Handel żywnością ekologiczną w Niemczech. Biosupermarkety w natarciu

27% niemieckich sklepów specjalizujących się w handlu żywnością ekologiczną stanowią biosupermarkety o powierzchni większej niż 400m2 – wynika z badań przeprowadzonych na zlecenie BNN (Bundesverband Naturkost Naturwaren), czyli Niemieckiego Stowarzyszenia Producentów Ekologicznej Żywności oraz branżowego wydawnictwa bio verlag.

W 2017 r. w Niemczech działało ponad 2500 tego sklepów z żywnością ekologiczną (wzrost o 170 w porównaniu z 2010 r.).

Supermarkety ekologiczne w natarciu

60% z tej liczby to indywidualne, niezsieciowane biznesy.

Niewielkie sklepy specjalistyczne to wciąż największa grupa, ale na przełomie 7 lat (2010-2017) ich udział zmalał o 15% (z 75% do 60%). Coraz większą rolę na rynku odgrywają supermarkety ekologiczne (wrost z 13 do 27%).

Na niezmienionym poziomie 13 % pozostaje udział wiejskich sklepów przy gospodarstwach ekologicznych. Zauważalna jest tendencja do preferowania dużych (powyżej 400 m² ) oraz średnich sklepów (o powierzchni 100-400 m² ) z żywnością ekologiczną.

Na przełomie 7 lat liczba supermarketów ekologicznych zwiększyła się o ok. 50% a liczba sklepów niezależnych zmalała o ok. 200.

Powierzchnia sprzedażowa rośnie

Równie ciekawie przedstawia się sprawa realnej powierzchni sklepów. Małe placówki przy ekogospodarstwach w porównaniu do 2010 r. zwiększyły średnio powierzchnie handlowe z 84 m² na 98 m², z kolei w przypadku supermarketów średnia powierzchnia usługowa nie uległa zmianie i wynosi 585 m² (zarówno w 2010 r. jak i w 2017 r.).

Badania, w których nie brano pod uwagę okresowych ekobazarów, wykonano na próbie 3000 punktów sprzedaży.

Najwięcej biosupermarketów w metropoliach

Największe zagęszczenie sklepów o powierzchni powyżej 400 m² znajduje się w dużych miastach typu Berlin, Monachium, Kolonia, Stuttgart i Frankfurt nad Menem, a największą liczbą wiejskich sklepów przy ekologicznych gospodarstwach odnotowuje się w Bawarii i Badenii-Wirtembergii (te dwa landy przodują pod względem intensywności gospodarstw agro- i ekoturystycznych).

Ekohipermarket. Nowa kategoria…

3-procentowym udziałem w sprzedaży ekożywności mogą pochwalić się sklepy o powierzchni powyżej 800 m², czyli ekohipermarkety. To nisza na niemieckim rynku handlu ekologicznymi wyrobami.

Przekąskę? A może kawę? Ekosklepy różnicują ofertę

Widoczna profesjonalizacja handlu żywnością ekologiczną sprawiła, że poszerza się oferta usługowa.

40% punktów oferujących żywność ekoliogiczną dysponuje małym bistro lub kącikiem kawiarnianym. Z kolei większe placówki oferują dowóz towaru (zamówionego online lub telefonicznie) do klienta.

Bez ciągłego pogłębiania wiedzy nie ma przyszłości- wiedzą o tym przede wszystkim właściciele dużych sklepów (92% badanych), ale pozostali też starają się trzymać rękę na ekologicznym dokształcaniu się i poznawaniu nowych trendów. Nasz rynek sprzedaży ekologicznej żywności różni się od niemieckiego, ale warto wyciągać wnioski i znać trendy prowadzące do przeobrażeń tego sektora usług.