Ziarna ekspandowane, czyli?

Pełnoziarniste produkty zbożowe powinny stanowić istotny element naszego codziennego żywienia. Od pewnego czasu na sklepowych półkach przybywa produktów ekspandowanych. Ziarna ekspandowane – co tak naprawdę znaczy ten termin?

Czym jest ekspandowanie?

Ekspandowanie (które określane bywa też mianem „puffingu” lub ekstruzji) to obróbka ciśnieniowa i termiczna, która powoduje nadmuchanie ziaren i “rozerwanie” – zwielokrotnienie ich objętości.

Tak powstaje m.in. popularny popcorn, ale w ostatnim czasie ta metoda przetwórcza wykorzystywana jest przez producentów do znacznie zdrowszych zastosowań.

Zwłaszcza, że w procesie ekspandowania zachowanych zostaje większość właściwości odżywczych ziaren zbóż.

Korzyści z ekspandowania

Ekspandowanie zbóż daje przynajmniej kilka korzyści:

  • Zboża ekspandowane są gotowe do spożycia i nie wymagają żadnej obróbki – mogą stanowić przekąskę „same w sobie”
  • Ekspandowane zboża mają długi czas przydatności do spożycia (przy czym nie wymagają użycia żadnych konserwantów czy środków chemicznych)
  • Zachowujemy naturalny kształt ziarna
  • Zachowujemy większość właściwości odżywczych
  • Otrzymujemy produkt o nieco zmienionych smakowych (np. w przypadku prosa smak jest mniej wyrazisty, co jest dobrą informacją dla tych, którzy za kaszą jaglaną nie przepadają).

Wiadomo, że najzdrowsze i najbardziej cenne jest to, co najmniej przetworzone, ale warto sięgać też po nowe rzeczy. Podczas ekspandowania zboża zostają poddane obróbce, mimo to większość składników odżywczych zostaje zachowana. Ekspandowane zboża są zatem zdrowe i warto wzbogacić o nie codzienne menu.

Jak wykorzystać ziarna ekspandowane w kuchni?

Włączenie ich do diety, jako drobnej przekąski lub dodatku do jogurtu, lodów, deserów, będzie dla nas jak najbardziej korzystne.

Ziarna ekspandowane możemy jeść prosto z torebki, stanowią one bowiem naprawdę smaczną przekąskę i doskonale zastąpią chipsy czy paluszki. Możemy je także zmieszać ze słodkimi bakaliami lub orzechami, dodać do dań śniadaniowych z mlekiem, jogurtem jak również do omletu czy naleśników. Znajdą także wykorzystanie w deserach oraz ciastach. Mogą również być dodatkiem do SUSHI lub Tatara wegańskiego.

Polecam również, jako dodatek do ciasta chlebowego, lub posypkę, która doda walor estetyczny i smakowy. Kupując zboża ekspandowane

mówi Czesław Meus ze Stowarzyszenia Polska Ekologia, promotor zdrowego stylu życia z dużym doświadczeniem w piekarnictwie.

A oto jeden z ciekawych przepisów, który po udostępnionych przez firmę Soligrano, która niedawno poszerzyła asortyment o ekologiczne ziarna ekspandowane, m.in.: owies, orkisz, grykę, jagły i quiona.

Owsiane sushi z wędzonym łososiem

60 g Owsa Bio ekspandowanego SOLIGRANO
2 opakowania serka kremowego ( 350-400 g)
1 opakowanie sushi nori (6 listków)
100 g łososia wędzonego , czarny sezam bio do dekoracji , pasta Wasabi Japońska (dawkowanie według uznania, 100 g ogórka zielonego bio
20 ml sosu sojowego Tamari lub Shoyu
Do zawinięcia potrzeba maty bambusowej.

Ekspandowany owies wymieszać wraz z serkiem, ogórek i łososia pokroić w cienkie paski/słupki, tak przygotowane składniki będą wykorzystane do zrobienia sushi. Na bambusowej macie położyć liść nori i rozłożyć na nim centymetrową warstwę ekspandowanego owsa z serkiem, przy dolnej krawędzi ułożyć paski ogórka, łososia, posypać czarnym sezamem i posmarować niewielką ilością pasty wasabi, następnie zwinąć matę wraz z liściem tak aby zamknąć wewnątrz włożone składniki, tak zwiniętą rolkę pokroić na plastry o grubości około 1,5 cm, konsumując shusi używamy sos sojowy ( maczać lub skropić ).