9 sposobów na zmęczone oczy, które sprawdzą się w pracy

Wiele osób codzienne pracuje przed komputerem. Wykonywanie obowiązków przed monitorem bardzo męczy wzrok. Zmęczone oczy szczypią, łzawią, pieką. Jest jednak kilka sposobów na to, by złagodzić te dolegliwości. 

1. Dobre oświetlenie to podstawa

Zorientuj się, czy w Twoim biurze są świetlówki. Jeżeli tak – postaraj się, aby zmienić je na energooszczędne świetlówki kompaktowe lub tradycyjną żarówkę. Dlaczego? Ponieważ tego rodzaju lampy „migają”, nawet jeśli tego nie dostrzegamy, przez co narażamy na zmęczenie nasze oczy.

Zmęczone oczy potrzebują SPA

2. Odpowiednio oświetl monitor

Jeżeli masz pracę, która wymaga głównie siedzenia przed komputerem, niech Twój ekran nie będzie zbyt jasny. Z drugiej strony jednak nie przesadzaj, ponieważ praca na za bardzo przyciemnionym monitorze sprawi, że będziesz wysilał swój wzrok. Przyciemnij go na tyle, żeby intensywność światła nie sprawiała Ci dyskomfortu.

3. Zielony kolor na zmęczone oczy

Co jakiś czas wygaś ekran i zawieś wzrok na czymś koloru zielonego (może to być ściana, kubek, roślina lub kawałek ubrania). Badania naukowe dowodzą, że zieleń relaksuje oczy. Dodatkowo odpręża i koi nerwy.

4. Pamiętaj o przerwach

Rób przerwy od pracy (przynajmniej raz na godzinę na co najmniej 5 minut). Wstań, przejdź się do sklepu, zajrzyj za okno, zrób kilka przysiadów, przy okazji rozprostujesz też kości. Zasłoń oczy dłonią, aby dać im chwilę wytchnienia oraz zupełnej ciemności.

5. Nawilżaj oczy

Przemycie twarzy zaraz po śnie zimną wodą zmywa resztki snu i orzeźwia nas, zachęcając do działania. W czasie pracy też warto obmyć zmęczone oczy chłodnym strumieniem, jednak większość kobiet nie może sobie na to pozwolić ze względu na makijaż. Wyjściem z sytuacji będzie sięgnięcie po sztuczne łzy.

Jakich składników odżywczych potrzebują zmęczone oczy?

6. Nie zapominaj o mruganiu

Mrugaj jak najczęściej, dzięki temu nawilżysz gałki oczne i nie dopuścisz do uczucia piasku pod powiekami. W ten sposób pozbędziesz się cząsteczek kurzu i pyłku, które mogą jeszcze bardziej podrażnić zmęczone oczy. Częste mruganie dodatkowo rozluźnia mięśnie wokół oczu.

7. Joga dla oczu

Wiesz, że istnieje coś takiego jak joga oczu? I co ciekawe, to nic innego jak zwykłe poruszanie gałkami ocznymi. Banalne ćwiczenia, ale dają rewelacyjne efekty. Niektórzy ludzie, stosujący się do tego zalecenia, zauważyli poprawę w jakości widzenia, jednak ćwiczenia muszą być wykonywane regularnie, najlepiej każdego dnia. Wystarczy ustawić głowę prosto i nie ruszając nią, angażować tylko gałki oczne. Poruszaj nimi w górę i dół, na prawo i lewo oraz po skosach z szeroko otwartymi powiekami. Urozmaicić można te ćwiczenia o zataczanie kółek i ósemek.

8. Kasztany nie tylko jesienią

Kasztany to naturalne „odpromienniki”, podobno pochłaniają złą energię z otoczenia, oczyszczając aurę. Absorbują to, co wydzielają urządzenia elektryczne, dlatego warto położyć kasztan przed monitorem. Niektóre źródła podają, że nie należy przesadzać z ich ilością, ponieważ czasami można uzyskać odwrotny skutek. Ile w tym prawdy – nie wiemy, ale na wszelki wypadek lepiej zaopatrzyć się w jeden lub dwa kasztany.

9. Trening dla oczu

Przygotowując sprawozdanie lub opracowując jakąś prezentację, weź do ręki papier i długopis. Kreślenie, nanoszenie poprawek, przenoszenie zdań czy akapitów to świetny trening dla oczu, który dodatkowo może skrócić czas spędzony przed ekranem komputera.