Regionalia – podsumowanie 5. Edycji

Co ciekawego działo się w dniach 22-24 kwietnia w w Centrum Targowo-Kongresowym MT Polska w Warszawie podczas Regionaliów?

W trakcie Regionaliów odnaleźć i posmakować można było kilku ciekawych nowości oraz produktów, których wciąż nie ma w szerszej dystrybucji. Podczas branżowych konferencji zwracano natomiast uwagę na potrzebę certyfikowania zarówno produktów ekologicznych jak i tradycyjnych, czy regionalnych.

Na stoisko Ministerstwa Rolnictwa i Rozwoju Wsi w centralnym punkcie hali, urzędnicy dzielili się wiedzą na temat europejskich systemów jakości żywności, wśród których oprócz Chronionej Nazwy Pochodzenia (ChNP) znajdują się Chronione Oznaczenie Geograficzne (ChOG) i Gwarantowana Tradycyjna Specjalność (GTS). Niektórzy z wytwórców skorzystali z okazji i już na targach złożyli odpowiednie wnioski. Na stoisku była część z 37 certyfikowanych producentów żywności.

Potrzebę certyfikacji tłumaczyła Izabella Byszewska, prezes Polskiej Izby Produktu Regionalnego i Lokalnego, która jest partnerem ministerstwa. – Wciąż rośnie liczba świadomych konsumentów, dla których ważny jest certyfikat. Prowadzi to do wzrostu popytu na produkty o udokumentowanej jakości. Producenci mają tego świadomość i nie boją się dziś poddawać kontroli bezpieczeństwa i higieny czy kontroli dokumentującej szczególną jakość i charakter produktu, który wynika z zastosowania tradycyjnych surowców czy sposobów produkcji – mówiła, zachęcając jednocześnie do ubiegania się o znak Jakość Tradycja. System ten jest pierwszym krajowym systemem jakości żywności, uznanym przez Komisję Europejską, który certyfikuje żywność regionalną i tradycyjną.

Podoba Ci się to, o czym piszemy?     

Propozycja dla branży turystycznej

Podczas konferencji „Jakość i tradycja a rynkowe realia” zorganizowanej przez PIPRiL omówiony został nowy projekt skierowany do branży turystycznej realizowany w ramach zadania publicznego Departamentu Turystyki Ministerstwa Sportu i Turystyki pt. „Wspieranie rozwoju produktów turystycznych”. Celem projektu jest wypracowanie lepszej współpracy między producentami wyróżniającej się jakościowo żywności a turystyką. Przedstawiciele Izby zachęcali właścicieli restauracji i obiektów gastronomicznych do sięgania po produkty lokalne i regionalne, zwłaszcza te z certyfikatami Jakość Tradycja oraz wspólnej promocji. Wśród planowanych działań znalazły się seminaria szkoleniowe w Kielcach, Boguchwale i Wrocławiu, ogólnopolska konferencja w Warszawie oraz przygotowanie folderu produktów ze znakiem Jakość Tradycja.

Świadomi swojej jakości

Wystawcy jubileuszowych Targów Regionalia zaprezentowali pełen przegląd wysokiej jakości produktów. Niektóre z firm były w trakcie procesu certyfikacji, z kolei inne z dumą pokazywały otrzymane oznaczenia. – Miód spadziowy jest od dawna obecny na Podkarpaciu. W 2010 roku został zarejestrowany przez Komisję Europejską i uzyskaliśmy Chronioną Nazwę Pochodzenia. Dlaczego? Bo tylko w naszych lasach występuje w tak dużym procencie jodła pospolita, gatunek bardzo wrażliwych drzew iglastych. To właśnie dzięki niej uzyskujemy najwyśmienitszy z miodów spadziowych – wyjaśniał Krzysztof Bałon z Gospodarstwa Pszczelarskiego na Podkarpaciu „Eko Bałon”. Dodał także, że miód spadziowy posiada więcej wartości odżywczych.

Nagrodzone produkty

Podczas Targów Regionalia wyłoniono zwycięzców prestiżowego konkursu na Najlepszy Produkt Targów Regionalia organizowanego pod honorowym patronatem Ministerstwa Rolnictwa i Rozwoju Wsi. Nagrodę Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi otrzymała firma KaMos za kamiennogórski ser pleśniowy. Przyznano również 10 Złotych Medali Targów Regionalia 2016 oraz 11 wyróżnień w czterech kategoriach.

Złote Medale Targów Regionalia w kategorii „Skarby Natury” otrzymali: Stowarzyszenie Producentów Owoców i Warzyw w Ujanowicach za suskę sechlońską, Bartlowizna za pasztet z gęsią wątróbką, Tatrzańsko-Beskidzka Spółdzielnia Producentów „Gazdowie” za bundz owczy, Gospodarstwo Pszczelarskie na Podkarpaciu EKOBAŁON Bałon Krzysztof za Podkarpacki Miód Spadziowy, Ba Zioła Agnieszka Białek za czosnek niedźwiedzi, WPPH ELENA IMPORT-EXPORT za owoce liofilizowane oraz PGH i ORT MARGOT – BIS za słoninę wędzoną w prawdziwej wędzarni opalanej drewnem.

W kategorii „Natura i uroda” zwyciężyli Patounis – Korfu – Grecja za tradycyjne naturalne mydło z oliwy z oliwek wysokiej jakości oraz Linen Partner – lniane tekstylia Krzysztof Sierka za skarpety lniane eco z udziałem wysokojakościowej miękkiej bawełny.

W kategorii „Rękodzieło” nagrodzono firmę Malowane Wełną za Szal z wełny jagnięcej dekorowany ręcznie motywami kwiatowymi – Polskie Maki, a w kategorii „Procenty i promile” Złoty Medal powędrował do Browaru „Edi” Edward Wilk za Piwo Wschowskie Ciemne.

Nie tylko smaki

Oprócz zakupów żywnościowych na targach znaleźć można było naturalne kosmetyki, ekologiczne środki czystości i rozmaite wyroby rzemieślnicze. Ręcznie robiona biżuteria, naturalne tekstylia, odzież inspirowana folklorem, wyroby z drewna czy przedmioty z orientalną duszą Turcji dodały kolorytu całemu wydarzeniu. Ciekawostką była również konferencja „Greckie zioła”, podczas której rodowity mieszkaniec Grecji na przykładzie rozmarynu docenił zioła pełniące rolę roślin ozdobnych w architekturze krajobrazu.

mat.prasowe

Zobacz więcej zdjęc z Regionaliów na naszym facebooku

Brak postów do wyświetlenia