Rzodkiewka – naturalna „pigułka” na wiele dolegliwości

Rzodkiewka pochodzi z Chin, jej smak docenili już Egipcjanie, a w Średniowieczu uchodziła za środek wpływający na jasność umysłu i regulujący trawienie. Popularność zawdzięcza oryginalnemu smakowi oraz atrakcyjnemu wyglądowi. Prezentujemy walory zdrowotne rzodkiewki a także propozycje wykorzystania tego warzywa w kuchni i domowych kuracjach.

Uprawia się wiele odmian rzodkiewki, różniących się ostrością smaku, wielkością, kształtem i kolorem. Spotykamy więc rzodkiewkę czerwoną, czerwono-białą, a nawet czarną i białą. Właściwości zdrowotne rzodkiewki zawdzięczają olejkowi zawierającemu związki siarki, to on nadaje jej ostry smak oraz wpływa pobudzająco na trawienie.

Co zdrowego w rzodkiewce?

Rzodkiewki są polecane osobom cierpiącym na niedokrwistość, anemię, kamicę żółciową, choroby przewodu pokarmowego, a także stosującym diety odchudzające. Rzodkiewka dostarcza naszym organizmom większości witamin i składników mineralnych, jest także dobrym źródłem witaminy C. Oprócz tego zawiera niewielkie ilości witaminy B1, B2 i PP oraz takich składników mineralnych jak żelazo, wapń, siarka, fosfor, magnez, miedź i mangan.

Zawartość żelaza, miedzi i manganu ma korzystny wpływ na procesy krwiotwórcze w organizmie. Dlatego rzodkiewki są polecane osobom cierpiącym na niedokrwistość. Charakterystyczny ostry smak warzywa nadaje olejek goryczkowy, który zawiera siarkę i działa pobudzająco na układ trawienny, zwiększa apetyt. Równocześnie obniża nadmiar kwasów w żołądku, zapobiega niestrawności i likwiduje zgagę. Rzodkiewka pobudza wydzielanie żółci oraz działa bakteriobójczo w stosunku do obecnych w przewodzie pokarmowym mikroorganizmów.

Podoba Ci się to, o czym piszemy?     

O rzodkiewkach, z racji ich niewielkiej kaloryczności, powinny pamiętać również osoby z nadwagą. 100 g rzodkiewek (7 średnich sztuk) dostarcza tylko14 kcal.

Najczęściej rzodkiewki jemy na surowo, wtedy zachowują w pełni wartość odżywczą.

Także listki i łodżyki

Z młodych rzodkiewek nie należy obrywać listków i łodyżek, możemy je także zjadać, są źródłem wielu witamin i składników mineralnych.

Rzodkiewka w kuchni

Rzodkiewki można chrupać w całości oraz dodawać starte lub pokrojone do surówek. Stanowią doskonały element dekoracyjny. Część jadalna rzodkiewki – wbrew powszechnemu mniemaniu – nie jest korzeniem, a zgrubieniem łączącym część liściową z korzeniem. Najsmaczniejsze bywają rzodkiewki intensywnie czerwone, niezbyt wyrośnięte, o wydłużonym kształcie. Najlepsze są świeże, tuż po zerwaniu, bo dłużej przechowywane więdną. Wczesne odmiany są w smaku łagodniejsze, za to łatwiej tracą jędrność, późniejsze odznaczają się intensywniejszym smakiem.

Rzodkiewki w śmietanie

 

Rzodkiewki faszerowane twarożkiem, szynką i szczypiorkiem

Najzdrowsze są rzodkiewki jedzone na surowo, dodawane do kanapek czy surówek. Można je także dusić, zapiekać i podawać z sosem koperkowym. Doskonale smakują „z wody”, podane z masłem i przyrumienioną bułką tartą. Warto też wykorzystać ich młode liście i dodawać do sałatek ze świeżym ogórkiem oraz szczypiorkiem.

Kiełki rzodkiewki – witaminy przez cały rok

Kiełki rzodkiewki to prawdziwa witaminowa bomba. Można je otrzymywać w warunkach domowych w ciągu całego roku. Stanowią bogaty zbiór witamin: A, C, B, H, ponadto kwasy omega 3 i błonnik, siarkę (budulec skóry, włosów i paznokci), potas, magnez. Są niskokaloryczne, można je dodawać do sałatek, twarożków, sosów, zup, kanapek. Połączenie w jednym produkcie spożywczym żelaza, miedzi i manganu korzystnie wpływa na procesy krwiotwórcze w organizmie. Zalecane są więc osobom z niedokrwistością. Kiełki mają właściwości dezynfekujące, moczopędne, przeciwzapalne; wskazane są przy anemii, schorzeniach wątroby i dróg żółciowych; podnoszą odporność organizmu; pozytywnie wpływają na stan skóry, włosów i paznokci.

Rzodkiewka w kuracjach naturalnych

Nacieranie wyciągami i nalewkami z rzodkwi miało łagodzić bóle reumatyczne i nerwobóle. Uważano też, że skutecznie zapobiegają zakażeniom pasożytami, a u kobiet karmiących wzmagają laktację. Obecnie na bazie wyciągu przygotowuje się wiele preparatów aptecznych łagodzących dolegliwości wątroby i dróg żółciowych.

Pomoże przy kaszlu

Znawca roślin leczniczych Witold Poprzęcki zaleca przy kaszlu, zaflegmieniu płuc, nieżycie jelit, biegunce   zażywanie soku z 10-20 dag rzodkiewki z miodem. Można też zjadać je całe, nieobrane, niesolone. Jeść wraz z 2-centymetrowym ogonkiem liściowym, gdzie koncentracja witamin jest największa.

Rozgrzewające okłady z rzodkiewki

W. Poprzęcki radzi również przykładanie na bolące miejsca rozgrzewających okładów z utartych rzodkiewek. Powoduje to miejscowe rozgrzanie objawiające się za zaczerwieniem.

Sprawdź więcej informacji na temat: warzywa ekologiczne

Zbigniew Przybylak (fragment książki Ekologiczna Apteczka Warzywna)

Brak postów do wyświetlenia