Eko kawa na polskim rynku

Na co zwracają klienci eko sklepów gdy szukają kawy z certyfikatem BIO? Jakie znaczenie ma dla nich znak Sprawiedliwego Handlu? – to tylko niektóre pytania, które zadaliśmy hurtownikom, sprzedawcom i producentom żywności ekologicznej. Zapraszamy do lektury!

Eko klienci stawiają na kawy ziarniste i mielone

– Najlepiej sprzedają się kawy mielone, których mamy najwięcej, dobrze również sprzedają się ziarniste, szczególnie w dużych opakowaniach. Łącznie W ofercie mamy blisko 100 kaw ekologicznych różnego rodzaju i z różnych stron świata – mówi Marcin Klimek z warszawskiego eko sklepu Smak Natury. Podobne zdanie ma Marcin Ryszka z Żółtego Cesarza (sieć eko sklepów obecna m.in. w Warszawie, Toruniu i Trójmieście)

Jakie zdanie na ten temat mają hurtownicy? Tomasz Czubachowski (Biohurt) oraz Sylwester Strużyna (Bio Planet) zauważają, że klienci sięgają przede wszystkim po mniejsze opakowania (250g). Jeżeli chodzi o rodzaj wybieranej kawy, Tomasz Czubachowski zauważa, że najlepiej sprzedają się mielone (z lekką przewagą nad ziarnistymi). Z kolei jeżeli chodzi o Bio Planet, Sylwester Strużyna zwraca uwagę, że najlepiej wypadają kawy ziarniste.

Rozpoznawalność logo Sprawiedliwego Handlu wzrasta, ale powoli…

W skali globalnej rozpoznawalność logo Fairtrade w Polsce wciąż jest stosunkowo niska. – Zdecydowanie bardziej rozpoznawalny jest unijny eko liść – zauważa Tomasz Czubachowski. W warszawskich eko sklepach sytuacja zdaje się wyglądać trochę lepiej niż w pozostałych rejonach kraju. – Konsumenci coraz większą uwagę zwracają na kawy Fair Trade – mówi Marcin Klimek. – Znak Fairtrade, mimo iż obecny w Polsce od wielu lat i coraz lepiej rozpoznawalny, wciąż nie jest do końca przekonywującym argumentem. Polscy mają ograniczone zaufanie do tego typu przedsięwzięć. Sprzedaż produktów Sprawiedliwego Handlu wciąż wymaga sporego wsparcia i dużej wiedzy od sprzedawców – zauważa Marcin Ryszka. Sylwester Strużyna (Bio Planet) zauważa, że ekologiczne kawy, które posiadają dodatkowo certyfikat Fairtrade notują lepsze wyniki sprzedaży od kaw bez logo Sprawiedliwego Handlu.

Podoba Ci się to, o czym piszemy?     

Pozytywne, choć powolne zmiany dostrzega Aga Bińskowska ze Szczypty Świata: – Sprzedajemy produkty Fair Trade i organiczne od prawie 8 lat. Jeszcze jakiś czas temu trzeba było prawie każdemu klientowi tłumaczyć co oznaczają słowa “ekologiczny” czy “organiczny”. Dziś to jest oczywiste, teraz tłumaczymy co oznacza “etyczny”. 

Co jest ważne dla klientów szukających kawy?

Klienci Najczęściej pytają o kraj pochodzenia kawy, rodzaj palenia (zdecydowanie lepiej sprzedają się kawy łagodniej palone, delikatniejsze. Przede wszystki jest to arabica. Zazwyczaj klienci szukają kawy, która nie jest kwaśna – dużo rzadziej pytają o mocniejszą, ale i kwasniejszą kawę mocca – relacjonuje Marcin Ryszka.

Polska marka eko Fairtrade

Pod koniec ubiegłego roku na polskim rynku pojawiły się produkty pierwszej marki Fairtrade, której właścicielem jest polska firma. – Odbiór nowych produktów przez klientów bardzo nas zaskoczył, pozytywnie oczywiście. Przed świętami mieliśmy pusty magazyn, a zakład produkcyjny i palarnia nie nadążały. Czekolady na gorąco sprzedały się zanim zdążyły do nas dojechać. Klienci spróbowali produktów i wrócili, a to nas cieszy. Oczywiście są to produkty niszowe, nie są produkowane na dużą skalę. Bardzo istotne jest też to, że wszystkie posiadają certyfikat Fairtrade, a większość to produkty ekologiczne. Certyfikat BIO będzie też warunkiem wprowadzania kolejnych produktów pod marką Pizca del Mundo, konwencjonalnych najprawdopodobniej nie będziemy wprowadzać. Najlepiej sprzedają się czekolady, prawdopodobnie dlatego, że mają 42% kakao, a ich sąsiedzi z półek 15 czy 18% – relacjonuje Aga Bińkowska z firmy Szczypta Świata, która jest właścicielem marki Pizca Del Mundo (więcej na temat Pizca Del Mundo w naszym newsie: Pierwsza polska marka Fair Trade już na rynku).

A jakie są wasze doświadczenia dotyczące ekologicznej kawy. Czekamy na opinię zarówno ze strony sprzedawców jak i konsumentów.

Karol Przybylak

Brak postów do wyświetlenia