Dania. Rzecznik praw konsumenta domaga się jednolitych regulacji dotyczących kosmetyków ekologicznych

Duński Rzecznik Praw Konsumenta domaga się ujednolicenia przepisów dotyczących ekologicznych i naturalnych kosmetyków. Według urzędnika obecne regulacje niejdenokrotnie wprowadzają wbłąd i zezwalają na to, by ekologicznym nazywać produkt. Sczególne kontrowersje wzbudził nazywany ekologicznym szampon, który zawierał jedynie 7% ekologicznych składników.

 

W Danii nadawaniem kosmetykom certyfikatów ekologicznych zajmują się zazwyczaj prywatne jednostki certyfikujące, którym przysługuje samodzielne prawo do określania kryteriów “ekologiczności”. Duński Rzecznik Praw Konsumenta podkreślił, że produkt ekologiczny powinien składać się w 100% z ekologicznych składników bądź podlegać ogólnoeuropejskim regulacjom. Zapowiedział także, że będzie starał się wpłynąć na zmianę sytuacji.

 

źródło: Organic Monitor

Komentarz redakcyjny:

Podoba Ci się to, o czym piszemy?     

Duński urzędnik poruszył bardzo drażliwą i bolesną kwestię związaną z kosmetykami ekologicznymi. W dobie mody na bycie “eko” niemal każda firma chce, aby jej kosmetyki nazywały się naturalnymi lub ekologicznymi. Nie każde przedsiębiorstwo stara się jednak, by za deklaracjami szły konkretne czyny związane z pozyskiwaniem surowców. Chęć zysku i podłączenia się pod ekologiczny trend połączona z brakiem jednolitych ogólnoeuropejskich przepisów (chociażby takich jak w przypadku żywności, gdzie zabronione jest bezpodstawne używanie słów “Ekologiczny”, “Bio”, “Organic”) powoduje chaos i dezorientację wśród mniej zorientowanych klientów.

Sytuacja ta występuje w Danii, ale jej symptomy możemy obserwować także w Polsce. Dlatego Biokurier przypomina, że napis “ekologiczny” na kosmetyku to zdecydowanie za mało. Warto poświęcić chwilę na przeczytanie jego składu, poszukanie na opakowaniu znaków powszechnie znanych instytucji certyfikujących (zamieszczamy je poniżej) bądź też wizytę na stronie internetowej producenta deklarującego “ekologiczność”, aby dokładniej poznać zasady działania takiej firmy. Przynajmniej dopóki nie  zostaną wprowadzone regulacje prawne podobne do tych, które stosuje się w przypadku żywności.

Poniżej, prezentujemy loga najbardziej znanych i wiarygodnych schematów ceryfikacyjnych w Europie: Cosmos i Natrue. Nie oznacza to, że tylko kosmetyki z tymi znakami są ekologiczne, ale na pewno pozwala na łatwą identyfikację:

Loga COSMOS:

Logo Natrue

 

 

 

 


 

Jeśli chcą być Państwo na bieżąco z aktualnościami i artykułami zamieszczanymi na https://biokurier.pl zapraszamy do skubskrypcji newslettera (po lewej stronie u dołu)!
Raz w tygodniu dostarczamy porcji świeżych informacji!

 


 

{jcomments on}
Nowe trendy na rynku ekologicznym ? to temat konferencji organizowanej przez redakcję Biokuriera w ramach najbliższej edycji (15-17 października) Targów Natura Food w Łodzi. Nasi prelegenci przybliżą słuchaczom tematy sprawiedliwego handlu, naturalnej kosmetyki, eko tekstyliów, ekoproduktów dla dzieci. Handlowcy będą mieli okazję dowiedzieć się jak włączyć się w ogólnopolskie kampanie dotyczące zdrowego odżywiania.

Brak postów do wyświetlenia