4 kierunki, w których będzie podążał rynek EKO w 2019 roku

Jak kształtować się będą trendy na rynku żywności ekologicznej w 2019 roku? O prognozy zapytaliśmy branżowych ekspertów. Na podstawie ich wypowiedzi określiliśmy cztery trendy.

1. Większa powierzchnia sprzedażowa ekosklepów

W 2018 roku otworzyło się kilka sklepów bio o powierzchni przekraczającej 200 m2. W mojej ocenie tego typu sklepy będą odgrywać coraz większą rolę na rynku bio w Polsce. Są to miejsca, w których klienci mogą dokonywać kompleksowych zakupów

– mówi Sylwester Strużyna, prezes Bio Planet S.A.

Jak wyglądał 2018 r. w branży żywności ekologicznej?

 

Na duże lokale stawiają też ekosieci. BioFamily, które właśnie szykuje otwarcie w Konstancinie oraz największa polska sieć ekodelikatesów – Organic Farma Zdrowia.

Nie nastawiamy się na ilość lokali, tylko jakość lokalizacji i dostosowania samego miejsca pod nasze potrzeby

– deklaruje Sławomir Chłoń, prezes spółki Organic Farma Zdrowia.

2. Produkty świeże i kompleksowość

Z miesiąca na miesiąc zwiększa się udział sprzedaży produktów świeżych (zwłaszcza warzyw i owoców) na polskim rynku.

Powiększa się liczba sklepów gotowych podjąć ryzyko organizacji tego typu ekspozycji w swoich sklepach. Myślę, że ten trend będzie się umacniać w 2019 roku

– przekonuje Sylwester Strużyna i deklaruje dalszy rozwój Bio Planet właśnie w tym kierunku.

Sklepy EKOpowinny też starać się w maksymalnie kompleksowy sposób obsługiwać klientów

– dodaje Michał Kapica.

3. Zero Waste

O potrzebie ograniczania ilości odpadów mówi się coraz głośniej już od kilku lat. Pojawiają się też kolejne rozwiązania prawne w tym zakresie.

My od dawna stawiamy na zero waste i przekonujemy współpracujące z nami firmy do działań w tym zakresie, tzn. zmiany lub likwidacji opakowań. Rok 2019 według nas będzie właśnie rokiem zero waste

– mówi Paweł Poloch, właściciel internetowej drogerii ekologicznej www.drogeria-ekologiczna.pl

4. Internet

Handel żywnością ekologiczną w Internecie rozwija się bardzo dynamicznie. Staje się też coraz bardziej profesjonalny, bo klienci mają coraz większe wymagania. Produkty trzeba „mieć na stanie” i wysyłać je w jak najkrótszym czasie od złożenia zamówienia, a nawet dostarczyć w ten sam dzień. Nam udaje się spełnić ten ostatni warunek w ramach systemu PyszneEKO Ekspress

– mówi Michał Kapica, prezes Smaku Natury.

Pozytywny rozwój rynku internetowego potwierdza także Paweł Poloch.

Dla drogeria-ekologiczna.pl rok 2018 był rekordowy pod względem przychodów

– mówi.

Według szacunków BIo Planet S.A. rynek bio produktów liczony w cenach detalicznych brutto osiągnął w 2018 r. poziom 1,1 mld PLN. Spółka prognozuje, że w 2019 roku osiągnie wartość 1,2 mld PLN.