Czas na ryż eko!

Te brązowe lub białe ziarenka to jeden z najpopularniejszych pokarmów na świecie. Szacuje się, że potrawy na bazie ryżu zjada codziennie połowa ludzkości. Dla Chińczyków, mieszkańców Indonezji i Azji Mniejszej jest podstawowym produktem żywnościowym. Czym różni się ryż brązowy od białego? Jakie są rodzaje ryżu? Jak go gotować? Dlaczego warto wybierać ryż ekologiczny? 

Ryż uprawia się masowo od 4-5 tysięcy lat. Znanych jest kilka tysięcy odmian, które różnią się m.in. kształtem, barwą i wielkością ziaren. Najwięcej ryżu uprawia się w strefie tropikalnej i subtropikalnej. Na mniejszą skalę uprawiany jest we Włoszech, Francji i Hiszpanii, ale też na Ukrainie i w krajach Azji Środkowej. Do Polski jest najczęściej importowany z krajów Dalekiego Wschodu.

O ryżu białym

Podoba Ci się to, o czym piszemy?     

W sklepach i marketach najłatwiej kupić biały ryż obłuszczony (bardzo często w torebkach). W procesie jego produkcji ziarna są polerowane, aby uzyskać piękny biały kolor. Niestety odbywa się to kosztem właściwości odżywczych. W procesie łuszczenia białego ryżu, w specjalnych młynach walcowych, ziarniaki pozbawia się okrywy z nasion, a co za tym idzie tracą one cenny zarodek wraz z warstwą zasobną w witaminę B1. Codzienne spożywanie, tak wyprodukowanego, białego ryżu doprowadziło niegdyś w Japonii sporą grupę ludzi do śmiertelnej choroby zwanej beri-beri, spowodowanej brakiem witaminy B1. Ten przypadek stał się bardzo głośny na świecie i od niego ponownie wzrosło zainteresowanie konsumpcją ryżu niełuskanego.

Ryż brązowy niełuskany

Biały ryż jako pokarm ma mniej wartości odżywczych niż ryż brązowy, który wraz z modą na zdrowe i ekologiczne odżywianie, zdobywa sobie coraz większą popularność.Nie ma problemu z dostaniem takiego produktu w sklepach z produktami ekologicznymi. Warto wiedzieć, że ekologiczny ryż brązowy niełuskany dłużej się on gotuje i ma nieco inny, bardziej wyrazistszy smak.

Ekologiczny ryż brązowy niełuskany jest często składnikiem diet leczniczych i profilaktycznych. Zaleca się by znalazł się w diecie osób cierpiących na dolegliwości jelitowe, biegunki, zwłaszcza małych dzieci i osób starszych. Po drugie warto by jadały go osoby z nadciśnieniem tętniczym, skłonnościami do kamicy nerkowej, w chorobach skóry m.in. łuszczycy. Ryż brązowy zawiera też składniki mogące działać przeciwnowotworowo – jego Otręby zawierają dużo przeciwutleniaczy.

 Czym jest parboiling?

Pewnym rozwiązaniem jest także stosowana coraz powszechniej metoda parbolingu. Ryż typu parboiled jest specjalnie preparowany. Ziarna nawilża się parą wodną pod bardzo wysokim ciśnieniem. Dzięki temu najcenniejsze składniki znajdujące się w okrywie ziarna przechodzą do jego środka a po ugotowaniu ryż jest puszysty i sypki. Metoda parboilingu jest dopuszczalna w produkcji ekologicznej.

Dlaczego ryż ekologiczny?

Konwencjonalnej uprawie ryżu towarzyszy coraz częściej stosowanie dużej ilości środków chemicznych. W uprawach ekologicznych nie stosuje się sztucznych nawozów, pestycydów i środków regulujących wzrost. Zamiast tego wykorzystuje się działanie natury. Rolnicy ekologiczni opierają swoje plantacje ryżu na płodozmianie i naturalnym nawożeniu.

 

Rodzaje ryżu

Ryż arborio
Ta odmiana zawiera dużo skrobi. Pochodzi z Włoch i znakomicie nadaje się do przyrządzania risotto.

Ryż basmati

Jeden z gatunków ryżu długoziarnistego – uważany za najszlachetniejszy. Ma subtelny, „orzechowy” smak. Świetnie sprawdza się w potrawach kuchni hinduskiej. Wykorzystuje się go także przy daniach smażonych, zapiekankach i sałatkach. Ryż basmati uprawia się na pogórzu Himalajów. Ryż basmati gotujemy w osolonej wodzie w proporcji 1:2 przez około 25 – 30 min.


Ryż czarny

Nazywano go kiedyś ryżem „zakazanym”, gdyż spożywać mógł go jedynie chiński cesarz i nikt inny. Obecnie powoli staje się coraz popularniejszy na całym świecie.

W Chinach już od dłuższego czasu wykorzystuje się ten zdrowy produkt do wyrobu makaronu, przyrządzania puddingu, a także do dekoracji.

Ryż czerwony

to niepolerowany ryż średnioziarnisty. Za czerwony kolor łupinki odpowiada pigment występujący w osłonie ziarna. Podaje się go do wykwintnych potraw oraz deserów z egzotycznymi owocami. Tradycyjna medycyna indyjska uważa go za bardzo wartościowy.


Ryż długoziarnisty

Jego podłużne, cienkie ziarna nie zawierają wiele skrobi i nawet po ugotowaniu są sypkie. Znakomicie sprawdza się w zupach, sałatkach i jako składnik farszy.


Ryż dziki

W rzeczywistości nie jest to ryż. Roślinę tę uprawiali Indianie. Wykorzystuje się ją czasem jako dodatek do innych gatunków ryżu. Wymaga długiego czasu gotowania.


Ryż jaśminowy

Ma delikatny, lekko jaśminowy aromat, uprawia się go w Tajlandii. Zawiera stosunkowo więcej skrobi, a co za tym idzie ma bardziej kleistą konsystencję po ugotowaniu. Wykorzystuje się go do deserów.

 

Ryż krótkoziarnisty

Mimo że jego ziarenka są małe, zawierają znacznie więcej skrobi niż odmiany długoziarniste. Po ugotowaniu przylegają do siebie. Ryż krótkoziarnisty uwielbiają Koreańczycy i Japończycy, stąd wykorzystuje się go w potrawach tamtejszej kuchni, np. w sushi.

Brak postów do wyświetlenia