Quinoa – jak przygotować, walory odżywcze, przechowywanie

Kiedyś quinoa (komosa ryżowa) była podstawowym pokarmem w państwach Inków i Azteków. Dzisiaj quinoa, ze względu na bardzo wysokie wartości odżywcze nazywana bywa “Złotem Inków”. Dowiedz się więcej na jej temat.

Przechowywanie quinoa

Ze względu na zawartość tłuszczu quinoa ma krótszy termin przydatności do spożycia. Należy ją przechowywać w szczelnym pojemniku, najlepiej w chłodnym miejscu.

W lodówce wytrzyma  nawet do 6 miesięcy.

Podoba Ci się to, o czym piszemy?     

Jak przygotować quinoa? Proporcje

Quinoa zawsze jest sprzedawana pozbawiona gorzkiej osłonki (zawierającej toksyczne i działające przeczyszczająco saponiny). Płuczemy ją dokładnie mimo tego pod bieżącą wodą.

Sprawdź najtańsze oferty na quinoa BIO

Gotujemy nasiona w wodzie w proporcji 1:2 przez 10-15 minut (podobnie jak ryż, można nawet użyć naczynia do gotowania ryżu) aż będzie lekko przeźroczysta z widocznymi „ogonkami” kiełków wewnątrz.

Wodę można dla smaku zastąpić wywarem warzywnym lub rosołem.

Można ją krótko podprażyć na patelni, co wydobędzie lekko orzechowy smak i wzbogaci potrawę na jej bazie.

Zastosowanie quinoa

Ziarno komosy ryżowej (zwane quinoa lub ryżem peruwiańskim, bo jest z rodziny traw, a nie zbóż) jest niezwykle bogate w pełnowartościowe białko (zawiera wszystkie aminokwasy niezbędne dla człowieka, co w pokarmach roślinnych jest naprawdę wyjątkowe) oraz w sole mineralne i witaminy, jest więc idealnym składnikiem zrównoważonego odżywiania, zwłaszcza dla wegetarian i wegan.

Jest źródłem manganu, magnezu, wapnia, żelaza, miedzi i fosforu. Nadaje się zatem na wegetariański pilaw, a sprzedawana jako płatki- jako muesli z miodem i owocami na wysokoenergetyczne śniadanie. Zastąpi nam ryż lub kaszę w każdej potrawie, nawet gulaszu.

Quinoa jest dobra w wypiekach, bo może w nich zastąpić mąkę.

Jest doskonała na kiełkowanie. Przy czym zaczyna ten proces już po 2-4 godzinach (pszenica po 12). Miękkie nasiona jeszcze bardziej nadają się po tym do sałatki.

Młode liście również są jadalne, nadają się do wspomnianych sałatek i surówek.

Wartości odżywcze quinoa w 100 g:

Wartość energetyczna

 

120 kcal gotowana

368 kcal surowa

 

 

Białko

 

4.40

14

 

 

Węglowodany

 

21.3

64 g

 

 

Tłuszcze

 

1.92

6 g

 

 

Gluten

 

nie zawiera

 

 

 

IG (indeks glikemiczny)

 

35

 

 

 

Przeczytaj także:

Quinoa – pokarm Inków, Azteków i… Europejczyków? Czym jest, jak ją przyrządzić?

Dlaczego warto sięgać po quinoa? Obejrzyj film przygotowany przez Fundację Rodzice Przyszłości 

Polecamy przepisy kulinarne z quinoa:

oprac. Małgorzata Górska

Brak postów do wyświetlenia