Zmęczone oczy potrzebują SPA

W erze ekranów ciężko nie korzystać z udogodnień, jakie oferuje nam technologia. Wielogodzinna praca przy komputerze, smartfony i tablety, na których możemy sprawdzić maila, poszukać przepisu na obiad lub informacji, o której godzinie odjeżdża autobus. W domu odpoczywamy na kanapie oglądając film, serial albo program rozrywkowy. O tym, co się dzieje na świecie również najszybciej dowiemy się z Internetu. Technologia jest w pewnym sensie zbawieniem, ponieważ szybko można uzyskać informację na interesujący nas temat, ale… jej nadużywanie może zaszkodzić oczom. Jak więc o nie skutecznie zadbać?

Zanim podzielę się z Wami poradami na temat tego jak „dopieścić” nasze oczy, przeczytajcie kilka porad, które pozwolą lepiej zadbać o wzrok.

Regularne wizyty u okulisty

Bardzo ważne jest, aby przynajmniej raz w roku badać swój wzrok, szczególnie jeżeli Twoja wada się pogłębia. Należy wówczas regularnie dobierać odpowiednie soczewki. Zapytaj też swojego lekarza, czy nie potrzebujesz okularów do pracy przy komputerze. Jeśli natomiast nie nosisz okularów ani soczewek, ale czujesz, że już nie widzisz tak, jak kiedyś, a oczy są częściej zmęczone, należy udać się do specjalisty. Zbagatelizowanie tego problemu może nieść za sobą poważne konsekwencje.

Odpowiednio dobrane okulary lub soczewki kontaktowe

Antyrefleks jest świetnym rozwiązaniem dla tych, którzy spędzają dużo czasu przed ekranem. Dlaczego? Ponieważ powłoka antyrefleksyjna niweluje odbicia, które są fałszywe i dzięki temu widzimy obraz rzeczywisty, a nie zaburzony. Polepsza też ostrość i kontrast widzenia, dzięki temu oczy są mniej zmęczone.

Okulary przeciwsłoneczne

Są wskazane nie tylko latem, ale również w zimowe słoneczne dni, kiedy to promienie odbijają się od śniegu, a słońce jest tak nisko, że może nam nawet przeszkadzać w prowadzeniu auta.

Dieta i witaminy

Warto, aby nasza codzienna dieta była bogata w luteinę (zwiększa barierę ochronną siatkówki oka) i zeaksantynę, witaminę A, C i E, kwasy omega-3 oraz cynk (wzmacnia siatkówkę), magnez (zapobiega degeneracji siatkówki). Ma to bardzo duży wpływ na kondycję naszego wzroku. Wszystkie te składniki mogą zapobiegać zaćmie oraz zwyrodnieniu plamki żółtej.

Dla oczu najcenniejsza jest luteina. To antyoksydant, który wiąże wolne rodniki. Naturalnie występuje w małych ilościach w naszej siatkówce (plamka żółta) i działa jak okulary przeciwsłoneczne. Luteinę oraz zeaksantynę można kupić w aptece bez recepty, ale lepiej spożywać żółtka jaj bądź zielone warzywa. Sałata, kapusta, szpinak, brokuły, jarmuż, groszek oraz pietruszka mają jej całkiem sporo.

Należy też jeść dużo marchewki ze względu na zawartą w niej witaminę A. Witaminy E najwięcej kryje się w orzechach, nasionach oraz kiełkach i olejach roślinnych. Witamina C jest obecna w cytrusach, ale również papryce, brukselce, brokułach i natce pietruszki. Warto również pokusić się o spożycie pigwy oraz dzikiej róży. Cynk zjadamy razem z mięsem wołowym i wieprzowym. Jest obecny również w owocach morza, roślinach strączkowych oraz orzeszkach ziemnych. Ryby, większość olei roślinnych, siemię lniane, ziarna chia, pestki dyni, zielone warzywa oraz migdały i orzechy włoskie to z kolei kopalnia kwasów omega-3.

Skóra wokół oczu jest bardzo delikatna i cienka, a także prawie pozbawiona gruczołów łojowych, dlatego procesy starzenia występują szybciej. To tu pojawiają się pierwsze zmarszczki mimiczne, tzw. kurze łapki. Dodatkowo nasze oczy narażone są na wiele czynników zewnętrznych m.in. promieniowanie UV, ekrany komputerów i smarfonów, źle dobrane kosmetyki i wiele innych. Najodpowiedniejszym sposobem na pielęgnację skóry wokół oczu jest nawilżenie delikatnej skóry powiek, głównie stosując kremy pozbawione konserwantów

– mówi dr n med. Piotr Fryczkowski, okulista, Szef Przychodni i Szpitala Okulistycznego Retina w Warszawie . I dodaje:

Gdy człowiek kończy 25 lat ubywa w organizmie ważnego składnika skóry – kwasu hialuronowego, który wiąże wodę i odpowiada za jej prawidłowe nawilżenie. Jeżeli zadbamy o skórę w młodym wieku, to w późniejszym czasie zaowocuje wolniejszym starzeniem.

Zadbaj o zmęczone oczy w domu na 3 sposoby

  1. Kiedy oglądasz telewizję, nie gaś światła. W ciemnym pomieszczeniu wzrok męczy się o wiele szybciej. Zadbaj też o odpowiednie oświetlenie. Dobrym rozwiązaniem są lampy z regulowanym ramieniem, które skierujesz na przedmiot, na którym skupiasz swój wzrok.
  2. 8 godzin snu sprawi, że Twoje oczy będą wyglądały na wypoczęte i świeże. Jeżeli nie jesteś w stanie przespać tyle czasu jednym ciągiem, rób w ciągu dnia drzemki. Wystarczy 15-20 minut, by dać oczom wytchnienie.
  3. Można też sięgnąć po maseczki. Jednym z najbardziej znanych sposobów na zmęczone oczy są okłady ze świeżych ogórków (schłodzonych). Mają duże ilości wody i wystarczy trzymać je na zamkniętych powiekach 2-3 minuty. Można również do tego celu wykorzystać torebki po herbacie (zielonej lub czarnej). Kompres z rumianku, nagietka lekarskiego, lawendy, wody różanej lub kopru włoskiego również będzie dobrym rozwiązaniem. Zminimalizuje sińce, opuchliznę oraz przyniesie ukojenie. Ziele świetlika natomiast stosowane jest przy łzawieniu, pieczeniu oraz swędzeniu. Cienie pod oczami oraz opuchliznę zmniejszysz też okładem z zimnego mleka.

Zmęczone oczy? O tym musisz pamiętać!

  • Jeśli swędzą Cię oczy, nie pocieraj ich. Lepiej przemyć je letnią wodą lub solą fizjologiczną.
  • Kiedy czytasz, książkę trzymaj w odległości ok. 40 cm od twarzy. Czytaj również na siedząco, a nie leżąco, wtedy nie napinają się mięśnie, które poruszają gałką oczną.
  • Dbaj o właściwe nawilżenie pomieszczeń, w których przebywasz, szczególnie jeżeli spędzasz dużo czasu w klimatyzowanych pomieszczeniach. Nie trzeba od razu kupować drogich sprzętów, wystarczy często otwierać okna.
  • Unikaj miejsc, w których jesteś narażony na kontakt z dymem tytoniowym.
  • Nawadniaj organizm. Pij co najmniej 2 litry płynów dzienne, najlepiej wody.

Artykuł pochodzi z numeru 5/2018 Biokuriera. Zaprenumeruj