Targi Natura Food 2017. Znamy pierwsze szczegóły [wywiad]

Targi Natura Food 2017 i BeECO odbywają się w dniach 13-15 października, ale przygotowania już trwają. Czego spodziewać się na tegorocznej edycji? Jakie atrakcje przygotowują organizatorzy i ich współpracownicy? Rozmawiamy z osobą najlepiej zorientowaną, czyli Agatą Szczepaniak, kierownikiem zespołu do spraw organizacji targów w Międzynarodowych Targach Łódzkich.

Agata Szczepaniak, Kierownik Zespołu ds. Organizacji Targów - Międzynarodowe Targi Łodzkie
Agata Szczepaniak, Kierownik Zespołu ds. Organizacji Targów – Międzynarodowe Targi Łodzkie

W ubiegłych latach podczas NATURA FOOD dało się zaobserwować coraz większą liczbę wystawców zagranicznych? Czy ten trend się utrzyma?

Odpowiedź na to pytanie jest tylko jedna – TAK!

Dzięki szerokiej promocji również wśród środowisk i stowarzyszeń zagranicznych producentów żywności i produktów ekologicznych już dziś wiemy, że wystawców spoza Polski będzie na pewno więcej niż w zeszłym roku.

Będą to firmy zainteresowane wejściem ze swoimi produktami na rynek polski, a także podmioty, które poszukują surowców ekologicznych do produkcji. Nasze wydarzenie promowane jest również przez Wydziały Promocji i Handlu w krajach na całym świecie. Patronat branżowy w tym roku objęła ICE – Agencja Promocji i Internacjonalizacji Przedsiębiorstw Włoskich Sekcja Promocji Handlu Ambasady Republiki Włoskiej.

Dzięki współpracy ze Ogólnopolskim Stowarzyszeniem Przetwórców i Producentów Produktów Ekologicznych „Polska Ekologia” docieramy z informacją o Targach NATURA FOOD i beECO do Stanów Zjednoczonych, Chin czy Argentyny. Już po raz kolejny uczestniczyliśmy w najważniejszych targach branżowych w Europie czyli Biofach, podczas których Targi NATURA FOOD i beECO były rozpoznawalną marką i interesującym wydarzeniem na mapie BIOwydarzeń.

Jeżeli chodzi o listę wystawców na pewno pojawią się nowe firmy i będzie więcej wystawców spoza Polski.

Już dzisiaj możemy powiedzieć, że zainteresowanie udziałem w imprezie jest duże i wszystko wskazuje na to, że liczba wystawców w porównaniu z poprzednią edycją wzrośnie. udział potwierdziły już firmy z: Czech, Włoch, Wielkiej Brytanii, Litwy, Austrii, Szwecji czy Ukrainy

NATURA FOOD i beECO to przestrzenie, na których przenikają się produkty z certyfikatami, ale też naturalne i tradycyjne. W jaki sposób się w tym odnaleźć. Jak pomagacie?

Po raz piąty przestrzeń wystawiennicza Targów NATURA FOOD i beECO zostanie podzielona na strefy tematyczne.

dzięki temu wprowadzonemu w 2013 roku podziałowi wystawcy jaki i odwiedzający są bardziej zorientowani, gdzie szukać jakich produktów. każdej strefie przydzielony jest odpowiedni kolor: niebieski – strefa beECO, zielony – strefa produktów spożywczych certyfikowanych, żółty – strefa produktów spożywczych naturalnych, czerwony – strefa regionalnych.

Każdy kto odwiedza nasze wydarzenie otrzymuje mapę targową wraz z listą wystawców. Jeśli są osoby, które szukają szerszej informacji o wystawcach zapraszamy do pobrania katalogu wystawców w PDFie, który dostępny będzie na stronie www.naturafood.pl, www.beeco.com.pl na 2 tygodnie przed targami.

W tym roku dodatkowo producenci certyfikowanej żywności będą oznakowani woblerami, co jeszcze bardziej ich wyróżnieni i sprawi że będą łatwo rozpoznawalni dla zwiedzających.

Program wydarzeń dodatkowych to jeden z największych atutów Waszych targów. Co przewidujecie w tym roku?

Trwają intensywne prace nad programem imprez towarzyszących. Już teraz mogę zaprosić do udziału w kolejnych edycjach znanych wszystkim wydarzeń: Akademia Biokuriera (14.10 nt.: „Jak ekosklepy mogą konkurować z supermarketami?”) i BIObiznes Forum (14-15.10) – cykle seminariów, szkoleń i prezentacji dla producentów produktów ekologicznych i naturalnych, właścicieli i pracowników sklepów oraz restauratorów. Odbędzie się także Forum EKObranży (13.10) – poświęcone zagadnieniom handlu i sprzedaży w biznesie ekożywności i ekoproduktów.

Po raz drugi odbędzie się Forum Alergii (15.10) podczas, którego dr Danuta Myłek przybliży temat najlepszej diety dla alergika czy chorób autoimmunologicznych. Z kolei była Miss Nowego Jorku opowie o swoim doświadczeniu jak naturalnymi sposobami oczyściła organizm i pozbyła się problemów z cerą. Po raz pierwszy w strefie beECO pojawi się prototyp DOMU ALERGIKA.

Drugiego dnia targów Natura Food 2017 odbędzie się 2 Ogólnopolskie Spotkanie Blogerów Kulinarnych. Nie zabraknie smaku, koloru i kulinarnej twórczości. Program zapowiada się bardzo interesująco. Więcej szczegółów już wkrótce.

Na odwiedzającychczekać będzie także wiele atrakcji: pokazy kulinarne, pokazy makijażu, porady specjalistów i nieocenione spotkania z miłośnikami ekologicznego stylu życia. Szykujemy również akcję rozdawania drzewek wspólnie z jednym z wystawców oraz akcję „Chwyć byka za rogi”.

Natura Food co czas rozstrzygnięć wielu konkursów. Jakich w tym roku?

Targi NATURA FOOD 2017 to jubileuszowe 10te święto branży BIO w Łodzi. Razem z nami swoje dziesięciolecia będą obchodzić również konkursy rozstrzygane podczas naszego wydarzenia. Wystawców zapraszamy do udziału w konkursie o Złoty Medal NATURA FOOD. Promuje on najlepsze wyroby prezentowane podczas targów.

Złoty Medal NATURA FOOD to już rozpoznawalny i uznany w branży znak, którym laureaci chwalą się zarówno w kraju jak i zagranicą. W związku z rozwojem targów be ECO i coraz większym zainteresowaniem producentów produktów nieżywnościowych postanowiliśmy uruchomić konkurs o Złoty Medal beECO.

Najlepszy produkt zostanie również wyłoniony przez odwiedzających. Już po raz dziesiąty podczas Targów Natura Food 2017 odbędzie się konkurs organizowany przez Urząd Marszałkowski Województwa Łódzkiego, czyli Tygiel Smaków. Poznamy także laureatów 10tego Konkursu na najlepsze gospodarstwo ekologiczne. Organizatorem jest Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi.

Przeczytaj relację z Targów Natura Food 2016

Przygotowując się do targów Natura Food 2017 jeździcie po Polsce, przeprowadzacie wiele rozmów etc… Jakie są Wasze obserwacje?

Dla nas praca nad projektem trwa cały rok. Odwiedzamy wydarzenia o podobnym charakterze, gdzie spotykamy się z naszymi wystawcami. Śledzimy również prasę branżową i lifestylową, czytamy opracowania statystyczne. Co roku uczestniczymy także w największych targach branży bioproduktów w Norymberdze – Biofach. Dzięki tym podróżom widzimy jak zmieniają się trendy. W tym roku można było zauważyć jeszcze większy boom na przekąski, słodkości i produkty dla dzieci. Również w kosmetyce widać zmiany, coraz więcej jest producentów akcesoriów do pielęgnacji ciała, czy kolorowych kosmetyków. Znacząco rośnie zapotrzebowanie na produkty wegańskie. Ważne jest również to, że coraz więcej produktów dostępnych jest w różnych przedziałach cenowych, co powoduje że są one dostępne dla mniej zamożnych klientów.

To, co mocno było zauważalne w przestrzeni wystawienniczej podczas Biofachu 2017 to młodzi hipsterscy wytwórcy. Opierają oni działalność swoich start-upów na certyfikowanych ekoproduktach.

To co jeszcze zauważyłam w trakcie tegorocznej wizyty w Niemczech to fakt, że co raz więcej firm zwraca uwagę już nie tylko na to, że produkt który mają w ofercie jest certyfikowany, ale również, że cały proces produkcyjny jest przyjazny środowisku. Coraz więcej firm  kładzie nacisk na opakowanie produktu, by również było ekologiczne lub wykonane z naturalnych materiałów.

Takie trendy prezentowały się na Biofachu, a u nas w kraju, ku mojej radości rośnie zainteresowanie i świadomość konsumentów. Widać, że sieci sklepów z miesiąca na miesiąc rozszerzają asortyment na półkach eko. Zauważalny jest także trend convenience – powstają małe sklepy specjalistyczne z produktami certyfikowanymi. Nie tylko z żywnością, ale również z kosmetykami, środkami czystości czy produktami do pielęgnacji ciała.

A jakie są największe bolączki w branży eko obecnie?

Jest ich przynajmniej kilka. Wyliczę

  • cena produktów ekologicznych – są droższe od konwencjonalnych i przeciętną rodzinę po prostu na nie nie stać – powoli zmniejsza się ta różnica
  • agresywny marketing producentów żywności konwencjonalnej, którzy wszystkimi możliwymi kanałami przekonują odbiorców, że kupują „zdrową żywność”
  • ograniczona dostępność produktów eko – stosunkowo mało sklepów i punktów sprzedaży żywności ekologicznej, szczególnie tych oferujących świeże bioprodukty (warzywa, owoce)
  • świadomość konsumentów, którzy nie do końca wiedzą czym różni się żywność konwencjonalna od ekożywności i nie widzą powodu, dla którego mają płacić za dany produkt więcej.

Coraz większy nacisk mediów lifestylowych ukazujących zalety spożywania żywności ekologicznej i naturalnej, która jest niczym innym jak inwestycją w swoje zdrowie i otaczające nas środowisko, zachęca konsumentów do poszukiwań tych „lepszych” produktów.

Coraz bardziej popularne stają się kooperatywy spożywcze i cotygodniowe „eko” targi. W przeciągu ostatnich dwóch lat właściwie w każdym z większych miast zaczął funkcjonować targ, gdzie co tydzień produkty przywożą okoliczni producenci.

Natura Food
Natura Food

 

 

Podczas Targów NATURA FOOD i beECO 2017 spotyka się większość producentów, dystrybutorów, hurtowników, właścicieli sklepów, restauracji oraz miłośników stylu eko. Na pewno nie zabraknie dyskusji, rozmów i możliwości rozwiązania dylematów branży bioproduktów.

Już dziś zapraszam w swoim imieniu, jak i całego zespołu projektowego na targi beECO i NATURA FOOD 2017.

-Dziękuję za rozmowę i do zobaczenia w Łodzi na Natura Food 2017 i beECO.

Rozmawiał: Karol Przybylak