Biofach 2013 – Nowe trendy, bogactwo produktów

41500 pasjonatów żywności ekologicznej zawitało w dniach 13-16 lutego 2013 do Norymbergii, aby odwiedzić Targi BioFach i Vivaness 2013. Szukali informacji o nowych produktach, dostawców, partnerów handlowych albo po prostu… inspiracji. W centrum tegorocznych targów znalazła się Rumunia, rozwijane są także specjalne sektory tematyczne, które poświęcono ekologicznym serom, oliwie i winu. Część kongresowa poświęcona była wspólnym wartościom, które powinni dzielić eko producenci.

Swoją ofertę na targach prezentowało 2396 wystawców (nieznacznie mniej niż przed rokiem), w stosunku do ubiegłych lat powoli przybywa natomiast odwiedzających. Wystawcy na targach reprezentowali 86 państw, cały obszar targów to prawie 82 000 m2.

Polska na BioFachu

W tym roku zmieniono koncepcję prezentacji polskich produktów ekologicznych. Stoiska poszczególnych województw zastąpione zostały przez prezentacje, za które odpowiadały stowarzyszenia producentów i rolników ekologicznych: Augustowsko-Podlaskie Stowarzyszenie Eko-Rolników, Klaster Dolina Ekologicznej Żywności; Kujawsko-Pomorskie Stowarzyszenie Producentów Ekologicznych „Ekołan”; Stowarzyszenie „Polska Ekologia”; Stowarzyszenie Producentów Żywności Metodami Ekologicznymi „Ekoland” oraz Związek Rolników Ekologicznych „Biopolska”.

Podoba Ci się to, o czym piszemy?     

Prezentacjom polskiej żywności ekologicznej towarzyszyły degustacje i pokazy kulinarne, które przygotowywał m.in.: Carlos Gonzáles-Tejera. Polscy wystawcy z optymizmem wypowiadali się o swojej obecności na targach.

–Przyjeżdżam tu aby spotykać się z odbiorcami moich produktów, podtrzymać relacje i uzgodnić dalsze plany. Udało mi się też znaleźć nowego odbiorcę – mówi Robert Kuryluk, rolnik ekologiczny z Lubelszczyzny, specjalizujący się w uprawie dyni i fasoli. – Podtrzymujemy kontakty, szukamy również nowych partnerów – tak podsumowuje swoje cele Emil Świniarski z BioFoodu.

 

Zobacz galerię zdjęć z Polskich stoisk na facebooku

– Zachodni kontrahenci interesują się przede wszystkim surowcami ekologicznymi pochodzącymi z Polski. Mamy jako kraj dobrą markę w ekologii, ale co ciekawe mieliśmy także kilka pytań o już gotowe przetwory i produkty – mówi Zbigniew Kozłowski z Symbio Polska. –BioFach to inspiracja, szukam tu ciekawych rozwiązań związanych z pakowaniem produktów, marketingiem, ale też oczywiście kontaktów handlowych – dodaje Tomasz Czubachowski z firmy Biohurt.

BioFach to także okazja do spotkania zajmujących się produkcją ekologicznej żywności Polaków z krajowymi partnerami, zwłaszcza właścicielami eko sklepów. – Podczas targów odbyliśmy wiele rozmów zapytań, zainteresowanie olejem i innymi produktami jest dość duże chociaż raczej wśród rodzimych kontrahentów, sklepikarzy niż partnerów zagranicznych – mówi Tomasz Obszański z firmy Barwy Zdrowia.

Bogactwo ekologicznych serów

Po raz pierwszy w trakcie Targów BioFach 2013 przygotowano specjalne sektory poświęcone ekologicznym serom. Odbywały się tam liczne wykłady i prezentacje związane z serami i serowarstwem (niestety tylko w języku niemieckim).

Jak podsumowywał ten pomysł Udo Funke, odpowiedzialny w Targach Norymberskich za całą koncepcję Targów BioFach: -Ma to być prawdzie doświadczenie degustacji połączone z możliwością zdobycia informacji na temat dostępnych serów, smaków, możliwości i sposobu ich ekspozycji oraz sprzedaży. Wszystko zgodnie z zasadą, że im więcej uczysz się o serze tym bardziej go docenisz. Ekologiczne sery mają obudzić „śpiące” zmysły konsumentów.

Na 400 m2 zaprezentowano 2000 rodzajów ekologicznego sera z najróżniejszych stron świata.

Zobacz galerię zdjęć ekologicznych serów na facebooku

Nowości, nowości, nowości…

Specjalny sektor, tuż przy wejściu na targi od strony norymberskiego metra, poświęcono nowościom produktowym. Wszyscy odwiedzający targi mogli wziąć udział w głosowaniu na najciekawsze produkty w kategoriach takich jak: produkty świeże, produkty mrożone, wypieki, snacki, produkty suche, napoje oraz produkty nieżywnościowe. Wybierano spośród 570 produktów!

Więcej na temat nowości napiszemy w ciągu kilku dni w odrębnej informacji.

Biofachowe ciekawostki

BioFach to okazja do inspiracji oraz znalezienia ciekawych produktów, rozwiązań o to kilka, które zwróciły naszą uwagę:

Nowe trendy na bio rynku

Obserwując tegoroczne, ale także ubiegłoroczne targi BioFach, łatwo zaobserwować nowe trendy pojawiające się na rynku żywności ekologicznej. Tym razem szczególnie „rzucała się w oczy” ekspansja tzw. produktów convenience (gotowych). Dominowały one wśród wspomnianych już nowości produktowych, prezentowało je też wielu wystawców.

Szerzej piszemy na ten temat w tekście: BioFach 2013. EKO+Convenience to coraz częstszy duet

Innym trendem jest zwiększająca się ilość eko certyfikatów. Do najbardziej „rygorystycznej” i od dawna obecnej grupy, czyli schematów certyfikacyjnych rolnictwa ekologicznego i Sprawiedliwego Handlu coraz częściej dołączają produkty, które mogą „pochwalić się” także znaczkami Rainforest Alliance czy UTZ Certfied. Jakie konsekwencje niosą ze sobą te zmiany. Będziemy jeszcze o tym pisać na Biokurierze, na razie odsyłamy do tekstu: Podpatrzone na BioFachu. Przybywa systemów eko certyfikacji

Vivaness 2013

Coraz ciekawiej i barwniej jest także na Targach Kosmetyki Naturalnej Vivaness 2013. Tu także prezentowano liczne nowości, odbywały się także liczne warsztaty w trakcie których pokazywano najróżniejsze zabiegi kosmetyczne z wykorzystaniem ekologicznych kosmetyków.

Choć tegoroczne targi wydawały się być nieco mniejsze niż edycje z poprzednich lat wciąż stanowią potężną, imponującą okazję do zdobycia nowych kontaktów, wiedzy, inspiracji i energii. Wszystkim entuzjastom żywności ekologicznej, kosmetyków naturalnych i eko technologii na pewno polecamy wyprawę do Norymbergii za rok. Data? Warto zanotować: 12-15 lutego 2014

Zobacz galerię zdjęć z Vivaness 2013 na facebooku

 

Karol Przybylak

Brak postów do wyświetlenia