Sezon na czerwone, białe i czarne porzeczki czas start!

Czarne porzeczki uchodzą za te najzdrowsze, czerwone dają upragnione orzeźwienie, a białe na tle pozostałych odmian są najsłodsze. Wszystkie jednak warto jeść, bo są prawdziwą skarbnicą witamin.

Porzeczki w naszych ogrodach pojawiają się pod koniec czerwca. Nie każdy lubi ich smak, bo trzeba przyznać, że jest on specyficzny. Mimo to ma wielu entuzjastów. Jemy je najczęściej na surowo, i w takiej postaci są najzdrowsze. Ale wielu z nas wykonuje z nich również przetwory, zwłaszcza dżemy i soki, oraz nalewki.

Porzeczka to krzew owocowy z rodzaju Ribes. Rośnie w Europie, Azji, Ameryce Północnej oraz w Australii i Nowej Zelandii. Co ciekawe, Polska jest drugim po Rosji światowym producentem tych owoców. Dlaczego warto korzystać z ich bogactwa?

Czarna porzeczka witaminową bombą

Czarne porzeczki to jedne z najzdrowszych owoców w naszej strefie klimatycznej. Zawierają mnóstwo witaminy C. W 100 g znajduje się jej 180 mg, co pokrywa blisko 300 proc. jej dziennego zapotrzebowania. Pod tym względem lepsza są jedynie owoce dzikiej róży.

Ale to niejedyna wartość czarnych porzeczek. Owoce te bogate są w antocyjany, są więc polecane w infekcjach dróg moczowych i w łagodzeniu dolegliwości żołądkowych. Zawierają witaminy z grupy B, witaminę A oraz składniki mineralne: magnez, wapń, potas i żelazo. Dostarczają też luteinę, jod, mangan, pektyny oraz garbniki. Wykazują działanie przeciwzapalne, wspomagają walkę z wirusami i bakteriami.

Obecne w porzeczkach, i to nie tylko w ich czarnej odmianie, flawonoidy, obniżają ryzyko choroby nowotworowej. Opóźniają też proces starzenia i wspomagają regulację poziomu cholesterolu we krwi.

5 produktów, które wzmocnią serce latem

Owoce te, zwłaszcza w sezonie, powinny gościć w diecie każdego z nas, ale ze względu na zawartość cennych składników polecane są zwłaszcza tym osobom, które zmagają się z chorobami wątroby, nerek i układu krążenia. Czarne porzeczki mogą również jeść dzieci.

Czerwona porzeczka orzeźwi

Te owoce nie są może tak bogate w witaminy jak ich czarna odmiana, ale i one zasługują na uwagę. Wspomagają pracę układu odpornościowego, niosą ulgę w dolegliwościach żołądkowo-jelitowych. Medycyna ludowa poleca stosować czerwone porzeczki w leczeniu reumatyzmu oraz w terapii trudno gojących się ran. Z kolei zwolennicy naturalnych kosmetyków są zdania, że te letnie owoce bardzo dobrze oczyszczają cerę tłustą i trądzikową.

Czerwone porzeczki wspomagają apetyt. Obecne w nich pektyny wspomagają pracę jelit oraz oczyszczają je z toksycznych substancji. Ze względu na wysoką zawartość potasu, do diety powinny włączyć je osoby z nadciśnieniem tętniczym.

Mało kto również wie, że czerwonej porzeczce przypisuje się właściwości uspokajające oraz przeciwbólowe (łagodzi zwłaszcza ból miesiączkowy). Warto o niej też pamiętać w upalny dzień. Cierpki owoc da przyjemne orzeźwienie.

Biała porzeczka nieco zapomniana

O ile czerwoną i czarną porzeczkę stosunkowo łatwo kupimy na lokalnym targu, o tyle znalezienie jej białej odmiany jest już nieco problematyczne. A szkoda, bo to właśnie jej owoce kuszą swoją słodyczą, a wartości prozdrowotnych również w nich wiele.

Owoce białej porzeczki posiadają duże ilości wapnia, potasu, żelaza, cynku i manganu. Jest też źródłem witamin, m.in. witaminy A, C i E.

Spożywanie owoców białej porzeczki jest dobrym uzupełnieniem zdrowej diety. Stanowi cenny element profilaktyki zawału serca i udaru mózgu. Wzmacnia układ odpornościowy i pozytywnie wpływa na pracę układu nerwowego. Ma właściwości moczopędne.

Zamknij lato w słoiku

Przepis na konfiturę z porzeczek

Porzeczki dobrze smakują na surowo, ale latem warto też pomyśleć o ich przetworzeniu. Sok z czarnej porzeczki idealnie nada się jako dodatek do zimowej herbaty, co dobrze wzmocni naszą odporność. Smaczne są również konfitury. A jak je przygotować podpowiada Maria Disslowa, autorka książki “Jak gotować: praktyczny podręcznik kucharstwa”.

Składniki:

  • 0,5 kg oczyszczonych owoców porzeczki,
  • 1,5 kg cukru,
  • 0,5 l wody.

Sposób przygotowania:

Ładne, duże owoce obrać i wybrać z nich ziarna szpilką, następnie smażyć. Zważyć najpierw talerz, na który się kładzie porzeczki, a gdy wszystkie wydrylowane, zważyć ponownie z talerzem, w ten sposób utrzymać można wagę owocu. Ugotować gęsty syrop z cukru i wody, odszumować. Wsypać do syropu porzeczki, smażyć 15 minut, gdyby syrop nie dosyć zgęstniał i porzeczki jeszcze się szumowały, gotować jeszcze 5 minut, odstawić. Gdy smaży się konfiturę w metalowym rondlu, przelać do miski dla ostudzenia.