Herbata – 5 kolorów i jeszcze więcej zalet

Herbata, w zależności od rodzaju, uspokaja lub pobudza, łagodzi wiele dolegliwości, a także wspomaga profilaktykę wielu chorób. Korzystać można z wielu kolorów i rodzajów.

Skąd biorą się “kolory” herbat?

Wynikają one z procesów przetwórczych, którym poddawane są liście herbaty po zbiorze. Liście (co ciekawe, żeby otrzymać kilogram herbaty potrzeba ich nawet 3000!) poddawane są więdnięciu, skręceniu, fermentacji oraz suszeniu. W zależności od tego ile czasu zajmuje dany proces bądź tego czy w ogóle się odbywa otrzymujemy różne rodzaje herbat. Czarna herbata podlega wszystkim wspomnianym procesom, ale już przy zielonej proces fermentacji jest pomijany…

Czytaj więcej na temat: ekologiczna herbata

1. Herbata czarna

Czarna herbata ma to do siebie, że powinno się ją zalewać wrzątkiem. Bardzo częstym błędem, który popełniamy podczas przygotowywania naparu z tego rodzaju herbaty, jest użycie wody o zbyt niskiej temperaturze. Taką herbatę powinno się zaparzać trzy do pięciu minut. Po tym czasie zaczynają się uwalniać taniny, które neutralizują pobudzające działanie teofiliny i kofeiny, a herbata dodatkowo staje się gorzka.

Podoba Ci się to, o czym piszemy?     

Czarną herbatę możemy oczywiście posłodzić, ale warto poszukać innych opcji niż cukier. Polecane są: stewia, ksylitol, miód. W tym ostatnim przypadku jednak zalecane jest poczekanie, aż herbata ostygnie. W przeciwnym razie zdrowotne właściwości pszczelego skarbu zostaną utracone.

Do herbaty można dodać również ulubiony syrop owocowy.

2. Herbata żółta

Żółtą herbatę można zaparzać wielokrotnie, wszystko zależy od preferencji smakowych przygotowującego. Temperatura wody powinna wynosić ok. 80°C. Żółta herbata bogata jest w przeciwutleniacze, a ze względu na niską zawartość kofeiny jest lepiej tolerowana przez żołądek niż inne odmiany herbat.

Pomaga również chronić zęby przed próchnicą oraz posiada korzystne właściwości łagodzące objawy związane z chorobami układu kostnego.

Regularne picie tego naparu zapobiega łamliwości kości. Osoby cierpiące na ból stawów mogą spożywać nawet kilka filiżanek tej herbaty dziennie.

3. Herbata zielona

Powszechnie znane są właściwości prozdrowotne zielonej herbaty. Szczególnie pożądana jest ona w profilaktyce nowotworów. Taką herbatę należy zalewać nieco zimniejszą wodą (o temperaturze od 60 st. C do 80 st. C).

Należy ją parzyć w miarę krótko, maksymalnie trzy minuty, aby nie nabrała goryczki. Ciekawostką jest, że te same liście można parzyć nawet i do trzech razy, z czego najwartościowszym naparem jest drugi z kolei.

4. Herbata biała

Te najdroższą herbatę świata parzyć można trzykrotnie w temperaturze 85 st. C maksymalnie 7 minut. To wtedy właśnie biały napar zachowuje najlepsze wartości smakowe.

Białą herbatą powinny zainteresować się diabetycy, choć nie tylko. Jej spożywanie poleca się również pacjentom z chorobami żołądka czy trzustki. 

5. Napar herbaciany

Mianem herbaty (choć w tym wypadku jest to określenie potoczne) określa się również napary z różnych ziół, suszu owocowego nierzadko aromatyzowanego, dlatego w użyciu są określenia: lipowa, miętowa, Rooibos.

Popularne są herbaty z dodatkami, takimi jak: pieprz, goździki, cynamon, suszone owoce. Bywa, że określa się mianem herbaty także same suszone owoce: wiśnie, maliny, jabłka czy czereśnie. Kupując napar herbaciany, warto uważnie wczytać się w skład tego produktu i wybierać produkty bez zbędnych dodatków (najlepiej z ekocertyfikatem).

Nieprzekonani? Sprawdźcie Dlaczego warto sięgać po herbatę? 

Brak postów do wyświetlenia