Soja eko – jak przygotować, walory odżywcze, przechowywanie

Dziś w naszej eko akademii kulinarnej pora na kolejną roślinę strączkową – soję. Zapraszamy do lektury!

Przechowywanie soi

Zaleca się przechowywanie w suchych i szczelnych opakowaniach, z dala od promieni słonecznych. Ziarno soi zawiera dość dużo przeciwutleniaczy i tłuszcz w nich zawarty nie jełczeje zbyt szybko, można więc przechowywać je dość długo, bo nawet rok.

Po tym czasie może już być zjełczałe.

Podoba Ci się to, o czym piszemy?     

Soja – jak przygotować

Aby przyrządzić  ziarno soi najlepiej jest moczyć je przez 12 godzin, a następnie przepłukać na sicie pod bieżącą wodą, po czym gotować w czterokrotnej ilości świeżej. Posolić lekko pod koniec gotowania, które może zająć od 40 do nawet 90 minut.

Soja raczej nie będzie zupełnie miękka. Nawet po długotrwałym gotowaniu i zmieleniu ma konsystencję półtwardej kaszki.

Można kupić gotową soję w zalewie, w słoiku lub puszce.

Soja – wartości odżywcze (dla 100g)

 gotowana
wartość energetyczna 390 kcal
białko 35,2
węglowodany 33,1
tłuszcze 20,2
gluten nie zawiera
Indeks glikemiczny 14

 

 Soja – zastosowanie w kuchni

Jeśli chodzi o ilość zastosowań, to jest ona ogromna. Z ziaren soi można otrzymać (także domowym sposobem) mleko, olej, ser zwany tofu, sos, proteinę sojową.

Na bazie produktów z tej rośliny zrobimy pasztet, zupę, klopsiki, bigos, gulasz. Jeśli poszukać dokładniej, to można poszukać przepisu na deser.

Małgorzata Górska

Brak postów do wyświetlenia