Dlaczego warto jeść jesienne śliwki?

Śliwki! Warto je jeść teraz, kiedy są świeże i łatwo dostępne. Knedle ze śliwkami, powidła śliwkowe czy ciasto śliwkowe to prawdziwe rarytasy. Jakie składniki odżywcze posiadają śliwki i dlaczego warto je stosować również w kosmetyce?

Śliwki pomagają utrzymać zdrowie i urodę

Mają mało kalorii, znakomity smak, zero tłuszczu, za to są bogate w witaminy i składniki mineralne niezbędne dla zdrowia. Usprawniają pracę układu trawiennego, dzięki obecnym w nim pektynom i kwasom organicznym. Pomagają też utrzymać niskie ciśnienie, za co odpowiadają potas i fosfor. Składnikiem śliwek jest też siarka, która pozytywnie wpływa na włosy i paznokcie, jak również magnez odpowiadający za lepszy nastrój.

Zawartość żelaza w śliwkach pozwala uzupełnić dietę w ten niezbędny dla formowania zdrowych krwinek czerwonych składnik. A zdrowa krew to dobra odporność, szybsze gojenie ran, uregulowana krzepliwość krwi i lepszy apetyt. Zawartość witaminy C wpływa na odporność, przyswajanie żelaza, a także lepszy stan żył i tętnic. Obniża poziom cholesterolu, a wraz z działaniem błonnika daje nam ten efekt naturalnie. Śliwki, a szczególnie te o ciemnej skórce, mają dużo polifenoli obecnych też w czerwonym winie.

7 produktów, które mogą zaszkodzić trzustce

Naukowcy potwierdzają: śliwki wzmacniają kości i działają antynowotworowo

Niedawno naukowcy udowodnili, że spożywanie śliwek wpływa na ograniczenie ilości komórek rakowych, zwłaszcza w przypadku układu pokarmowego i oddechowego. Badania prowadzone na University of Florida i Univeristy of Oklahoma wskazały na możliwość wzmocnienia kości przez spożywanie suszonych owoców śliwy. Skuteczność była wykazana zwłaszcza w zagrożonej osteoporozą grupie kobiet w wieku okołomenopauzalnym.

W tradycyjnej medycynie używano liści śliwy na wzmocnienie zębów (mają działanie antybakteryjne), a kora była stosowana przy chorobach gardła.

Uwaga: śliwki zawierają sporo szczawianów, więc osoby z problemami nerkowymi (a także schorzeniami wątroby) nie powinny ich spożywać długo i w dużych ilościach, by nie nasilić objawów, np. kamicy nerkowej.

Zbiór i przechowywanie śliwek

Najlepsze śliwki są dojrzałe, miękkie (poznamy to „na dotyk”), ale nie przejrzałe. Czas, gdy są najsłodsze poznamy, gdy koło drzewa kręci się najwięcej owadów. Wtedy zbierajmy owoce rano, by nie narazić się na ukąszenia. Po zerwaniu można je kilka dni przechowywać w lodówce, a nawet zamrozić. Przed zamrożeniem warto jej jednak wypestkować, a będą miały lepszy smak.

Trzeba też pamiętać, że śliwki suszone mają pięć razy więcej kalorii niż świeże.

Warto także poznać zalety przetworów z mirabelek, tak niedocenianych u nas, a uwielbianych we Francji. Węgierki oraz renklody… je także trzeba zaprosić do kuchni i spiżarni.

Śliwki w kosmetyce naturalnej

Śliwki mają działanie wygładzające, zmniejszają delikatne zmarszczki i zwężają pory. Dodatkowo śliwkową maseczkę możesz wzbogacić odrobiną oleju lnianego, sokiem z cytryny, płatkami owsianymi lub mąką, albo też pomieszać z innym owocem.