Dlaczego kupujemy żywność ekologiczną? Wyniki badań IMAS

15% polskich konsumentów deklaruje, że przynajmniej raz w miesiącu sięga po produkty ekologiczne a 8% robi to przynajmniej raz w tygodniu. Informacje na temat konsumentów żywności BIO zaprezentowano w najnowszym raporcie „Żywność ekologiczna w Polsce” opublikowanym przez IMAS.

 

Najczęściej wymieniane przez uczestników badania IMAS odpowiedzi na pytanie “Dlaczego kupujesz żywność ekologiczną?” to:

Podoba Ci się to, o czym piszemy?     
  • jest zdrowsza (69%)
  • nie zawiera sztucznych dodatków (57%)
  • nie jest modyfikowana genetycznie (39%)
  • zawiera więcej składników odżywczych (35%)
  • jest smaczniejsza (33%)

Skojarzenie żywności ekologicznej ze zdrowiem nie jest zaskoczeniem. Warto jednak zwrócić uwagę na to z czym polskim konsumentom produkty BIO się nie kojarzą albo kojarzą się słabo. Brak powiązania z certyfikacją może sugerować, że konsumenci nie są świadomi, co gwarantuje znak ekoliścia. Co za tym idzie nie widzą większej różnicy pomiędzy np. niskoprzetworzonymi produktami konwencjonalnymi, tzw. warzywami i owocami „od chłopa”/”ze wsi”/”z rynku” lub produktami bezglutenowymi a certyfikowaną żywnością ekologiczną. Z utożsamianiem żywności bezglutenowej z żywnością ekologiczną spotykamy się sami często podczas szkoleń z Akademii Biokuriera.

Jakie ekoprodukty kupujemy najczęściej?

Najczęściej kupowana żywność ekologiczna to jajka (65%), warzywa (55%) oraz owoce (46%).

Wśród barier odstręczających od zakupu żywności ekologicznej znajdują się wysoka cena, brak wiary w certyfikat, trudna dostępność i brak odpowiedniego asortymentu w miejscu zakupu.

Regularni konsumenci dostrzegają więcej zalet żywności ekologicznej

Wyniki raportu wskazują na to, że regularni konsumenci ekożywności podkreślają więcej jej zalet niż Ci, którzy kupują ją rzadko (przynajmniej raz w miesiącu lub raz na 3 miesiące).

Im osoby starsze, tym więcej zalet ekożywności wskazują. Mężczyźni częściej niż kobiety podkreślają dobry smak żywności ekologicznej

– czytamy w raporcie.

Analizując wyniki raportu warto pamiętać o wciąż niskiej świadomości tego co kryje się za pojęciami EKO – BIO – ORGANIC wśród polskich konsumentów. O mieszaniu pojęć żywności ekologicznej ze zdrową świadczy również powtarzające się w kolejnym już badaniu rynkowym wskazywanie przez dużą grupę konsumentów rynków i bazarów (niespecjalistycznych) jako miejsca zakupu żywności ekologicznej.

Tymczasem rolnicy ekologiczni nie pojawiają się w tych miejscach aż tak często i w takiej skali, która uzasadniałaby aż 32% wskazań.


Raport Żywność ekologiczna w Polsce dostępny jest w pliku pdf

Przypominamy, żywność ekologiczna to ta, na której znajdziecie unijne logo zielonego liścia, które poświadcza, że każdy etap produkcji podlegał certyfikacji.

Logo żywności ekologicznej
Logo żywności ekologicznej

Brak postów do wyświetlenia