10 rzeczy, o których powinieneś pamiętać otwierając sklep z ekożywnością

 

Ekosklepów w Polsce systematycznie przybywa, ale mimo dynamicznego rozwoju rynku wiele z nich bardzo szybko znika z rynku. O czym warto pamiętać myśląc o rozpoczęciu takiego biznesu? Oto 8 porad bazujących na wskazówkach ekspertów.

1. Lokalizacja

Lokalizacja ma znaczenie kluczowe. Przy jej doborze pamiętaj, że ekosklep jest celem „zakupowych wypraw”, nie chodzi się tam przypadkowo. Wielu klientów jest gotowych dojechać, nie zawsze sprawdzają się więc miejsca „generujące” duży, ale przypadkowy ruch.

Ze względu na to, że „eko” jest u nas wciąż postrzegane jako coś luksusowego, warto rozpatrzyć lokalizacje w pobliżu prestiżowych osiedli. Jak je znaleźć? Np. analizując cenę metra kwadratowego mieszkań bądź poszukując lokalizacji prywatnych szkół i przedszkoli.

Podoba Ci się to, o czym piszemy?     

2. Parking obok sklepu

Istotną sprawą jest to, aby w pobliżu znajdował się parking, z którego skorzystać mogą klienci. Jeżeli nie znajduje się on w bezpośrednim sąsiedztwie sklepu, być może warto rozpatrzyć opcję pomocy klientom w doniesieniu towaru? Tak właśnie robi warszawski sklep Smak Natury.
Warto także zadbać by w dostępie do naszego lokalu nie przeszkadzały żadne przeszkody architektoniczne. Klientami ekosklepów są przecież często młode mamy a ich nieodłącznym atrybutem są… wózki.

3. Produkty świeże w ofercie

Powoli mija czas ekosklepów, które oferują jedynie produkty „sypkie”. Świeże produkty, pieczywo, nabiał, mięso – to właśnie one przyciągają klientów! 2/3 sprzedawanych produktów to produkty świeże. Dla przykłądu, do warszawskiego Smaku Natury dostarcza towar 20 rolników ekologicznych. Jest ich tak wielu, bo czasami rolnicy przyjadą, czasami nie. Trudno przewidzieć czy dany towar będzie czy nie będzie. Rynek dostaw jest ciągle na początku rozwoju. Rolnikom często się nie opłaca produkowanie i ciągłe dojazdy. Brakuje organizacji zrzeszającej producentów i zajmującej się logistyką lub dystrybucją produktów.

Zdaniem wielu warszawskich właścicieli ekosklepów brakuje pieczywa ekologicznego na rynku. Piekarni, która zapewniałaby dostawy codziennie lub co drugi dzień. Pieczywo trzeba sprowadzać pieczywo z różnych części kraju, a nawet z Niemiec. Wciąż jest też sporo kategorii w produktach świeżych do zagospodarowania.

4. Możliwie szeroka oferta

To może i truizm, ale warto go powtarzać. Zadbaj o bogatą, szeroką i zróżnicowaną ofertę – warto mieć kilka marek na określone produkty, przynajmniej te najlepiej rotujące.

5. Optymalna powierzchnia

Dobrze, aby powierzchnia sprzedażowa miała ok. 100 m2 (choć wiele sklepów startuje jednak z niższego pułapu…) bo wtedy jest dużo miejsca na produkty. W takim sklepie można wygenerować marżę i zysk, a także przetrwać ciężki czas jakim jest np. lato

6. Zainwestuj w wiedzę, ale nie zamęczaj klientów

Fachowe doradztwo o produktach i wyedukowana obsługa są ważne, zwłaszcza w ekosklepie. Pamiętaj jednak, aby nie narzucać klientom za wszelką cenę własnego zdania, doradzaj gdy klient się tego domaga – nic na siłę. Pamiętaj też, że klienci mają przyjść na zakupy, a nie po wiedzę i na długie konwersacje. Warto mieć w obsłudze osoby szybkie, sprawne, uśmiechnięte i energiczne, chętne do pomocy.

7. Reklama i psychologia działa tak samo w sklepach eko jak w tradycyjnych

Podpatruj zatem rozwiązania stosowane także w konwencjonalnych sklepach. Klient powinien być dostrzeżony i doceniony. By tak działać warto wykorzystywać wszystkie narzędzia sprzedażowe – są one uniwersalne.

8. Stwórz strategię, wyznacz cele

To uniwersalna zasada, której warto się trzymać otwierając jakikolwiek biznes. W takiej strategii pamiętaj o: celach (najlepiej mierzalnych), stworzeniu tzw. person (kim jest twój klient?), analizie procesu zakupowego (jak kupuje twój klient?), kanałach komunikacji promocyjnej i reklamowej (nie zapominaj o Internecie i mediach społecznościowych), określeniu budżetu.

9. Szukaj wyróżników

EKO to wciąż nisza, ale nawet w tej niszy warto się wyróżnić. Może warto wzbogacić sklep o wyjątkowo dużą kolekcję produktów regionalnych? Szeroką paletę wydawnictw książkowych? Szczególnie dużą gamę produktów dla osób aktywnych? A może specjalny kącik dla alergików?

10. Zacznij w optymalnym momencie

– Bardzo dobrym momentem na otwarcie sklepu z żywnością eko jest okres wrzesień – listopad. Zdążymy wtedy wypromować markę przed okresem świą-tecznym i skrócimy czas, w którym nadwyrężać będziemy portfel na „przetrwa-nie pierwszych chwil”. Znacznie trudniej jest, gdy otwieramy sklep wiosną. Klienci nie zdążą dowiedzieć się o nas przed Wielkanocą a potem nadchodzi lato, które jest dla eko sklepów okresem trudnym. Taki trudny okres najlepiej przejść jak najpóźniej od otwarcia biznesu.

Skąd te informacje?

Powyższe 10 wskazówek opracowałem na bazie prezentacji Michała Kapicy (prezesa Smak Natury sp zoo) podczas tegorocznej edycji Natura Food, prezentacji Sylwestra Strużyny (prezesa Bio Planet) w trakcie Natura Food 2014 a także opinii, które przewijały się w trakcie zorganizowanej w trakcie tegorocznej Polagry, Akademii Biokuriera pt. „Żywność EKO – rynek z trwałym potencjałem czy chwilowa moda?”, W ramach tego wydarzenia poprowadziłem debatę, w której udział wzięli

• Michał Kapica – prezes delikatesów z żywnością ekologiczną i hurtowni „Smak Natury”
• Arkadiusz Kordala – dyrektor handlowy Bio Planet SA, dystrybutora i producenta żywności ekologicznej
• Zbigniew Kozłowski – wiceprezes zarządu Symbio SA, producenta i dystrybutora żywności ekologicznej
• Tadeusz Szynkiewicz – prezes Bio Food sp z o.o., producenta ekologicznych soków i przetworów owocowo –warzywnych

Akademia Biokuriera to projekt szkoleniowy (pierwszy tego rodzaju w Polsce) prowadzony przez redakcję Biokuriera. Naszym celem jest edukowanie właścicieli ekobiznesów z zakresu towaroznawstwa żywności ekologicznej a także marketigu i sprzedaży.

Współpracujemy z organizatorami najważniejszych wydarzeń branżowych w kraju, przeszkoliliśmy 60 pracowników Społem Praga Południe, wkrótce szkolić będziemy doradców rolnośrodowiskowych w zakresie marketingu ekoproduktów. Jesteśmy otwarci na współpracę zarówno z producentami jak i sklepami z ekożywnością. Prosimy kontaktować się z redakcją (redakcja[at]biokurier.pl ]

Oprac. Karol Przybylak

Brak postów do wyświetlenia