciedleniem trendów panujących na światowych rynkach. Poszerza się systematycznie oferta produktów wegańskich. Producenci (zwłaszcza z zachodniej Europy) mocno podkreślają lokalność pochodzenia surowców wykorzystywanych w produktach.

Cukier BIO z buraków

Pewnego rodzaju ciekawostką, do tej pory rzadko spotykaną, było kilka niemieckich marek promujących ekologiczny cukier z buraków cukrowych. Jego korzyści dla zdrowia są oczywiście takie same (czyli praktycznie żadne) jak w przypadku cukru trzcinowego (który zdominował rynek BIO), ale dla odmiany jest to produkt o pochodzeniu europejskim.

Bioherbata z bąbelkami

Podoba Ci się to, o czym piszemy?     

Inną ciekawostką, tym razem duńską, była mieszanka herbat „z bąbelkami” – całość efektownie podana w butelce kojarzonej z winami musującymi. Napój może być dla nich świetną alternatywą.

Ekologiczna herbata ...z bąbelkami
Ekologiczna herbata …z bąbelkami

Dostępny jest zarówno w wersji bezalkoholowej jak i z procentami. Jeżeli chodzi o procenty, trudno nie zauważyć, że ekologiczne alkohole również są w natarciu. Zwłaszcza ekologiczny gin.

Proekologiczne opakowania coraz powszechniejsze

Nowe produkty bardzo często oferowane są w opakowaniach szklanych lub kompostowalnych – na naszych oczach dokonuje się coraz bardziej dynamiczna zmiana podejścia producentów do plastiku. Zero waste na pewno nie jest chwilową modą – na stałe wkomponowało się w rynek (nie tylko produktów ekologicznych).

Przybywa polskich stoisk

Z roku na rok na targach BIOFACH pojawia się coraz więcej polskich producentów. Coraz częściej decydują się na stoiska niezależne. Zwiększyła się znacznie powierzchnia naszego stoiska narodowego, ale szkoda, że zostało ono umiejscowione w hali 3a, do której dotarcie (zwłaszcza od wejścia MITTE, z którego korzystają osoby dojeżdżające np. metrem) jest dość trudne. W związku z tym pozostał niedosyt jeżeli chodzi o ruch.

– Jesteśmy zadowoleni, że wiele osób miało okazję spróbować naszych produktów na bazie daktyli Medjool i usłyszeliśmy dużo pozytywnych opinii. Także dotyczących opakowań. Jest szansa, że wiele z tych rozmów zaprocentuje w przyszłości – mówi Ilona Olek, prezes Organic House.

– W tym roku było widać mocny rozwój kategorii napojów. Aktualnie ta kategoria to już nie są tylko soki. Było dużo producentów kombuchy, niskosłodzonych herbat, lemoniad i innych ciekawych napojów. Najciekawszy produkt jaki próbowałem na targach był właśnie z tej kategorii. To kawa cold-brew w szklanej butelce z dodatkiem soku w 3 smakach: grejpfrut, rabarbar, imbir-limonka – dodaje Michał Pelc z EkoGram (wkrótce udostępnimy także wywiad, który dla odmiany nie jest przeprowadzony przez Karola Przybylaka, ale z Karolem Przybylakiem właśnie ;). W roli zadającego pytania Michał Pelc).

Na stoisku narodowym prezentowali się członkowie stowarzyszenia Polska Ekologia oraz Polskiej Izby Żywności Ekologicznej, Stowarzyszenia EKOŁAN oraz Związku Zawodowego Rolników Ekologicznych św. Franciszka z Asyżu. Specjalne stoisko przygotowali uczestnicy projektu promocji polskiej żywności ekologicznej w Europie – Polish Organic.

Najnowsze statystyki dotyczące rynku żywności ekologicznej

Tradycyjnie, podczas BioFachu poznaliśmy najnowsze statystyki dotyczące rozwoju rynku żywności ekologicznej. W 2018 roku jego wartość przekroczyła 100 miliardów dolarów. Największym światowym rynkiem są wciąż Stany Zjednoczone Ameryki Północnej, ale warto zwrócić uwagę na dynamiczny rozwój BIO we Francji.

Zwiększa się tamtejszy rynek, przybywa również gospodarstw objętych certyfikacją. Jeżeli chodzi o wydatki per capita na czele stawki znajdują się ex aueqo Dania oraz Szwajcaria. Średnio mieszkaniec tych krajów wydaje na bioprodukty 312 Euro (ok 1333 zł).

Przeczytaj więcej na temat rozwoju ekorynku

BIoFach 2021. Kiedy?

Następna edycja targów zaplanowana została na 17-20 lutego 2021.