Musli BIO – porcja zdrowia na śniadanie

W niewielkiej miseczce musli (muesli, müsli) ukryta jest kopalnia minerałów i witamin Za wynalazcę tej, coraz popularniejszej, śniadaniowej potrawy uważa się szwajcarskiego lekarza Maximiliana Bircher Bennera. Na początku XX wieku postanowił on serwować musli swoim pacjentom.

W rzeczywistości dużo wcześniej jadali je szwajcarscy górale. To właśnie element ich codziennego posiłku Bircher  Benner postanowił wykorzystać jako lekarstwo (przepis na oryginalne zaproponowane przez niego musli prezentujemy poniżej). Stara szwajcarska legenda głosi, że musli stworzone zostało przez jedną z wieśniaczek gdy sroga alpejska zima odcięła jej rodzinę od świata. Widząc, że kończy się jedzenie, zaradna kobieta wymieszała znalezione w stodole resztki najróżniejszych ziaren z suszonymi owocami. Dzięki temu rodzina przetrwała zimę, a w ślady góralki poszli inni.

Dlaczego musli jest tak zdrowe? Wszystkie jego składniki są bowiem nieodłącznymi składnikami zdrowej diety. Pszenica korzystnie działa na serce, harmonizując jego pracę. Ułatwia także regenerację organizmu. Na dobre trawienie i pracę przewodu pokarmowego wpływają płatki owsiane. Kukurydza wzmacnia odporność, a żyto korzystnie wpływa na wątrobę. Nie można także zapominać o mleku, będącym źródłem wapnia i białka. Do tego wszystkiego dochodzą pozostałe, dobrowolnie komponowane, składniki. Właściwości, niektórych z nich oraz propozycje musli prezentujemy poniżej.

Są dwa rodzaje musli: świeże i suszone. Obecnie popularniejsze zdaje się być suszone, kiedyś natomiast częściej jadano świeże. Składa się ono z najróżniejszych płatków (zmiękczonych w wodzie lub soku) wzbogaconych o kawałki najróżniejszych owoców i nasion. Niektórzy dodają także łyżkę miodu. Lekarze zalecają by świeżego musli nie jadać ze świeżym mlekiem gdyż zsiada się ono w kontakcie z kwasem zawartym w jabłkach. Lepiej spróbować np. jogurtu.

Podoba Ci się to, o czym piszemy?     

Suszone musli to oczywiście zboża, ale także nasiona zmieszane z najróżniejszymi kawałkami suszonych owoców. To właśnie ten rodzaj musli, z racji dłuższej przydatności do spożycia oferowany jest w sklepach. Takie musli śmiało można zalewać świeżym mlekiem. Do tego celu używa się także jogurtów, soków owocowych a nawet? kawy.


MUSLI (przepis dra BIRCHER BENNERA)

1 duże jabłko (lub 2-3 mniejsze)
1 łyżka płatków owsianych namoczonych przez 12 godz. w wodzie
łyżka soku z cytryny
łyżka mleka skondensowanego
łyżka startych orzechów lub migdałów

Mleko i sok mieszamy na gładki krem; dodajemy płatki i starannie mieszamy, jabłko ucieramy i dodajemy do płatków cały czas mieszając, gotowe danie posypujemy orzechami.
Płatki w oryginalnym przepisie owsiane, mogą być zastąpione ziarnami pszenicy lub płatkami sojowymi. Zamiast jabłek można oczywiście użyć innych owoców w zależności od sezonu. Mogą to być morele, brzoskwinie, truskawki, śliwki, jagody, jeżyny, porzeczki, maliny. Mleko można natomiast zastępować śmietaną lub jogurtem.


 Karol Przybylak

Brak postów do wyświetlenia