Relacja z 6. Organic Marketing Forum

Możliwość wymiany doświadczeń pomiędzy partnerami z Zachodniej i Środkowo – Wschodniej Europy to największa zaleta Organic Marketing Forum. Po raz kolejny rozstrzygnięto także konkurs Best Of Organic.VI Organic Marketing Forum, pod hasłem „BIO i komunikacja” odbyło się w dniach 26 – 27 maja w Warszawie na terenie hali wystawienniczej EXPO XXI przy ul. Prądzyńskiego. Jak co roku impreza podzielona była na część kongresową (prelekcje i warsztaty) oraz wystawienniczą.

W trakcie uroczystego otwarcia Organic Marketing Forum organizatorzy zwracali uwagę na dynamiczny rozwój rolnictwa ekologicznego i rynku żywności ekologicznej w ostatnich latach. Przemawiali przedstawiciele Ministerstwa Rolnictwa oraz polskich organizacji partnerskich. Robert Kuryluk ze Stowarzyszenia Producentów Żywności Metodami Ekologicznymi Ekoland podkreślał, że na spotkaniu branżowym, którym jest Organic Marketing Forum, nie powinno zabraknąć rolników ekologicznych: -Tutaj możemy dowiedzieć się, w którą stronę zmierza branża ekologiczna i jak dostosować się do zmian i wymogów rynku – mówił. Stowarzyszenie Polska Ekologia z okazji Organic Marketing Forum przygotowało natomiast ekologiczny poczęstunek na bazie tradycyjnych potraw.

Na uwagę zasłużyło wystąpienie niemieckiego rolnika i działacza ekologicznego, Felixa Priz zu Lowenstein (BOLW), który podkreślał, że bardzo ważne jest, by na każdym kroku podkreślać, że „BIO to nie jest tylko luksus dla bogatych ludzi”. To powinno być rozwiązanie dla każdego konsumenta, gdyż dominujący obecnie model intensywnego rolnictwa wyczerpuje się”. „ Klient musi jednak wiedzieć, że sięgając po żywność BIO i produkty ekologiczne nie tylko sięga po zdrowy i bezpieczny produkt, ale także przyczynia się do ochrony środowiska” – dodał Felix Prinz zu Lowenstein.

Zobacz fotorelację z Organic Marketing Forum

Podoba Ci się to, o czym piszemy?     

Część kongresowa

Jakie tematy poruszono w trakcie kongresowej części forum? Niemieccy przedsiębiorcy dzielili się doświadczeniami z tego jak przeprowadzać degustacje w sklepie z żywnością ekologiczną (Robert Nees z firmy naturkost promotion) oraz skutecznie promować BIO produkty. Sławomir Chłoń z firmy Organic Farma Zdrowia przekazał natomiast doświadczenia polskiej sieci delikatesów z żywnością BIO.

 

Równolegle do prezentacji dotyczących promocji i działań marketingowych, toczyły się wykłady dotyczące wejścia na rynek i certyfikacji. „Nowe rozporządzenia w Unii Europejskiej” zaprezentował Jerzy Szymona, a prezentację p.t. „Analiza ryzyka w kontroli branży ekologicznej” przedstawiła Dorota Metera.

W czwartkowe popołudnie odbyły się także warsztaty „Media – właściwy wybór i wykorzystanie”, które poprowadziła Sabine Kauffmann (założycielka niemieckiego magazynu o produktach ekologicznych Schrot&Korn) przy współpracy z Biokurierem. W piątek  Jan Tabiński (Tast) oraz dr Eliza Kostyra (SGGW) zaprezentowali wyniki badań przeprowadzonych w ramach międzynarodowego projektu ECROPOLIS. W ramach badań analizowano i porównywano walory sensoryczne produktów ekologicznych i konwencjonalnych.

Tematykę wybranych prezentacji rozwijać będziemy na łamach Biokurier.pl w najbliższym czasie.

Konkurs Best Of Organic

Część kongresową zakończyło rozstrzygnięcie konkursu Best Of Organic. Zwyciężyło wino ekologiczne firmy La Selva, drugie  miejsce przypadło dla ekologicznego syropu z agawy firmowanego przez Bio Planet a na trzecim miejscu uplasował się bezalkoholowy koktajl ekologiczny „Sex On The Beach” firmy Voelkel.

Więcej o konkursie Best of Organic

Część wystawiennicza

Równolegle z częścią kongresową odbywała się część wystawiennicza. Prezentowane były przede wszystkim ekologiczne produkty spożywcze i kosmetyki naturalne – zarówno z Polski jak i zagranicy. Część wystawienniczą Organic Marketing Forum na pewno warto byłoby jeszcze powiększyć i rozwinąć. Okazuje się, że bardzo ciężko jest przyciągnąć na tą imprezę sprzedawców żywności ekologicznej, a to właśnie oni, jak mówi Ralph Liebing z Organic Retailers Association są jednym z najważniejszych elementów całego procesu produkcji i sprzedaży żywności ekologicznej. To temat, nad którym z pewnością warto się zastanowić. Obecność sklepikarzy i sprzedawców ma szczególne znaczenie dla wchodzących na rynek BIO firm, które przy okazji Organic Marketing Forum chciałyby nawiązać także tego typu kontakty. Być może przeszkodą dla sprzedawców i właścicieli sklepów z żywnością EKO jest stosunkowo wysoka cena za udział w Organic Marketing Forum?

Wycieczka

W piątkowe popołudnie uczestnicy wybrali się na wycieczkę po warszawskich sklepach z żywnością ekologiczną. W planie znalazły się nowe, największe w Polsce (ponad 250 m2), delikatesy Organic Farma Zdrowia oraz sklep Społem „Sezam”.

 

Tegoroczne Organic Marketing Forum dostarczyło kolejnej porcji cennych i opartych na doświadczeniach specjalistów informacji. Dla wielu była to także okazja do pozyskania cennych kontaktów. Teraz nadchodzi czas refleksji i zastanowienia nad tym jak wiadomości te wykorzystać w działalności własnego eko przedsiębiorstwa.

Organizatorzy już zapowiedzieli, że w maju 2012 roku odbędzie się VII Edycja Organic Marketing Forum. Będziemy informować o dacie i miejscu tego wydarzenia. Do zobaczenia!

Karol Przybylak
 

Podziel się tym artykułem ze znajomymi!



Brak postów do wyświetlenia