Przykład z Niemiec. Lokalna współpraca dla rozwoju ekorolnictwa

To obywatelski projekt inwestycji w zrównoważony ekonomiczny, społeczny i ekologiczny rozwój lokalnej gospodarki.

Kompleksowe podejście do ekobiznesu

“Działamy nie tylko w branży rolnej, ale też zaopatrujemy konsumentów w świeże produkty korzystając z lokalnego kapitału”, mówi Christian Hiß z Regionalwert AG (z Eichstetten) trafnie podsumowując ideę. Szkółkarze, farmy mleczne, firmy cateringowe, hurtownicy żywności, a nawet winiarze, w sumie ponad 500 udziałowców z okolic Fryburga zainwestowało w sklepy z żywnością ekologiczną.

Około 2 milionów euro zasiliło gospodarkę regionu od początku istnienia firmy w 2006 roku. Co najmniej połowa tej kwoty została zainwestowana w rolnictwo ekologiczne, a ponad jedna czwarta w handel. W 2011 roku spółka Regionalwert założyła dwa sklepy z żywnością naturalną w Breisach i Emmendingen.

Podoba Ci się to, o czym piszemy?     

“Jesteśmy firmą zrzeszającą w holding regionalny sektor ekologiczny”, mówi Hiß, wyjaśniając profil firmy. „Nie udzielamy pożyczek, mamy za to wielu udziałowców”. Regionalwert jest bezpośrednio zaangażowana w działalność biznesową, jednak pozostaje zarządzana niezależnie.

Jak to działa w praktyce?

Klaus Pleuler i Barbara Erb mieli kłopot z rozpoczęciem pracy swojego sklepu z naturalną żywnością, „Waage” w Emmendingen. Po rozpoczęciu działalności nieoczekiwanie została rozwiązana ich umowa najmu lokalu. Poprzez sieć Regionalwert około 300 tysięcy euro “obywatelskiego kapitału” od udziałowców zostało zainwestowane w ich nowy sklep ekologiczny. A sklep Waage jest już drugim, w jaki zainwestowali ci regionalni pionierzy z Regionalwert. Wcześniej zaangażowali się w Gündlingen, gdzie kupili lokal dla Trokimanufaktur, młodej firmy zajmującej się suszeniem ekologicznych owoców oraz warzyw i wytwarzaniem z nich produktów wysokiej jakości.

Regionalwert nie jest zwykłą spółką notowaną na giełdzie. Jej akcje są rejestrowane i mogą być sprzedawane tylko raz z ograniczeniem i za aprobatą rady nadzorczej. W tym systemie udziały są bardziej jak narzędzie uzyskania kapitału, który później jest inwestowany w gospodarkę lokalną. Zakup akcji nie jest ograniczony do regionu, jednak przeważają inwestycje w Południowej Badenii.

Fundatorzy aktywnie wspierają transfer know-how, by rozprzestrzenić ideę na pozostałe regiony.

Lokalność kluczem do sukcesu

Wyjątkowy pomysł na finansowanie jest widoczny także w komunikacji z klientem sklepu. Na przykład już samo logo na drzwiach sklepu informuje o strukturze firmy i idei: „Z regionu dla regionu” – kupując produkty naszej sieci wspierasz gospodarstwa partnerskie zrzeszone w Regionalwert AG.

Etykiety produktów także wyraźnie promują indywidualnych partnerów sieci, jak farma mleczna Demeter lub szkółka Demeter, każda z osobnym „stoperem” (wyraźna, wizualna reklama, często w formie papierowej chorągiewki) na półce. „Około 10 procent sprzedaży- z tendencją do wzrostu- dotyczy świeżych produktów regionalnych z naszej sieci”, wyjaśnia dyrektor zarządzający Regionalwert.

Dla współpracowników naszej sieci w regionie te dwa pierwsze sklepy z żywnością ekologiczną to pierwszy krok w kierunku wyjątkowego łańcucha dostaw, który streszczamy hasłem „z pola na stół”. W przyszłości planowane są kolejne otwarcia tego typu sklepów.

Polecamy także materiał filmowy na temat RegionalWert (w j. niemieckim):

Oprac. Małgorzata Pietrucha

Źródła:

http://oneco.biofach.de/en/news/?focus=71fba54d-41b5-48d9-b075-f06d72c683fa
(http://www.farmpath.eu/RegionalValueLimited%E2%80%99:capitalprovision )

fot.: http://www.regionalwert-ag.de

Brak postów do wyświetlenia