Jak słodzić zdrowo?

Cukier biały to tzw. „puste kalorie” –  nie służy zdrowiu i powinno się je ograniczać w codziennej diecie. Poważne kontrowersje budzą także różnego rodzaju słodziki dodawane do produktów light. Nie zawsze jednak słodko znaczy niezdrowo… Mamy jeszcze miód, owoce, bakalie, stewia, syrop klonowy, syrop z agawy, melasa… Sprawdźcie nasze słodkie i zdrowe propozycje! 


Miód

Warto włączyć do codziennego menu takie produkty jak: miód (który dostarcza organizmowi także wielu innych korzystnych składników, pod warunkiem, że nie poddamy go działaniu wysokich temperatur). Oprócz węglowodanów (ich jest najwięcej), enzymów, witamin, soli mineralnych, aminokwasów, miód zawiera także naturalne, pochodzące z organizmów pszczół, antybiotyki: inhibinę i lizozym. Za najcenniejszą właściwość miodu uważa się jego działanie na chorobotwórcze dla człowieka drobnoustroje i grzyby.

Dowiedz się więcej na temat: miód bio

Owoce i bakalie

Niezastąpionymi dostarczycielami słodyczy do naszych organizmów są świeże owoce i bakalie: świeże banany i słodkie gruszki, jabłka bądź też suszone: daktyle, figi, morele, jabłka, śliwki. Jeżeli chodzi o owoce suszone, pamiętajmy, że w handlu spotyka się suszone owoce konserwowane środkami chemicznymi. Najpewniejsze i najzdrowsze są więc owoce suszone metodami domowymi lub te, które posiadają certyfikat ekologiczny. Gwarantuje on, że przy suszeniu bakalii czy orzechów nie wykorzystywano konserwantu w postaci dwutlenku siarki. Więcej na ten temat przeczytacie w artykule: Dlaczego warto wybrać bakalie ekologiczne?

 

Podoba Ci się to, o czym piszemy?     


Słodka  nowość –  stewia

Do słodzenia herbaty, zamiast białego cukru doskonale nadaje się, wciąż mało u nas znana, ale coraz popularniejsza i dopuszczona już w Europie jako produkt spożywczy stewia – w postaci świeżych lub suszonych listków. Badania naukowe wykazały, że dobrze sprawdza się ona w diecie osób borykających się  z nadciśnieniem i cukrzycą. Temat stewii rozwiniemy wkrótce w odrębnym, szerszym artykule. Warto wiedzieć, że podobna do stewii w działaniu, ale nieco mniej słodka jest lukrecja.

Syrop klonowy, syrop z agawy i melasa

Syrop klonowy, syrop z agawy (na zdjęciu agawa, www.sxc.hu) oraz melasa – te trzy produkty znakomicie nadają się zwłaszcza do słodzenia naleśników. O nich także napiszemy wkrótce więcej i bardziej szczegółowo.

Jeżeli cukier to…

Jeżeli jednak chcemy sięgnąć po cukier, warto zastanowić się nad wyborem nierafinowanego cukru brązowego. Jak go rozpoznać? Czym różni się od cukru białego? Jakie triki stosują niektórzy producenci? Na ten temat piszemy w artykule: Cukier cukrowi nierówny? Dlaczego warto sięgnąć po cukier nierafinowany bio?

Macie jeszcze jakieś inne propozycje na zdrowe słodzenie? Podzielcie się z nami!

(KK,KP)

 

Polecamy kolejny eko przepis: Makaron z warzywami w sosie serowo-orzechowym

Brak postów do wyświetlenia