Ekologiczne śniadanie w szkole – relacja z Niemiec

53.000 uczniów klas pierwszych w prawie tysiącu szkół podstawowych w Berlinie i Brandenburgii. otrzymało z początkiem roku szkolnego śniadania z żywności ekologicznej. Około 45 firm z Berlina i okolic finansowało to przedsięwzięcie sumą około 350.000 EURO. Ponadto 600 wolontariuszy, pracowników firm oraz osób prywatnych przyszło z pomocą w pakowaniu.

47 inicjatyw regionalnych w Niemczech i Austrii promuje zdrowe, ekologiczne drugie śniadanie dla uczniów pierwszej klasy. Tysiące wolontariuszy i sponsorów żywności, usług logistycznych oraz surowców dostarczyło paczki śniadaniowe na ławki pierwszoklasistów w dniu rozpoczęcia nauki. Akcja ta jest szczególnie ważna dla regionalnych dostawców, mających w tej sposób możliwość reklamowania swoich produktów oraz przyczyniania się do popularyzacji zdrowego odżywiania wśród dzieci. Oto relacja jednej z uczestniczek akcji:

 

Wyjazd samochodem z Drezna o godzinie 6.30. Starsze małżeństwo, które podwiozło nas do Berlina (dwugodzinna podróż), było tak bardzo zafascynowane inicjatywą, że zawiozłonas aż do bram Terra Naturkost, hurtownika ekologicznych produktów spożywczych, gdzie miała się odbyć cała akcja. Gdy dotarliśmy na miejsce, zastaliśmy w pustym magazynie Terry setki stołów i palet z produktami gotowymi do spakowania. Po kilku wstępnych słowach Meinrada Schmitta, prezesa Terry, wyjaśniono nam przebieg pakowania. Musieliśmy ściśle zachowywać listę kolejności, aby zagwarantować, że każde dziecko otrzyma tę samą ilość produktów. Niektórzy z nas pakowali kromki chleba, inni kompletowali paczki śniadaniowe. Przy każdym stole, w grupach 6-8 osobowych, uczestnicy dodawali do paczek kolejne składniki: najpierw chleb, następna osoba dodawała sok, potem marchew… Pracownicy UPS szybko odbierali kartony pełne paczek śniadaniowych w jasnożółtym kolorze. Zaklejali je, adresowali i pakowali do samochodów dostawczych. Cały magazyn wypełniony był ludźmi, którzy gorliwie pakowali, rozmawiając przy tym, i szybko odbierali nowe paczki, skrzynie i produkty z różnych stanowisk. Czas prędko mijał i tylko co kilka godzin ogłaszano aktualną ilość skompletowanych paczek śniadaniowych. W południe większość stołów było pustych, a produktów do spakowania pozostało niewiele. Ekologiczna firma cateringowa sponsorowała obiad dla wszystkich uczestników, o godzinie 15.00 zakończyliśmy pakowanie. Pomimo służbowej atmosfery uczestnicy byli bardzo przystępni i starali się rozmawiać z kolegami. Zdążyliśmy na podróż powrotną do Drezna o godzinie 16. Byliśmy zmęczeni, ale szczęśliwi, ponieważ mogliśmy pomóc w popularyzacji tak ważnej idei zdrowych, ekologicznych posiłków w szkołach.

Fakty: 30 sierpnia 2010 dostarczono paczki śniadaniowe 53.000 uczniów klas pierwszych w prawie tysiącu szkół podstawowych w Berlinie i Brandenburgii. Obecnych było dużo regionalnych osobistości i polityków. Około 45 firm z Berlina i okolic finansowało to przedsięwzięcie sumą około 350.000 EURO. Ponadto 600 wolontariuszy, pracowników firm oraz osób prywatnych przyszło z pomocą w pakowaniu. W ogromnym logistycznym wysiłku UPS zadbał o to, aby odpowiednia ilość paczek punktualnie dotarła do szkół w Berlinie i Brandenburgii. Paczki również były sponsorowane i zawierały świeży chleb, marchew, wybór herbat, sok, pasty do chleba, suszone owoce oraz produkty muesli. Zawierały także materiał informacyjny dla rodziców dotyczący inicjatywy, porady w związku z zakupami w sklepach z ekologiczną żywnością w danej okolicy oraz kupon na litr ekologicznego mleka.

Doświadczenia ostatnich lat pokazują, że nawet rodzice, którzy nigdy nie mieli kontaktu z produktami ekologicznymi, odwiedzili sklep, aby zrealizować kupon. Od momentu rozpoczęcia kampanii BioBrotBox (Ekologiczna Paczka Śniadaniowa) w 2002 r. co roku przybywa nowych inicjatyw. Powstają one także w Austrii, a organizacje z kolejnych krajów, np. z Polski, wykazują duże zainteresowanie projektem.

Podoba Ci się to, o czym piszemy?     

Mamy nadzieję, że już wkrótce uda się zamieścić podobną relację z Polski!

 

Tekst pochodzi z Infolettera EkoConnect
Autor: Inka Sachse, EkoConnect e.V.
Tłumaczenie z języka niemieckiego: Anna Sonsala, korekta: Renata Makarska
 

Jeśli chcą być Państwo na bieżąco z aktualnościami i artykułami zamieszczanymi na https://biokurier.pl zapraszamy do skubskrypcji newslettera (po lewej stronie u dołu)!

Raz w tygodniu dostarczamy porcji świeżych informacji!

Raport. Czy lokale w Łodzi interesują się „Fair Trade”?
W dniach 15 – 19 listopada 2010 r. uczniowie Gimnazjum nr 27 w Łodzi odwiedzili popularne łódzkie kawiarnie i restauracje, chcąc sprawdzić, czy entuzjaści Sprawiedliwego Handlu mają możliwość zamówienia produktów certyfikowanych znakiem Fair Trade. Przedstawiamy wyniki ich akcji
Uczniowie gimnazjum, podzieleni na małe grupy, odwiedzili 14 losowo wybranych lokali, cieszących się największą popularnością w Łodzi. W każdym miejscu zadali podstawowe pytania odnośnie takich produktów jak: kawa, herbata, czy czekolada. Mieli również możliwość zostawienia listu do kierownictwa, wyjaśniającego zasady Sprawiedliwego Handlu i korzyści płynące z wprowadzenia do swojej oferty produktów Fair Trade.
Jak się okazało, łódzkim kawiarniom, czy restauracjom daleko jest do standardów lokali z Europy Zachodniej, gdzie idea Sprawiedliwego Handlu stała się ostatnio bardzo popularna. Aż 93% odwiedzonych przez gimnazjalistów miejsc w Łodzi nie posiada w swojej ofercie produktów certyfikowanych znakiem Fair Trade. Bardziej zaskakujący wydaje się jednak fakt, iż w dzisiejszych czasach, gdzie firmy chwalą się najwyższą jakością obsługi i gotowością do spełnienia każdego wymogu klienta, pracownicy w 43% lokali wykazali całkowity brak zainteresowania tematem Fair Trade. 64% z nich nie wiedziało lub nie chciało odpowiedzieć na pytanie, czy znają pojęcie Sprawiedliwego Handlu, a w dwóch miejscach obsługa wyraźnie odmówiła udzielenia odpowiedzi na temat produktów oferowanych przez ich lokale*.
Uczniowie biorący udział w akcji wyznali również, iż pracownicy niektórych restauracji i kawiarni okazali się wyjątkowo nieuprzejmi, a w trzech przypadkach odmówili też  zostawienia listu do kierownictwa.
„Wydaje się to wyjątkowo zastanawiające. Uczniowie, jako potencjalni klienci dostarczyli cennej wiedzy pracownikom lokali na temat nowego, ale szybko rozwijającego się trendu konsumenckiego.”- mówi Marta Roskowińska, jedna z organizatorek akcji. „Potwierdza to badanie przeprowadzone przez Interaktywny Instytut Badań Rynkowych w 2010 r. 76% konsumentów biorących w nim udział zadeklarowało, iż sprawdza skład i kraj pochodzenia produktu. Najwidoczniej jednak łódzkie lokale nie są zainteresowane rozwojem i wykorzystaniem okazji, jakie oferuje im rynek”- dodaje Roskowińska.
Jedynym pozytywnym akcentem przeprowadzonego badania było potwierdzenie, iż sieć restauracji Green Way to obecnie jedyne lokale w Łodzi oferujące produkty Fair Trade. Oprócz tego dowiedzieliśmy się też, iż kawiarnia Cafe Foto 102 oferuje kawę posiadającą certyfikat UTZ, a Coffee Heaven ma w ofercie kawę posiadającą certyfikat Rainforest Alliance. Oba certyfikaty zakładają przestrzeganie praw pracowników i ochronę środowiska naturalnego w procesie produkcji. Sceptycy nazywają je jednak zbyt łagodną wersją wymogów Fair Trade, co może spowodować, iż nieodpowiedzialne koncerny będą miały możliwość na proste i tanie włączenie się w ruch etycznej konsumpcji.
W obliczu wyżej przedstawionych wyników wydawać by się mogło, iż świadomi konsumenci nie mają czego szukać wśród łódzkich lokali. Jednakże to właśnie w konsumentach tkwi potencjał do zmiany tej sytuacji. Jeśli przemawia do Ciebie Fair Trade- powiedz o tym w swojej ulubionej restauracji bądź kawiarni. Dzięki Tobie i innym entuzjastom Sprawiedliwego Handlu z pewnością pewnego dnia uda się wypić filiżankę kawy lub herbaty Fair Trade w łódzkim lokalu.
Event „Ekipa Fair Trade” to jedno z wydarzeń organizowanych przez Ośrodek Działań Ekologicznych „Źródła” w ramach Tygodnia Edukacji Globalnej, który w tym roku odbywał się w dniach 15 – 21 listopada 2010 r. Fair Trade to międzynarodowy ruch konsumentów, organizacji pozarządowych i firm handlowych, mający wspomóc rozwój drobnych producentów z krajów Globalnego Południa. Zgodnie z zasadami Fair Trade producenci z krajów Globalnego Południa dostają za swoje produkty uczciwa i stabilną cenę, proces produkcji jest bezpieczny dla ich zdrowia i środowiska naturalnego, ale przede wszystkim wprowadza się zakaz pracy dzieci.
Więcej informacji odnośnie edukacji globalnej znajdziecie Państwo na stronie: eduglob.zrodla.org/teg.

* Przeprowadzone badanie miało jedynie charakter akcji konsumenckiej. Nie było to badanie opracowane zgodnie z zasadami, jakie obowiązują w przypadku badań prowadzonych przez upoważnione do tego instytucje.

Brak postów do wyświetlenia