AKTYWNE SMAKI

Test konsumencki naturalnych żeli energetycznych

dla osób aktywnych i sportowców

ADAM TUROWIEC

Test konsumencki naturalnych żeli energetycznych to drugie już przeprowadzone przez nas badanie wysokojakościowej żywności funkcjonalnej przeznaczonej dla osób aktywnych i sportowców, jakie prezentujemy na naszych łamach. Po ubiegłorocznym teście batonów sportowych (zobacz więcej: TUTAJ), tym razem kolej przyszła na żele – suplementy mające na celu szybkie i efektywne uzupełnianie energii wydatkowanej podczas uprawiania sportów wytrzymałościowych.

Żele, w odróżnieniu od batonów, są – ze względu na swą płynną konsystencję – łatwiej strawne i szybciej metabolizowane przez organizm, przez co nadają się w szczególności do stosowania podczas wysiłków bardziej intensywnych (np. start w zawodach). Takie wykorzystanie jest również ułatwione przez ich stosunkowo niewielką wagę oraz sposób pakowania.

Na polskim rynku dostępne jest obecnie kilkadziesiąt marek żeli energetycznych, z których każda występuje jeszcze dodatkowo w  kilku lub kilkunastu rodzajach. Niestety, większość z nich to produkty przemysłowe, których skład – z punktu widzenia osoby świadomej i dbającej o zdrowie – pozostawia wiele do życzenia. Powszechnie stosowane są słodziki oraz środki konserwujące, choć, co trzeba przyznać, coraz większa część producentów zaczyna zwracać uwagę, przynajmniej w swoim przekazie marketingowym, na kwestie związane ze składem i zawartością etykiety. Nowo powstające marki często próbują zaproponować produkt, w którym dodatki chemiczne ograniczone są do minimum, a część z istniejących już na rynku producentów modyfikuje swoje receptury.

Wciąż jednak brakuje żeli z certyfikacją ekologiczną (choć są chlubne wyjątki, np. znany od lat Honey Stinger, Mulebar Fruit Pulp czy HoneyPower), dlatego w naszym teście skupiliśmy się na tych spośród dostępnych w Polsce marek, które, nawet jeśli nie są organiczne, to jednak nie zawierają składników, które nie mogłyby być certyfikowane i nie są dopuszczalne w produkcji ekologicznej.

[vc_btn title=”Autorzy i Partnerzy badania” style=”outline” align=”left” link=”url:%23autorzyipartnerzy|||”]
Aby przejść do poszczególnych sekcji raportu i zobaczyć wybrane wyniki, skorzystaj z poniższych linków.

KRYTERIA SELEKCJI

JAK WYBIERALIŚMY ŻELE DO TESTU?

Jak wspomniano wcześniej, automatycznie do naszego testu kwalifikowały się produkty z certyfikacją ekologiczną – czy to europejską (jak MuleBar Fruit Pulp oraz HoneyPower Sourish), czy amerykańską (Honey Stinger).

Wykluczone natomiast zostały produkty, w których składzie znajdują się m.in.:  sztuczne konserwanty (zwłaszcza szkodliwe, choć niestety powszechnie dodawane do wielu żeli: sorbinian potasu oraz benzoesan sodu), sztuczne słodziki (w tym tzw. „light”), a także bardzo popularny syrop glukozowo-fruktozowy.

Wyjątkowo dopuściliśmy natomiast żele zawierające maltodekstrynę czy fruktozę (jako dodatek, a nie tę, pochodzącą z owoców będących w składzie żelu) – gdyż, choć mogą one być nieco kontrowersyjne z punktu widzenia dietetyka, to jednak w suplementach dla sportowców ich zastosowanie może być uzasadnione.

Testowane produkty można zatem podzielić na następujące cztery grupy:

  • żele zawierające wyłącznie składniki naturalne nieprzetworzone lub przetworzone w niewielkim stopniu: Spring;
  • żele dosładzane syropami naturalnymi, cukrem lub fruktozą*: Hüma, Hüma Plus, Mulebar, Spring, HoneyStinger, #DASHRADE, UNIT, PowerGel;
  • żele, w których zastosowano dodatkowe naturalne zagęstniki: HoneyPower (guma ksantanowa), UNIT (mączka chleba świętojańskiego);
  • żele zawierające maltodekstrynę: #DASHRADE, UNIT, PowerGel.

Należy tu również nadmienić, iż w trzech markach żeli (#DASHRADE, UNIT, PowerGel) stosowane są także dodatkowe naturalne aromaty (które, choć produkowane z naturalnych składników, są już zazwyczaj produktem wysokoprzetworzonym).

* szczegółowy podział żeli ze względu na rodzaj węglowodanów znajduje się w rozdz. ‘Wyniki oceny analitycznej’

PRZEDMIOT BADANIA

NATURALNE ŻELE SPORTOWE – KTÓRE MARKI TESTOWALIŚMY?

W teście konsumenckim wzięły udział żele z oferty ośmiu marek, a ich krajowi dystrybutorzy lub producenci (bo dwa rodzaje żeli produkowane są w Polsce!) przekazali do testów łącznie 23 rodzaje swoich produktów. Są to wszystkie dostępne w kraju żele organiczne lub takie, których skład uznaliśmy za naturalny. Oczywiście dla każdej marki testowaliśmy tylko kilka wybranych smaków, jednak uzyskane wyniki wydają się być reprezentatywne dla całej gamy oferowanych produktów.

Zestawienie wszystkich żeli, jakie brały udział w teście, zaprezentowane jest w poniższej tabeli.

TABELA 1

Zestawienie najważniejszych informacji o testowanych żelach

Test naturalnych batonów sportowych | Charakterystyka produktów

* cena sugerowana lub przeciętna lub w sklepie producenta

TABELA 2

Dodatkowe cechy testowanych żeli

Test naturalnych batonów sportowych | Charakterystyka produktów

METODYKA BADANIA

SPOSÓB REALIZACJI TESTU

Testy realizowane były w okresie sierpień-wrzesień, w grupie ok 50 osób o różnym poziomie aktywności fizycznej, a także w odniesieniu do różnych dyscyplin sportowych / aktywności fizycznych (przede wszystkim: kolarstwo, bieganie, w tym biegi długodystansowe i ultra, triathlon oraz pływanie).

Każda z osób uczestniczących w testach otrzymywała zestaw żeli, które miała przetestować w dwóch sytuacjach: podczas treningu oraz podczas zawodów. Przyjęliśmy założenie, iż tego typu podział jest istotny, gdyż poziom intensywności i rodzaj wysiłku fizycznego może wpływać na ocenę aspektów organoleptycznych (np. smak, konsystencja itp.) oraz funkcjonalnych (np. sposób zapakowania) danego produktu.

W czasie testu każdy żel oceniany był przez testujących (‘ocena konsumencka’) pod kątem następujących aspektów: odczucia smakowe i łatwość konsumpcji (w tym także m.in. konsystencja, konieczność popijania itp.), samopoczucie po zjedzeniu oraz praktyczność i sposób opakowania (w tym również np. łatwość otwierania, wielkość porcji i in.).

W ramach ‘oceny eksperckiej’ przeanalizowano i porównano różne aspekty funkcjonalne i dane liczbowe dotyczące żeli – przede wszystkim w odniesieniu do ich składu, jednak także np. sposobu produkcji, czy ceny i opłacalności zakupu.

Na koniec, w oparciu o wspomniane powyżej wyniki zbiorczej oceny konsumenckiej oraz analizy eksperckiej, opracowano rekomendacje dotyczące stosowania żeli w warunkach treningowych oraz podczas zawodów – przy czym tutaj dodatkowo wyróżniliśmy zawody typu „ultra” (np. biegi o dystansie dłuższym od maratonu, długie wyścigi kolarskie itp.), gdyż dla nich zarówno intensywność wysiłku, jak i czas jego trwania różnią się od tego, z czym zawodnik ma do czynienia podczas krótszych startów.

Poniżej zaprezentowano klasyfikacje żeli, które okazały się najlepsze w każdym z trzech rozważanych zastosowań: treningu, zawodów oraz zawodów „ultra”.  Są to wyniki zbiorcze, obejmujące zarówno ocenę konsumencką, jak i dane z analizy eksperckiej, przeliczone z uwzględnieniem wag poszczególnych kryteriów oceny. Przyjęte wagi są oczywiście różne dla każdego z zastosowań i odzwierciedlają ich specyfikę oraz odmienne oczekiwania konsumenta.

W każdej kategorii zaprezentowana została pierwsza szóstka wraz z uzyskaną punktacją w skali 0-10 (przy czym: 10 – to nota najwyższa, 0 – najniższa) i oceną w postaci gwiazdek (gdzie 5 gwiazdek oznacza notę maksymalną).

WYNIKI ZBIORCZE

Najlepsze ŻELE NA TRENING

W kategorii najlepszych żeli na trening, wyniki okazały się bardzo wyrównane, choć żele #DASHRADE uzyskały wyraźną przewagę. Przyczyniły się do tego przede wszystkim ich wysokie noty w ocenie konsumenckiej walorów smakowych oraz praktyczności opakowania, a także bardzo korzystna cena.

Warto dodać, iż kolejne 12 żeli uzyskało również bardzo zbliżone wyniki – pomiędzy 7,00 a 8,00 pkt.

Do wyłonienia zwycięzcy w tej kategorii przyjęto następujące kryteria oceny: smak i samopoczucie po spożyciu w czasie treningu (aspekt najistotniejszy, z wagą 4/10), cena / 100 kcal (im mniejsza, tym lepiej) oraz kcal na standardową porcję (40g) – oba kryteria z wagą 2,5/10, a także ocenę konsumencką opakowania (waga 1/10).

Najlepszy żel na trening

Wpływ poszczególnych kryteriów oceny na wynik końcowy
Jak widać na poniższym wykresie, każdy z żeli “punktował” w nieco innych elementach oceny. Żele #DASHRADE zyskały najwięcej pod względem ceny/100 kcal. Były też dobrze oceniane przez testujących (zarówno pod względem praktyczności opakowania jak i smaku oraz samopoczucia). Co ciekawe jednak, pozostałe żele uzyskały znacznie wyższy wynik w kategorii kcal/porcję.

Ocena zbiorcza: szczegoly dla najlepiej ocenionych zeli (na trening)

WYNIKI ZBIORCZE

Najlepsze ŻELE NA ZAWODY

Tu ponownie zwycięzcami okazały się żele #DASHRADE, jednak tuż za nimi uplasował się Mulebar Fruit Pulp. Kolejne miejsca to bardzo słodkie Mulebar Cherry Bomb oraz Cafe Cortado (jednak sportowcy lubią słodycze!… i kawę!) oraz żel Hüma malinowy (co było dla nas bardzo pozytywnym zaskoczeniem, gdyż żel ten jest raczej produktem o niestandardowej konsystencji oraz mało słodkim smaku, a mimo to okazał się jednym z najwyżej ocenianych).

Tu przyjęto nieco inne kryteria oceny (dopasowane do tego, czego można oczekiwać po żelu spożywanym podczas zawodów – a więc w czasie maksymalnego lub submaksymalnego wysiłku, kiedy organizm potrzebuje regularnych dostaw łatwo dostępnej energii). Były to: wrażenia smakowe i samopoczucie po spożyciu podczas zawodów (waga 4/10), wartość energetyczna (kcal) na opakowanie (waga 3/10), ocena konsumencka ocena praktyczności opakowania (podczas zawodów) z wagą 2/10 oraz cena za opakowanie (waga 1/10).

Warto w tym miejscu dodać jeden, dość istotny wniosek, jaki wynika z ocen słownych przekazywanych przez osoby testujące: wiele z nich podkreślało mianowicie swoje duże i bardzo pozytywne zaskoczenie znaczącą różnicą jakościową pomiędzy testowanymi żelami naturalnymi a spożywanymi przez nich wcześniej żelami “przemysłowymi” (o mniej lub bardziej chemicznym składzie). Widoczne to było zwłaszcza w czasie zawodów, gdy jednorazowo spożywa się więcej żeli, a żołądek jest bardziej wrażliwy. Testerzy podkreślali, że po zjedzeniu (nawet dużej ilości) żeli naturalnych nie odczuwali żadnych (lub prawie żadnych) dolegliwości żołądkowych czy też odczucia “absmaku”, jakie bardzo często zdarzały im się wcześniej, kiedy na zawodach odżywiali się żelami nienaturalnymi.

Najlepszy żel na zawody

Wpływ poszczególnych kryteriów oceny na wynik końcowy
W tym przypadku czynnikami decydującymi o zajętych miejscach były przede wszystkim: cena za opakowanie i jego praktyczność (tu „punktowały” żele #DASHRADE), a także kcal / opakowanie (gdzie wyróżnia się Mulebar Fruit Pulp). Noty za walory smakowe były bardzo zbliżone dla całej szóstki.

Ocena zbiorcza: szczegoly dla najlepiej ocenionych zeli (na zawody)

WYNIKI ZBIORCZE

Najlepsze ŻELE NA ZAWODY ULTRA

Tym razem kryteriów oceny było nieco więcej, ale też i wymagania stawiane przed żelem energetycznym w czasie wyścigu „ultra” (kiedy intensywność wysiłku jest niższa niż podczas zawodów na krótszych dystansach, jednak jego czas trwania, a co za tym idzie: łączne potrzeby energetyczne, są dużo większe).

Zdecydowanym (jak na tak wyrównaną stawkę) zwycięzcą okazał się żel Spring Long Haul – bardzo specyficzny, z dużą zawartością tłuszczu i białka, zawierający w swoim składzie m.in. masło orzechowe, ryż oraz sól morską. I choć producent raczej zaleca jego stosowanie jako przekąskę przed wysiłkiem, to jednak wśród testujących go dla nas zawodników znalazł on także uznanie jako suplement przydatny w czasie długich treningów oraz biegów ultra.

Kolejne miejsca to ponownie żele #DASHRADE (głównie ze względu na korzystną cenę) oraz stosunkowo wysokie oceny smakowe), dwa żele Hüma Plus (z ziarnami chia oraz dużą zawartością prawdziwych przecierów owocowych) oraz Mulebar Fruit Pulp (także będący w 45% puree z owoców).

Pod uwagę braliśmy zatem: wrażenia smakowe i łatwość konsumpcji (średnia z oceny konsumenckiej zarówno dla warunków treningowych, jak i zawodów) – z wagą 3,5/10, energię (kcal) na opakowanie – z wagą 2,5/10, ocenę konsumencka praktyczności opakowania (dla treningu i zawodów) – waga 1,5/10, cenę za opakowanie (waga 1/10) oraz trzy kryteria z wagą 0,5/10: określające procentową zawartość składników mineralnych (sód, potas), kwasów tłuszczowych oraz aminokwasów.

Najlepszy żel na zawody

Wpływ poszczególnych kryteriów oceny na wynik końcowy
Jak już wspomniano wcześniej, kluczowe dla zwycięstwa w tej kategorii okazał się skład – żele SpringEnergy, choć stosunkowo niżej ocenione pod względem smakowym, odróżniają się od konkurencji dużą zawartością mikro- oraz makroelementów (w tym także białka i tłuszczów). Warto tu dodać, iż uwagi (a co za tym idzie, także niższe oceny) odnoszące się do smaku żeli SprinEnergy dotyczyły raczej jego nietypowości (np. małej odczuwalnej słodkości) niż faktycznego absmaku.

Ocena zbiorcza: szczegoly dla najlepiej ocenionych zeli (na zawody ultra)

WYNIKI OCENY KONSUMENCKIEJ

W tym rozdziale przedstawione są podsumowania zbiorcze (dla każdego z trzech analizowanych aspektów) oceny konsumenckiej – czyli opinii osób testujących żele. Warto tu podkreślić, iż większość żeli oceniana była bardzo wysoko (co najmniej cztery gwiazdki), a różnice pomiędzy poszczególnymi produktami były stosunkowo niewielkie.

Wyniki zaprezentowano w postaci graficznej – gwiazdek, których ilość odpowiada wartości numerycznej, będącej średnią z indywidualnych ocen dokonywanych przez osoby testujące (przy czym pięć gwiazdek to ocena najwyższa, zaś testerzy oceniali w skali od 1-10, gdzie 1 – oznacza najniższą możliwą ocenę, zaś 10 – notę najwyższą).

Poniżej zaprezentowana została pierwsza szóstka klasyfikacji generalnej podsumowującej oceny konsumenckie dokonywane pod kątem wszystkich aspektów (smak, samopoczucie, opakowanie) zarówno dla warunków treningowych, jak startowych.

Jak widać, dwa najlepiej ocenione żele (Hüma Plus o smaku czekoladowo-malinowym oraz brzoskwiniowy Mulebar Fruit Pulp) uzyskały taką samą średnią punktową, zajmując ex aequo pierwsze miejsce. Tuż za nimi dwa polskie (!) żele: #DASHRADE oraz UNIT (oba o smaku cytrynowym). W TOP6 zmieścił się jeszcze certyfikowany ekologiczny Honey Stinger (to jedna z najstarszych światowych marek) oraz drugi żel Hüma Plus.

Test naturalnych batonów sportowych | Ocena konsumencka Top6

Szczególnie cieszymy się z tego, że uznanie naszych testerów zyskały dwie (zresztą jedyne na rynku) polskie marki. Obie są młode (rozpoczęły sprzedaż dopiero w roku 2018), więc tym bardziej jest to warte podkreślenia.

OCENA KONSUMENCKA – PODZIAŁ NA KRYTERIA

Na poniższych wykresach przedstawiono wyniki cząstkowe oceny konsumenckiej – podzielone zgodnie z kryteriami, jakie mieli stosować testujący. Należy podkreślić, iż większość żeli oceniana była bardzo wysoko, a różnice pomiędzy poszczególnymi produktami były stosunkowo niewielkie.

W czasie testów konsumenckich każdy baton oceniany był (w skali 1..10, gdzie 10 oznacza najwyższą możliwą notę) pod kątem trzech różnych aspektów: odczuć smakowych i łatwości konsumpcji, samopoczucia po spożyciu, a także praktyczności opakowania. Dodatkowo, każdy z tych elementów był oceniany oddzielnie dla testu w czasie treningu oraz w czasie zawodów.

ODCZUCIA SMAKOWE oraz ŁATWOŚĆ KONSUMPCJI

Smak to bardzo ważny (jeśli nie najważniejszy!) czynnik decydujący o tym, czy dany żel będzie przez kogoś systematycznie używany, czy też porzucony na rzecz produktów konkurencyjnych. I, choć jest on kwestią bardzo indywidualną, to jednak, na podstawie odpowiednio dużej grupy badawczej, można określać “typowe”, uśrednione preferencje.
Poniższe zestawienie może zatem posłużyć jako pomocna wskazówka dla niezdecydowanych, prezentuje bowiem sześć żeli, które uczestnikom testu smakowały najbardziej (podane wyniki to statystyczna średnia ze wszystkich uzyskanych ocen).
Zaprezentowano oceny dla testów w czasie treningu, w czasie zawodów oraz wartości uśrednione dla obu tych sytuacji.
W czasie testów oceniający byli proszeni – oprócz subiektywnej oceny smaku – o zwrócenie uwagi m.in. także na konieczność popijania, łatwość przełykania, “after‐taste”, kleistość itp.
Należy zaznaczyć, iż aż 15 z 23 testowanych żeli otrzymało średnie noty powyżej 8 pkt. (na 10 możliwych)!

SAMOPOCZUCIE PO SPOŻYCIU

W naszym teście dodatkowo oceniane było także subiektywne samopoczucie po spożyciu żelu (a więc m.in. to, czy pojawił się przypływ energii, czy żel łatwo się strawił i nie „przypominał” o sobie przez dłuższy czas po jego zjedzeniu itp.).

OPAKOWANIE

Sposób opakowania jest bardzo istotny zwłaszcza w sytuacji, gdy żel jest spożywany w trakcie zawodów – wtedy m.in. łatwość otwierania, wielkość porcji czy nawet to, na ile prosto i szybko można opróżnić opakowanie (i czy da się je opróżnić w całości) stanowić mogą o sukcesie lub porażce produktu.
W przypadku tego aspektu oceny zróżnicowanie ocen było już większe. Pojawiło się kilka żeli ocenionych bardzo wysoko (zaprezentowano je na poniższej infografice), jednak nie brakowało także opinii krytycznych w stosunku do niektórych opakowań.
Warto tu zwrócić uwagę na dwa żele, które uzyskały w teście noty submaksymalne: PowerGel (tutaj testujący zwracali uwagę nie tylko na łatwość otwierania i wyciskania zawartości opakowania, ale także na takie zaprojektowanie sposobu odrywania górnej części tubki, dzięki któremu po użyciu pozostaje ona połączona z resztą opakowania, co zapobiega przypadkowemu śmieceniu) oraz Mulebar Fruit Pulp (który spodobał się przede wszystkim ze względu na to, ze jest sprzedawany w dość dużym opakowaniu z praktyczną nakrętką umożliwiającą łatwe zamykanie i otwieranie żelu, dzięki czemu można go spożywać w kilku porcjach*). Można dodać, iż podobne (do PowerGela) rozwiązanie zastosowano w opakowaniach żeli Spring.
* to samo rozwiązanie, choć przy mniejszej wielkości tubce, zastosowano w zwykłych żelach Mulebar

Wyniki oceny konsumenckiej (w podziale na kryteria oceny)
(aby zobaczyć oceny dla poszczególnych kryteriów, kliknij w odpowiednią zakładkę)

WYNIKI OCENY ANALITYCZNEJ

W ramach przeprowadzonej przez nas analizy eksperckiej porównano aspekty funkcjonalne i dane liczbowe dotyczące żeli (w tym m.in. wartości odżywcze, ceny i opłacalność zakupu, sposób i „filozofię” produkcji). Poniżej przedstawione zostały wybrane rezultaty i wnioski.

ZAWARTOŚĆ WĘGLOWODANÓW

Ponieważ podstawową funkcją żeli energetycznych jest uzupełnianie traconej w czasie wysiłku fizycznego energii, a najszybszym jej źródłem są węglowodany, to właśnie “węgle” stanowią główny (oprócz wody) składnik wszystkich żeli.

Jednak, jak widać w poniższych tabelach, ich procentowa zawartość może być bardzo różna. O czym to świadczy? Na pewno nie jest to przesłanka do jednoznacznej oceny – trudno bowiem powiedzieć, czy mała ilość węglowodanów to źle, a duża dobrze. Lub na odwrót.

Na pewno, im większa jest ich zawartość procentowa, tym dany żel jest bardziej kaloryczny (bo, z wyjątkiem żeli Spring, które zawierają stosunkowo dużo kwasów tłuszczowych oraz białek, to właśnie węglowodany są głównym lub nawet jedynym nośnikiem energii dla każdego z testowanych produktów). Z drugiej strony żele bogate w „węgle” (np. Mulebar czy Honey Stinger) – zwłaszcza wtedy,  gdy sporą ich część stanowią cukry proste – to żele bardziej (lub dużo bardziej) słodkie, kleiste i zazwyczaj wymagające większej ilości wody do popicia, a to nie każdemu pasuje.

Żele z mniejszą procentową zawartością węglowodanów (np. Hüma, Spring, UNIT) oceniane za to były jako mało (lub nawet zbyt mało!) słodkie, a czasami – jako słone lub kwaśne (choć na to wpływ mają także pozostałe składniki).

Oprócz zawartości procentowej, warto jednak także wziąć pod uwagę rodzaj i proporcje cukrów, jakie znajdują się w składzie testowanych żeli – ma to bowiem wpływ nie tylko na przyswajalność poszczególnych produktów, ale może także być istotne np. z punktu widzenia ewentualnych alergii lub nietolerancji pokarmowych. Dodatkowo należy pamiętać, iż spożycie dużej ilości cukrów szybko przyswajalnych i o wysokim indeksie glikemicznym (np. maltodekstryna) powoduje nagły wzrost poziomu glukozy we krwi, czego następstwem jest zazwyczaj nadprodukcja insuliny (dzięki której organizm obniża poziom glukozy), co w efekcie powoduje, że efekt „kopa energetycznego” jest szybki, ale krótki.

Z punktu widzenia profilu węglowodanowego, testowane żele podzieliliśmy zatem na sześć grup:

  • słodzone miodem i puree owocowym lub warzywnym: Honey Power, Spring;
  • zawierające ryż, banany i owoce: Spring;
  • słodzone koncentratami (lub puree) owocowymi/warzywnymi i syropami naturalnymi (agawa, ryż): Mulebar, Hüma Plus, Hüma;
  • słodzone miodem i syropami naturalnymi (tapioka, melasa): Honey Stinger, Spring;
  • zawierające maltodekstrynę, fruktozę i soki owocowe: PowerGel, UNIT, #DASHRADE;
  • dosładzane cukrem (Mulebar fruit pulp) lub cukrem trzcinowym (Hüma).

Żele energetyczne - zawartość węglowodanówŻele energetyczne - zawartość cukrów prostychUWAGA:

Wartości procentowe dotyczące zawartości cukrów prostych zaprezentowane na powyższym wykresie wymagają dodatkowego komentarza. Wydawać by się mogło, iż ich znaczący udział w profilu węglowodanowym powinien być korzystny: dają bowiem “szybką” i łatwo przyswajalną energię. Należy jednak pamiętać o tym, że – ze względu na wspomniany wcześniej mechanizm reakcji insulinowej, uzyskany w ten sposób “kop energetyczny” jest krótkotrwały i kończy się równie szybkim spadkiem energii. Lepiej więc dostarczać węglowodany o wyższym współczynniku glikemicznym (wolniej przyswajalne), ale przez cały czas trwania wysiłku.
Dodatkowo warto także zwrócić uwagę na to, iż – zastosowana w kilku testowanych markach żeli (tj. #DASHRADE, UNIT oraz PowerGel) – maltodekstryna, choć jest de facto cukrem złożonym (i nie jest uwzględniana na powyższym wyresie), to jednak ma bardzo niski współczynnik GI, a jej wpływa na organizm jest bardzo zbliżony do oddziaływania cukrów prostych.

ZAWARTOŚĆ BIAŁKA i TŁUSZCZY

Należy ponadto spojrzeć na zawartość innych makroelementów: białek i tłuszczy. One bowiem także determinują przeznaczenie i stosowalność danego produktu. W tym kontekście warto zwrócić uwagę na wspomniane już wcześniej żele Spring, zawierające sporo (nawet ponad 10%!) wartościowych kwasów tłuszczowych. Jako takie, mogą one być uważane za bardziej przydatne przy wysiłkach typu „ultra” (o długim czasie trwania i raczej nie maksymalnej intensywności), gdzie taki skład wydaje się być zaletą.

Żele energetyczne - zawartość białka

Żele energetyczne - zawartość tłuszczy

ZAWARTOŚĆ MIKROELEMENTÓW

Zawartość mikroelementów (a w szczególności potasu i sodu) to także element brany pod uwagę przez niektórych konsumentów. W szczególności w trakcie długich wysiłków i/lub treningów (lub startów) realizowanych w wysokich temperaturach, ograniczenie utraty oraz uzupełnianie soli mineralnych wypłukiwanych z organizmu wraz z potem jest niezmiernie istotne.

W tabeli poniżej zaprezentowano żele o w najwyższej zawartości mikroelementów.

CENA ZA PORCJĘ (40g)

Jako optymalną (z punktu widzenia spożycia w trakcie treningu czy zawodów) jednorazową porcję żelu przyjęto 40g – jest ona łatwa do szybkiego spożycia i dostarcza niezbędnej energii; większość żeli ma jednak inną gramaturę (mniejszą lub, większą), dlatego w tym rankingu porównano je pod względem owej a priori przyjętej „porcji przeliczeniowej”

Żele energetyczne - cena za porcję

CENA ZA 100 KCAL

Cena w przeliczeniu na 100 kcal dostarczanej energii to w miarę obiektywna miara opłacalności zakupu danego żelu. Zwykle, zastanawiając się na wyborem, w ten sposób nie porównujemy ze sobą opcji zakupowych, skupiając się na cenie za opakowanie. A opakowania (a także ich zawartość) mogą być przecież bardzo różne!

Oczywiście, ilość energii dostarczana przez żel to tylko jeden z aspektów jego oceny. Ważne jest też to, z czego wynika wysoka lub niska kaloryczność; a mogą na nią wpływać m.in. ilość i proporcje składników (np. to, czy żel zawiera kwasy tłuszczowe), konsystencja (czy jest bardziej rzadki, czy gęsty), a co za tym idzie także intensywność smaku i/lub konieczność popijania i in.

Żele energetyczne - cena za 100 kcal

AUTORZY I PARTNERZY BADANIA

Badanie zrealizowane zostało wspólnie przez Biokurier.pl oraz właściciela marek SportsBRND i BioBRND.
Koordynator projektu oraz autor raportu: Adam Turowiec (kontakt: adam[at]biokurier.pl).
Partner logistyczny: Appetiteforsports.com.

Biokurier.pl

BioBRND.pl | Branding i marketing dla branży BIO

SporsBRND.pl | Branding i marketing w sporcie

Appetiteforsports.com