Jak kształtować się będą trendy na rynku żywności ekologicznej w 2019 roku? O prognozy zapytaliśmy branżowych ekspertów. Na podstawie ich wypowiedzi określiliśmy cztery trendy.
1. Większa powierzchnia sprzedażowa ekosklepów
W 2018 roku otworzyło się kilka sklepów bio o powierzchni przekraczającej 200 m2. W mojej ocenie tego typu sklepy będą odgrywać coraz większą rolę na rynku bio w Polsce. Są to miejsca, w których klienci mogą dokonywać kompleksowych zakupów
– mówi Sylwester Strużyna, prezes Bio Planet S.A.
Na duże lokale stawiają też ekosieci. BioFamily, które właśnie szykuje otwarcie w Konstancinie oraz największa polska sieć ekodelikatesów – Organic Farma Zdrowia.
Nie nastawiamy się na ilość lokali, tylko jakość lokalizacji i dostosowania samego miejsca pod nasze potrzeby
– deklaruje Sławomir Chłoń, prezes spółki Organic Farma Zdrowia.
2. Produkty świeże i kompleksowość
Z miesiąca na miesiąc zwiększa się udział sprzedaży produktów świeżych (zwłaszcza warzyw i owoców) na polskim rynku.
Powiększa się liczba sklepów gotowych podjąć ryzyko organizacji tego typu ekspozycji w swoich sklepach. Myślę, że ten trend będzie się umacniać w 2019 roku
– przekonuje Sylwester Strużyna i deklaruje dalszy rozwój Bio Planet właśnie w tym kierunku.
Sklepy EKOpowinny też starać się w maksymalnie kompleksowy sposób obsługiwać klientów
– dodaje Michał Kapica.
3. Zero Waste
O potrzebie ograniczania ilości odpadów mówi się coraz głośniej już od kilku lat. Pojawiają się też kolejne rozwiązania prawne w tym zakresie.
My od dawna stawiamy na zero waste i przekonujemy współpracujące z nami firmy do działań w tym zakresie, tzn. zmiany lub likwidacji opakowań. Rok 2019 według nas będzie właśnie rokiem zero waste
– mówi Paweł Poloch, właściciel internetowej drogerii ekologicznej www.drogeria-ekologiczna.pl
4. Internet
Handel żywnością ekologiczną w Internecie rozwija się bardzo dynamicznie. Staje się też coraz bardziej profesjonalny, bo klienci mają coraz większe wymagania. Produkty trzeba „mieć na stanie” i wysyłać je w jak najkrótszym czasie od złożenia zamówienia, a nawet dostarczyć w ten sam dzień. Nam udaje się spełnić ten ostatni warunek w ramach systemu PyszneEKO Ekspress
– mówi Michał Kapica, prezes Smaku Natury.
Pozytywny rozwój rynku internetowego potwierdza także Paweł Poloch.
Dla drogeria-ekologiczna.pl rok 2018 był rekordowy pod względem przychodów
– mówi.
Według szacunków BIo Planet S.A. rynek bio produktów liczony w cenach detalicznych brutto osiągnął w 2018 r. poziom 1,1 mld PLN. Spółka prognozuje, że w 2019 roku osiągnie wartość 1,2 mld PLN.