Chcemy zdrowych produktów w sklepach, ale nie umiemy ich rozpoznać [badanie BLIX AWARDS]

Uważamy swoją wiedzę na temat zdrowego odżywiania za dobrą lub bardzo dobrą, ale często nie wiemy jak odróżnić produkty wysokiej jakości i ekologiczne od innych – wyniki badań KANTAR Polska. 

10% konsumentów nie wie, czym wyróżnia się produkt ekologiczny

Jak wynika z badania KANTAR Polska, przeprowadzonego dla programu branżowego BLIX AWARDS, wśród użytkowników aplikacji agregujących sklepowe rabaty, 31% respondentów nie potrafi określić, czy dany produkt w gazetkach sieci handlowych jest z kategorii zdrowej żywności(o tym, że jest to termin nieprecyzyjny poniżej). 10% ankietowanych ma trudności w odróżnieniu produktów ekologicznych od zwykłych (na podstawie własnych obserwacji zaryzykujemy stwierdzenie, że ten odsetek jest w szerszej społeczności znacznie wyższy… no ale badań na to nie mamy 😉 – dop. red.)

Zdrowa żywność. Dlaczego to sformułowanie nic nie znaczy?

Dlaczego termin zdrowa żywność wprowadza chaos? Ponieważ stosowany jest dowolnie i tak naprawdę nic nie znaczy. Zgodnie z prawem każdy produkt spożywczy dopuszczony do obrotu powinien być zdrowy. W przypadku żywności ekologicznej / bio / organic mówimy zaś o certyfikacji określonego sposobu produkcji a nie o właściwościach zdrowotnych.

Podoba Ci się to, o czym piszemy?     

Informacyjny chaos na sklepowych półkach i w gazetkach promocyjnych

Polacy potrzebują naprawdę rzetelnej, klarownej informacji na temat tego, co jest na półkach sklepowych. Ale niestety tego brakuje. Handlowcy kładą obok siebie produkty ekologiczne, wegetariańskie, wegańskie czy bezglutenowe. One mogą być zdrowe, ale nazywanie ich wszystkich zdrową żywnością jest nieuprawnione. Ponadto media mieszają pewne kwestie i powstaje bałagan informacyjny

– mówi profesor Ewa Rembiałkowska ze Szkoły Głownej Gospodarstwa Wiejskiego.

Przeczytaj także: Żywność ekologiczna – polski rynek w 2020 roku (najważniejsze cyfry)

Z wyników badania nie wiemy, jak pojęcie zdrowej żywności jest definiowane przez respondentów. A kiedy widzę zawartość sklepowych koszyków, to niekoniecznie można w nich dostrzec takie towary. Tam znajduje się sporo niepotrzebnego jedzenia, głównie szkodliwego dla organizmu. Jest tam dużo wysoko przetworzonych oraz gotowych produktów. One niekoniecznie muszą mieć zły skład, ale często go mają. Za to mało jest warzyw i owoców, których powinniśmy jeść dużo

– dodaje Krystyna Radkowska, prezes Polskiej  Izby Żywności Ekologicznej .

Chcemy zdrowych produktów w sklepach

Badanie pokazuje też, że dla 53% ankietowanych dostępność produktów z kategorii zdrowej żywności (nie wiadomo jak definiowanej zarówno przez pytających i jak i odpowiadających) jest istotna przy wyborze sklepu. Z kolei 35% badanych stwierdza, że nie jest to ani ważne, ani nieważne. Natomiast w przypadku 12% respondentów pozostaje to nieistotne.

Śledź wydarzenia na polskim rynku żywności ekologicznej. Zaglądaj na EKORYNEK

Jak przeprowadzone zostało badanie?

Badanie zostało przeprowadzone przez KANTAR Polska na zlecenie programu branżowego BLIX AWARDS pod koniec 2020 r. metodą CAWI na próbie 800 konsumentów korzystających z najpopularniejszych na rynku aplikacji agregujących promocje w sieciach handlowych.

Brak postów do wyświetlenia