Wsparcie dla producentów Fairtrade docenione

Liderem sprzedaży produktów Fairtrade w Polsce jest PKN ORLEN, który certyfikowaną kawę sprzedaje od dekady. W ciągu 10 lat na stacjach firmy zaserwowano blisko 400 milionów kaw z logo Fairtrade, największego globalnego systemu Sprawiedliwego Handlu.

Zarząd Fairtrade Polska postanowił docenić wkład i zaangażowanie koncernu, przyznając mu pamiątkową statuetkę.

– W sposób symboliczny łączy ona wymiar lokalny i globalny. Jej wnętrze wypełniają ziarna kawy Fairtrade – efekt pracy drobnych rolników z Ameryki Łacińskiej zrzeszonych w jednej z certyfikowanych spółdzielniach Fairtrade. Projekt i wykonanie statuetki powierzyliśmy z kolei Spółdzielni Socjalnej 100%, której działania mają na celu m.in. aktywizację osób zagrożonych wykluczeniem społecznym

– podkreślił Andrzej Żwawa, prezes Fairtrade Polska.

Wyróżniona marka wyznacza standardy nie tylko w Polsce, ale poza jej granicami. Certyfikowaną kawę oferuje również na swoich stacjach na Litwie, w Czechach (Benzina) i Niemczech (Star).

Fairtrade w Polsce

10 lat temu o Fairtrade słyszało zaledwie 3% Polaków. Dziś rozpoznawalność znaku wzrosła do 34%. Stajemy się coraz bardziej świadomymi konsumentami. O wiele lepsza jest również dostępność produktów Fairtrade. Jeszcze kilka lat temu można je było kupić w sklepach specjalistycznych lub on-line, dziś pojawiają się na półkach największych sieci detalicznych na polskim rynku.

Na świecie jest ponad 30 tysięcy certyfikowanych produktów Fairtrade, dostępnych w sklepach i restauracjach w ponad 125 krajach.

Kawa z logo Fairtrade – kupuj świadomie

80% kawy na światowym rynku jest produkowanych przez blisko 25 milionów drobnych rolników. Większość z nich zmuszona jest sprzedawać swoje plony pośrednikom po cenie poniżej kosztów produkcji. Fairtrade wspiera drobnych producentów kawy. Cena minimalna Fairtrade zabezpieczenie na wypadek znacznego spadku cen na nowojorskiej giełdzie, co pozwala rolnikom przetrwać trudniejsze okresy. Dużym wsparciem dla lokalnych przedsiębiorców jest również premia Fairtrade wypłacana na modernizację produkcji i realizację projektów rozwojowych dla dobra społeczności (m.in. zakup sadzonek, zapewnienie dostępu do opieki medycznej i edukacji dla mieszkańców okolicy).

Standardy Fairtrade zobowiązują ponadto do poszanowania praw człowieka. Niedozwolona jest praca dzieci oraz wszelkiego rodzaju praca niewolnicza i dyskryminacja (ze względu na płeć, kolor skóry itp.). System duży nacisk kładzie również na rolnictwo ekologiczne oraz ochronę środowiska lokalnego. Walczy też ze skutkami zmian klimatu.

Fairtrade Polska

Fundacja „Koalicja Sprawiedliwego Handlu” – Fairtrade Polska jest wyłącznym przedstawicielem Fairtrade International. Początki Fundacji sięgają 2009 roku, kiedy to z inicjatywy między innymi Polskiej Akcji Humanitarnej i Polskiej Zielonej Sieci sformowana została nieformalna Koalicja Sprawiedliwego Handlu. Jest to organizacja non profit zajmująca się rozwojem rynku Fairtrade w naszym kraju.

Opracowano na podstawie informacji prasowej.