Badania TNS. Europejczycy chcą lepszego dostępu do lokalnej żywności

Zdaniem większości Europejczyków spożywanie lokalnej żywności korzystnie wpływa na gospodarkę, środowisko i zdrowie, ale wciąż brakuje odpowiednich informacji i wsparcia, by w pełni korzystać z jej zalet – to wnioski płynące z wyników badań przeprowadzonych przez TNS na zlecenie Friends Of The Earth Europe.

W badaniu wzięli udział konsumenci z 8 europejskich krajów: Bułgarii, Czech, Francji, Niemiec, Węgier, Polski, Hiszpanii i Wielkiej Brytanii

Dostrzegamy korzyści lokalnej żywności

89% (W przypadku Polski 91%) respondentów uważa, że konsumpcja lokalnych produktów korzystnie wpływa na gospodarkę i zwiększa poziom zatrudnienia w regionie. 75% (W Polsce 81%) badanych zwraca także uwagę, że taki system konsumpcji i produkcji jest przyjazny dla środowiska a 78% (W Polsce 84%) przebadanych Europejczyków zwraca uwagę na fakt, że konsumpcja w oparciu o lokalne produkty pozwala zachować zbilansowaną dietę.

Gdzie i jak kupujemy?

85% (W Polsce 96%) badanych osób zakupy robi w najbliższym sklepie lub markecie, a co 2  osoba (w Polsce 88%) odwiedza lokalne rynki bądź sklepy rolne. Dla 52% ważne jest to czy produkt pochodzi z regionu (w przypadku Polski 77%) a 67% (w Polsce 82%) zwraca uwagę na to, że dostęp do lokalnej żywności jest stosunkowo trudny.

Podoba Ci się to, o czym piszemy?     

Za mało informacji, za wysokie ceny…

Według 73% badanych brakuje informacji na temat lokalnej żywności oraz sposobów w jaki można ją zakupić a 69% uważa, że jest ona zbyt droga. 9 na 10 Europejczyków uważa, że rządy powinny energiczniej wspierać rozwój lokalnych systemów żywieniowych (w Polsce było to 93% badanych).

Szczegółowe wyniki badań (także dla poszczególnych krajów) i raport dostępne są na stronie Friends Of The Earth: https://www.foeeurope.org/local-food-briefing-full-opinion-poll-results-140115

Wyniki badań wskazują, że pod względem entuzjazmu dla lokalnych produktów, jako Polacy, jesteśmy bardzo często powyżej europejskiej średniej, ale zakupy robimy tam, gdzie jest nam najbliżej i najwygodniej. Tymczasem nie musi to oznaczać, że kupujemy produkty lokalne. Zwłaszcza, że aż 82% (także powyżej europejskiej średniej) Polaków uważa, że dostęp do lokalnych produktów jest zbyt trudny. Czy więc na pewno kupujemy produkty z pełną świadomością ich pochodzenia i sposobu w jaki je produkowano? Prawdopodobnie jest w tej materii dużo do poprawienia.

Wyniki badania zleconego przez Friends Of The Earth niewątpliwie pokazują tendencję, przekonania i chęci europejskich konsumentów. Sztuką będzie zamienić to w czyny i możliwość realnego działania.

Oprac. Karol Przybylak

Źródło / ikonografika: Friends Of The Earth

Ikonografika “streszczająca” badania

Brak postów do wyświetlenia