Odwiedzamy Sklizeno – czeską sieć sklepów z ekożywnością i produktami prosto od rolników

 

Nowoczesny format convenience i w większości tradycyjne, niskoprzetworzone (w dużej części ekologiczne) produkty – to pomysł na biznes realizowany przez czeską markę Sklizeno (sklizeno znaczy po polsku żniwa). Pod tym szyldem działają już 24 sklepy.

Zdecydowana większość placówek zlokalizowanych jest w Pradze i Brnie, ale sieć zapowiada intensywny rozwój z wykorzystaniem franczyzy i otwarcia także w mniejszych miastach (także na Słowacji).

Inspiracją do zbudowania sieci oraz zaprojektowania sposobu jej działania była amerykańska sieć Whole Foods. Podobnie jak Amerykanie, Czesi nie zawężają oferty do ekologicznych produktów z certyfikatem a poszerzają je o produkty tradycyjne, lokalne, od rolnika etc… kierując się stworzonymi przez siebie kryteriami jakości (żywność ma mieć „czystą etykietę”, powstawać w miarę możliwości lokalnie, być niskoprzetworzona).

Jedną z zasad jest także rezygnacja z oferowania produktów, które można znaleźć na półkach supermarketów. Sieć systematycznie poszerza także portfolio towarów dostępnych pod należącą do niej marką własną.

Odwiedzony przeze mnie, w trakcie wycieczki zorganizowanej przez Targi BioFach (największe światowe targi żywności ekologicznej, które odbędą się w Norymberdze w dniach 15-18 lutego 2016), sklep Sklizeno (Belehradska 94) zajmował powierzchnię ok 100 m2. Ciekawa była oferta świeżego pieczywa a także rozbudowana część „bistro”.