Żywność ekologiczna w Polsce – raport IMAS dostępny

Konsolidacja, rozwój przetwórstwa, zwiększający się popyt, profesjonalizacja – te trendy na polskim rynku żywności ekologicznej potwierdza najnowszy raport „Żywność ekologiczna w Polsce” opublikowany przez IMAS. Przeanalizowano także rozpoznawalność logo żywności ekologicznej oraz świadomość konsumentów. 

Żywność ekologiczna w Polsce. Najważniejsze liczby

Rynek żywności ekologicznej stanowi obecnie 0,5% całego polskiego tynku spożywczego i szacuje się, że jego wartość pod koniec 2017 roku może przekroczyć 1 mld zł.

W krajach Europy Zachodniej produkty BIO odpowiadają nawet za 8% całkowitej sprzedaży żywności.

Tempo rozwoju polskiego rynku szacowane jest na poziom 10-20% (opinie wyrażane nieoficjalnie w ostatnim okresie przez przedstawicieli największych dystrybutorów wskazują na to, że może nastąpić delikatne spowolnienie).

Głównym kanałem sprzedaży bioproduktów są sklepy specjalistyczne (ok. 800 w całym kraju), ale produkty z ekocertyfikatem zagościły już na stałe na półkach supermarketów, tradycyjnych sklepów spożywczych oraz sieci sklepów convenience.

31.12.2015 na rynku działały 562 przetwórnie (w 2010 było ich 293 a w 2004 55).

Eko kojarzy się pozytywnie

Żywność ekologiczna wywołuje wśród konsumentów pozytywne skojarzenia, ale niepokojąca jest bardzo niska świadomość tego jak działa system certyfikacji oraz rozpoznawalność samego unijnego logo ekoliścia. To z pewnością jedno z najważniejszych wyzwań dla całej branży.

Niepokoi niska rozpoznawalność logo żywności ekologicznej

Znajomość certyfikatu ekologicznego – zielonego listka jest bardzo niska (33%), nawet wśród regularnych konsumentów żywności ekologicznej (45%). Kobiety lepiej od mężczyzn rozpoznają euro liść (36% vs 30%), im osoby starsze tym gorzej rozpoznają zielony listek.

Konsumenci przypisują błędnie certyfikat ekologiczny innym certyfikatom. Są zagubieni  w gąszczu różnych logotypów.

Logo żywności ekologicznej
Logo żywności ekologicznej

W celu zwiększenia znajomości certyfikatu ekologicznego i wyróżnienia go na tle innych certyfikatów należałoby podjąć dużą, ogólnopolską akcję promocyjną

– czytamy w raporcie.

Raport „Żywność ekologiczna w Polsce” dostępny jest w pliku pdf na stronie IMAS.

Zawiera wyniki analizy źródeł wtórnych oraz badania ankietowego przeprowadzonego na reprezentatywnej próbie Polaków korzystających z Internetu, n=518 w kwietniu 2017 roku opatrzonych komentarzami ekspertów branży żywności ekologicznej w Polsce.
Badane obszary

• Skojarzenia z żywnością ekologiczną

• Powody i bariery zakupu żywności ekologicznej

• Koszyk zakupowy konsumenta żywności ekologicznej

• Miejsca zakupu żywności ekologicznej

• Znajomość i rola certyfikatu żywności ekologicznej

• Źródła informacji na temat żywności ekologicznej

czytaj więcej na temat ekorynku