Teraz czytasz...
Badania TNS. Europejczycy chcą lepszego dostępu do lokalnej żywności

Badania TNS. Europejczycy chcą lepszego dostępu do lokalnej żywności

Zdaniem większości Europejczyków spożywanie lokalnej żywności korzystnie wpływa na gospodarkę, środowisko i zdrowie, ale wciąż brakuje odpowiednich informacji i wsparcia, by w pełni korzystać z jej zalet – to wnioski płynące z wyników badań przeprowadzonych przez TNS na zlecenie Friends Of The Earth Europe.

W badaniu wzięli udział konsumenci z 8 europejskich krajów: Bułgarii, Czech, Francji, Niemiec, Węgier, Polski, Hiszpanii i Wielkiej Brytanii

Dostrzegamy korzyści lokalnej żywności

89% (W przypadku Polski 91%) respondentów uważa, że konsumpcja lokalnych produktów korzystnie wpływa na gospodarkę i zwiększa poziom zatrudnienia w regionie.

75% (W Polsce 81%) badanych zwraca także uwagę, że taki system konsumpcji i produkcji jest przyjazny dla środowiska a 78% (W Polsce 84%) przebadanych Europejczyków zwraca uwagę na fakt, że konsumpcja w oparciu o lokalne produkty pozwala zachować zbilansowaną dietę.

Gdzie i jak kupujemy?

85% (W Polsce 96%) badanych osób zakupy robi w najbliższym sklepie lub markecie, a co 2  osoba (w Polsce 88%) odwiedza lokalne rynki bądź sklepy rolne.

Dla 52% ważne jest to czy produkt pochodzi z regionu (w przypadku Polski 77%) a 67% (w Polsce 82%) zwraca uwagę na to, że dostęp do lokalnej żywności jest stosunkowo trudny.

Za mało informacji, za wysokie ceny…

Według 73% badanych brakuje informacji na temat lokalnej żywności oraz sposobów w jaki można ją zakupić a 69% uważa, że jest ona zbyt droga. 9 na 10 Europejczyków uważa, że rządy powinny energiczniej wspierać rozwój lokalnych systemów żywieniowych (w Polsce było to 93% badanych).

Szczegółowe wyniki badań (także dla poszczególnych krajów) i raport dostępne są na stronie Friends Of The Earth: https://www.foeeurope.org/local-food-briefing-full-opinion-poll-results-140115

Wyniki badań wskazują, że pod względem entuzjazmu dla lokalnych produktów, jako Polacy, jesteśmy bardzo często powyżej europejskiej średniej, ale zakupy robimy tam, gdzie jest nam najbliżej i najwygodniej. Tymczasem nie musi to oznaczać, że kupujemy produkty lokalne. Zwłaszcza, że aż 82% (także powyżej europejskiej średniej) Polaków uważa, że dostęp do lokalnych produktów jest zbyt trudny. Czy więc na pewno kupujemy produkty z pełną świadomością ich pochodzenia i sposobu w jaki je produkowano? Prawdopodobnie jest w tej materii dużo do poprawienia.

Wyniki badania zleconego przez Friends Of The Earth niewątpliwie pokazują tendencję, przekonania i chęci europejskich konsumentów. Sztuką będzie zamienić to w czyny i możliwość realnego działania.

Oprac. Karol Przybylak

Źródło / ikonografika: Friends Of The Earth

Zobacz także

Kamil_Rabenda

Ikonografika „streszczająca” badania

Ten serwis używa cookies. Korzystając z niego wyrażasz zgodę na używanie cookie, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Sprawdź naszą politykę prywatności.

Żadne materiały z tej strony nie mogą być jakikolwiek sposób powielane bez pisemnej zgody redakcji.