Teraz czytasz...
Roślinna żywność ekologiczna ma przyszłość. Świeża też
X Targi Ekostyl | reklama | Biokurier.pl
X Targi Ekostyl | reklama | Biokurier.pl

Roślinna żywność ekologiczna ma przyszłość. Świeża też

Avatar photo

Sprzedaż świeżej i roślinnej żywności ekologicznej nabiera tempa. Deklarowane wzrosty sprzedaży to 20-30%. Systematycznie poszerza się też oferta – czytamy w raporcie Żywność ekologiczna w Polsce. Raport 2021 opublikowanym przez Koalicję na Rzecz BIO.

Wybór produktów roślinnych wyraźnie się poszerzył. Także w kategorii BIO

Jeszcze pięć lat temu wegańska oferta sprowadzała się do dwóch wariantów tofu i pasztetów warzywnych. Dziś na rynku pojawia się szeroka paleta substytutów nabiału czy mięsa, po które z ciekawości, czy potrzeby odmienności kulinarnej, sięgają nie tylko weganie. Mamy też szeroki dostęp do przepisów kuchni roślinnej i bardzo ciekawych blogów tematycznych. Nie bez znaczenia jest także fakt, ze coraz więcej celebrytów mówi o rezygnacji z produktów odzwierzęcych. Dodatkowo rośnie społeczna świadomość proekologiczna. Nasi klienci uwielbiają kiszonki, ale niebanalne. Klienci chcą przekraczać granice, poznawać nowe smaki, jeść inaczej, ale też różnorodnie

– komentuje Mikołaj Bator, członek Polskiej Izby Żywności Ekologicznej, wlaściciel Zakwasowni

Coraz większą liczbę konsumentów żywności ekologicznej interesuje kuchnia fusion, pikantna, orientalna. Dlatego kupują kimchi czy kimchi z buraków, kiszony topinambur, zakwas z chili. Popularnością cieszą się zakwasy z buraka w różnych smakach i kombucha. Poza tym chętnie sięgają po to gotowe dania obiadowe w słoikach.

Oferta ekologicznych warzyw i owoców coraz szersza

Łukasz Gębka. Prezes Farmy Świętokrzyskiej i członek Polskiej Izby Żywności Ekologicznej jest optymistą jeżeli chodzi o wzrosty sprzedaży ekologicznych warzyw i owoców.

– Oferta świeżych produktów bio w polskich sklepach i supermarketach jest całkiem szeroka. Wiele zależy od sezonu oraz tego, na ile sklep jest zainteresowany dostarczeniem takich produktów swoim klientom – komentuje.

Jego zdaniem rozwój rynku świeżych produktów w pewnym stopniu powstrzymują lockowny.

Biorąc pod uwagę cały rynek produktów bio w naszym kraju, zdecydowaną większość stanowią produkty gotowe. Ich udział jeszcze wzrósł w czasie pandemii, ponieważ dystrybutorzy i sprzedawcy, niepewni sytuacji na rynku woleli dostarczać towary, których data ważności jest dłuższa. Powinniśmy jednak dążyć do tego, żeby rynek świeżych produktów ekologicznych był jak największy. Można prognozować, że o ile nie spotkają nas w niedalekiej przyszłości kolejne twarde lockdowny i epidemie o skali globalnej, to sprzedaż ekologicznych produktów świeżych będzie rosła o nawet 15-20% w ciągu roku – podsumowuje Łukasz Gębka.

W przygotowanym przez Koalicję na Rzecz Rozwoju Rynku Żywności BIO i NielsenIQ raporcie „Żywność ekologiczna w Polsce. Raport 2021” znaleźć można najważniejsze dane statystyczne dotyczące polskiego rynku produktów BIO, komentarze ekspertów z branży oraz obszerną analizę sprzedaży m.in. w sieciach handlowych opracowaną przez Nielsen. 

 Jakie informacje znajdują się w raporcie?

  • Najważniejsze dane dotyczące polskiego rolnictwa ekologicznego
  • Jak Polska wypada na tle świata i Unii Europejskiej
  • Jak rozwija się e-commerce w branży BIO?
  • Kim jest konsument produktów ekologicznych?
  • Jakie trendy są obserwowane na rynku?
  • Jakie nisze w kategorii ekoproduktów wciąż pozostają niezagospodarowane?
  • Liczne komentarze i analizy ekspertów branżowych

Czytaj więcej na temat: Żywność ekologiczna w Polsce. Raport 2021

Logo żywności ekologicznej
Logo żywności ekologicznej

O Koalicji na Rzecz Rozwoju Rynku Żywności BIO

Koalicja na Rzecz Rozwoju Rynku Żywności Bio to inicjatywa zrzeszająca rożne organizacje, które łączy idea rozwoju rynku bio w Polsce. Celem Koalicji jest przede wszystkim wypracowanie standardów działania i rozwiązań problemów dotyczących rozwoju rynku żywności bio, a także opracowanie projektów w zakresie gospodarczym, handlowym, edukacyjnym, społecznym i zdrowotnym. Ponadto inicjatywa odpowiadać ma za upowszechnianie wiedzy z tego zakresu wśród producentów, przetworców, handlowców oraz konsumentów. Działania Koalicji pozwolą m.in. wypromować wśród

konsumentów produkty ekologiczne, a także zwiększyć ich dostępność w sklepach w całej Polsce.

W skład Koalicji wchodzą przedstawiciele:

  •  Ministerstwa Rolnictwa i Rozwoju Wsi
  • BNP Paribas
  • Carrefour Polska
  • Polskiej Izby Żywności Ekologicznej
  • Szkoły Głównej Gospodarstwa Wiejskiego
  • Stowarzyszenia EKOŁAN

 

Ten serwis używa cookies. Korzystając z niego wyrażasz zgodę na używanie cookie, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Sprawdź naszą politykę prywatności.

Żadne materiały z tej strony nie mogą być jakikolwiek sposób powielane bez pisemnej zgody redakcji.