Zdrowa ekologiczna dieta Twojego dziecka – 11 wskazówek

Produkty pełnoziarniste, nierafinowane, oleje z pierwszego tłoczenia i tłoczone na zimno ? to podstawy zdrowej diety. Prezentujemy 11, przygotowanych przez Kazimierza Kłodawskiego, elementów zdrowej diety dla dzieci. Z pewnością wskazówki te przydadzą się także dorosłym czytelnikom. Tylko dla porządku dodamy, że w każdym z wymienionych przypadków najlepiej sięgać po certyfikowaną żywność ekologiczną.

1. Wprowadź pełne ziarna zbóż: ryż naturalny krótkoziarnisty i długoziarnisty, kaszę jaglaną, orkisz, jęczmień i owies bezłuskowy, kaszę gryczaną, amarantus i quinoa.

2. Zamień mąkę białą na mąkę razową (na początku mieszaj mąki w różnych proporcjach).
Uwaga! Każde pieczywo w nadmiarze szkodzi. Pieczywo na początku podawaj mieszane, później tylko razowe.

3. Zamień sól białą na sól nierafinowaną, czyli nieoczyszczoną (bogatą w składniki mineralne i pierwiastki śladowe). Sól kamienna i sól morska rafinowana, czyli oczyszczona jest bezwartościowa. Stosuj sól morską nierafinowaną.

Podoba Ci się to, o czym piszemy?     

4. Zamień biały cukier rafinowany, na  nierafinowany cukier trzcinowy, a jeszcze lepiej na słód ryżowy i jęczmienny, syrop buraczany, kukurydziany i klonowy. Ograniczaj nawet te naturalne słodkości w diecie dziecka.

5. Zamień olej rafinowany, na oliwy i oleje z pierwszego tłoczenia i tłoczone na zimno. Dobre tłuszcze w diecie dziecka są niezastąpione. Z punktu widzenia fizjologii najważniejsze są kwasy wielonienasycone, czyli NNKT. Znajdują się one w olejach roślinnych: sezamowym, słonecznikowym, sojowym, kukurydzianym, lnianym, rybach morskich, orzechach i mleku matki.

6. Codziennie podawaj warzywa. Podawaj warzywa lokalne i sezonowe!

(Jak przekonać dziecko do ekologicznych warzyw i owoców – o tym już pisaliśmy)

7. Podawaj warzywa strączkowe.  Im dziecko młodsze, tym warzywa strączkowe powinny być lżej strawne, (np. młody groszek lub bób przetarte lub zmiksowane i dodane do innych warzyw lub zbóż, nie częściej niż 2-3 razy w tygodniu). Później także czerwona, zielona i brązowa soczewica, cieciorka, fasolka azuki i mung, groch, fasola zwykła itd.

8. Podawaj warzywa kiszone (po 15-18 miesiącu życia, w małych ilościach). Najlepiej, aby kiszonki były składnikiem innych potraw. Na przykład kapusta kiszona jest bogatym źródłem wielu potrzebnych dziecku składników, zwłaszcza witaminy C. Szczególnie korzystne jest spożywanie jej zimą (zamiast cytrusów, które niszczą system immunologiczny naszych pociech). Kiszona kapusta wspomaga odporność i zwiększa możliwości obronne dziecka przed infekcjami.

9. Podawaj owoce. Podawaj owoce lokalne i sezonowe: jabłka, truskawki, wiśnie, czereśnie, agrest, porzeczki, morele, brzoskwinie, śliwki itd. Jedynym owocem, które można serwować przez cały rok jest jabłko. Owoce częściowo powinny zastąpić cukier oraz inne niezrównoważone słodkości (słodycze).

10. Podawaj orzechy i nasiona. Są one źródłem wysokiej jakości kwasów tłuszczowych nienasyconych, a także błonnika, wapnia, witamin A, B i E oraz i licznych mikro- i makroelementów. Produkty te dzieci powinny spożywać w niedużych ilościach, ale systematycznie.

11. Ogranicz podawanie białka. Podawaj białko najwyższej jakości (np. z ryb słodkowodnych, morskich i oceanicznych i drobiu z hodowli naturalnych) i w ograniczonym zakresie. Doskonałe i pełnowartościowe białko uzyskasz, umiejętnie łącząc produkty z pełnych ziaren zbóż i warzyw strączkowych. Z nabiału podawaj sery twarogowe.

Autor: Kazimierz Kłodawski
fot.:www.sxc.hu
Artykuł opublikowany dzięki uprzejmości serwisu dziecisawazne.pl
{jcomments on}

Brak postów do wyświetlenia