Sezon grillowy rusza. Kilka porad.

z „nową, świecką tradycją” długi majowy weekend otwiera sezon na grilla. Prezentujemy kilka zasad, dzięki którym może być zdrowiej i smaczniej.

Do przypiekania na ruszcie nadają się prawie wszystkie mięsa, ryby, warzywa i owoce. Wyjąwszy produkty peklowane i wędzone. Technika grillowania zawiera kilka ważnych kanonów. W przypadku wieprzowiny warto poszukać, cenionych przez smakoszy, produktów powstałych z mięsa świni Złotnickiej Pstrej. – Ze względu na tradycyjny sposób chowu i karmienia ,a ona dodatkowe walory smakowe – przekonuje Ryszard Gordon, z ekologicznej masarni Rolmięs z Łabiszyna (woj. kujawsko – pomorskie)

Czas

Najlepszy czas na układanie produktów na ruszcie jest wtedy gdy węgle stają się żarem.

Tacki

Warto korzystać z perforowanych aluminiowych tacek, które zapobiegają wyciekaniu tłuszczu na węgle, a tym samym podczas jego spalania nie wydziela się toksyczny dym zawierający benzopiren, o którym tak głośno zrobiło się niedawno w kontekście wędzonych wędlin.

Podoba Ci się to, o czym piszemy?     

Jak mięso to i sałatka…

W grillowanych potrawach jest sporo wolnych rodników szkodliwych dla zdrowia. Prostym i cennym kontratakiem przeciwko nim będzie przygotowanie różnych sałatek, zawierających dużo witaminy C, a także wykorzystanie warzyw, m.in., papryki, cukinii, cebuli, pieczarek, pomidorów.

Jak uniknąć zbytniego przypiekania?

Najprostszy sposób to korzystać z termometru (w kształcie szpikulca) do mierzenia temperatury mięsa. Na 2 minuty przed zdjęciem tacek np. z pieczoną karkówką jej wnętrze powinno mieć minimum 70 st. C. Jeśli nie będziemy kroić mięsa w zbyt grube plastry unikniemy zbytniego wysuszenia potrawy. Natomiast rybę najlepiej owinąć folią aluminiową.

Marynaty

Od składników marynaty zależy smak i jakość pieczystego. Podstawowymi składnikami są: oliwa, ocet winny lub balsamiczny, sos sojowy, często sok z cytryny, wino, a nawet kieliszek nalewki wiśniowej. Do najprostszych do zrobienia jest marynata sojowa-miodowa, w której moczy się piersi kurczaka. Jednak w marynacie muszą się znaleźć przyprawy i tu do wyboru jest cała gama: sól, czosnek, imbir, liście bobkowe, ziele angielskie, pieprz czarny i kolorowy, rozmaryn, estragon, kozieradka, lebiodka pospolita (oregano), etc. – Podczas marynowania powinniśmy stosować tylko naturalne, ekologiczne przyprawy, najlepiej świeżo zmielone wymieszane z olejem roślinnym, bez sztucznych panierek i zalew. Efektem końcowym będzie kruche mięso o naturalnym smaku i kuszącym  zapachu – radzi Ryszard Gordon.

A może warzywa z grilla?

“Przeniesienie się z kuchni do ogródka, czy na działkę jest godne polecenia, ale pod kilkoma warunkami. Jeśli decydujemy się na mięsną wersję to wybierajmy produkty mniej tłuste, najlepiej w towarzystwie warzyw, zwłaszcza sałatek. Trzeba pamiętać, że 100 gramów karkówki ma 300 kcal, a pierś kurczaka jedynie 100 kcal. Zamiast białej bułki warto zjeść chleb razowy” – radzi Agnieszka Sienkiewicz, dietetyczka z Organic Farma Zdrowia. Wśród czytelników Biokuriera nie brakuje zapewnie takich, którzy postawią na grilla w 100% warzywnego. Na grillu doskonale sprawdzą się bakłażany, cukinie, pomidory czy też marchewki. Warto zanurzyć je na 2-3 godziny w marynacie, bez soli. Są gotowe, gdy widelec wchodzi w nie bez oporu. Oczywiście, bardzo szybko i łatwo grilluje się także pieczywo – można na przykład posmarować chleb masłem i delikatnie posypać czosnkiem.

Źródło: materiały prasowe Organic Farma Zdrowia / materiały własne

fot. www.sxc.hu

Brak postów do wyświetlenia