Kiełki – czym wyróżniają się poszczególne odmiany. Mini – przegląd

 

Zima i początek wiosny to okres, gdy wiele osób pyta o suplementy diety zawierające witaminy i minerały. Tymczasem wystarczy odpowiednie naczynie, niewielka ilość wody oraz to, co najważniejsze: ziarna zbóż, nasiona roślin strączkowych lub warzyw, by zapewnić sobie zestaw witamin i minerałów jak najlepszej jakości!

Do tego dochodzą jeszcze białka, tłuszcze i cukry proste – wszystkie te składniki odżywcze mogą być dostępne dzięki kiełkom. Zwyczaj prowadzenia uprawy i spożywania kiełków wywodzi się z Azji. Od wielu wieków stanowią one składnik tamtejszej kuchni.

Kiełki – małe rozmiarem, silne witaminami i minerałami

Właściwości odżywcze skiełkowanych nasion zostały rozpowszechnione w XX w. dzięki badaniom amerykańskiego naukowca dr. Clive’a McKay’a, który na przykładzie kiełkujących ziaren owsa stwierdził, że zawartość witaminy C wzrasta w ciągu 72 godz. o 60%, witaminy E o 33%, zaś sole mineralne wraz z mikroelementami tworzą związki łatwo przyswajalne przez organizm człowieka.

Podoba Ci się to, o czym piszemy?     

 

Przegląd poszczególnych rodzajów kiełków. ich właściwości i zastosowanie

Kiełki słonecznika, rzodkiewki, lucerny, fasoli mung i adzuki 

Są dobrym źródłem polifenoli (związków o właściwościach antyoksydacyjnych, chroniących komórki przed atakami wolnych rodników)

Kiełki soi, lucerny, koniczyny

Dostarczają fitoestrogenów, które mogą zmniejszać ryzyko zachorowania na nowotwory piersi i osteoporozę.
Należy jednak pamiętać, że produkty zawierające fitoestrogeny nie powinny być stosowane u osób już chorujących na nowotwory hormonozależne.

Kiełki nasion gorczycy i rzeżuchy (pieprzycy), rzodkiewki

Polecane są osobom borykającym się z wypryskami skórnymi, a także w takich dolegliwościach przewodu pokarmowego, jak: niestrawność, nieżyty żołądka i jelit. W kiełkach rzeżuchy wśród składników mineralnych występuje jod, co powinny wziąć pod uwagę osoby z chorobami tarczycy.

Kiełki nasion dyni

Zawierają dużo żelaza 11,2 mg/100 g, zalecane są przy anemii, a ponadto w schorzeniach gruczołu krokowego ze względu na zawartość fitosteroli.

Kiełki buraka

To dobre źródło żelaza i kwasu foliowego. Powinny o tym pamiętać osoby z anemią, zwłaszcza jeśli źle tolerują preparaty żelaza. Kiełki buraka posiadają także właściwości odkwaszające, zaś obecna w nich betacyjanina wykazuje właściwości antynowotworowe.

Kiełki zbóż

Polecane są ze względu na dużą zawartość witamin o właściwościach antyoksydacyjnych, jako pokarm przeciwdziałający starzeniu się.

Kiełki kozieradki

Ze względu na specyficzny smak nie każdemu mogą smakować. Pamiętajmy, aby nie były zbyt przerośnięte, najlepiej, by odpowiadały długości ziarna, wówczas nie będą gorzkie. Zalecane są w celu zwiększenia wydzielenia soku trzustkowego, żołądkowego i jelitowego dla osób mających problemy z trawieniem.

Kiełki fasolki adzuki

Polecane są z przy chorobach trzustki i nerek oraz w anemii.

Więcej na temat kiełków w wielkanocnym numerze Biokuriera

Joanna Typek

 

Brak postów do wyświetlenia