Aktualności
5 zdrowych kasz, które warto mieć w kuchni
1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 Ocena 0.00 (0 Głosów)
piątek, 21, kwiecień 2017 11:03 Autor: agnieszka


Nas od kaszy nic nie odstraszy! Mają bowiem same zalety: są smaczne, wartościowe, odżywcze, stanowią urozmaicenie monotonnych posiłków, łatwo je przygotować i dobrze się przechowują. 

Kasze można przyrządzać na słodko oraz na sposób wytrawny. Mogą stanowić dodatek do obiadu lub być jego daniem bazowym. Obecnie dodaje się je też do koktajli, zup czy deserów. 

Prezentujemy 5 kasz, które warto mieć w swojej kuchni. "Piątkowy" cykl jak zawsze jest ograniczony liczbą 5, a podejrzewamy, że Wy macie swoje propozycje i uwagi. Dzielcie się!

1. Kasza jaglana

Kasza jaglana, popularnie zwana jaglanką, przywędrowała do nas z Chin, gdzie znana była już tysiąc lat temu. Swoją popularność zawdzięcza temu, że jej smak jest wyjątkowo delikatny. Można go dodatkowo podkreślić, jeśli uprażymy kaszę na patelni. Należy to zrobić jeszcze przed gotowaniem, wówczas wydobędziemy z niej jej zaskakująco orzechowy smak.

Jaglanka zawiera żelazo, witaminy z grupy B, a przede wszystkim krzem, który rzadko występuje w naszym pożywieniu. Pierwiastek ten świetnie działa na skórę, włosy i paznokcie.

Kasza jaglana stanowi dobry zamiennik ryżu wszędzie tam, gdzie można go stosować, a więc w zupach, daniach obiadowych czy deserach.

2. Kasza gryczana

Choć pochodzi z Chin, swoją największą popularność zyskała w krajach słowiańskich. Występuje w dwóch postaciach - prażonej i nieprażonej. W tej pierwszej nie traci swoich walorów smakowych ani wartości odżywczych, jednak jej nieprażona odmiana jest znacznie delikatniejsza.

Kasza gryczana zawiera przede wszystkim dużą ilość białka, a zawartość przeciwutleniaczy oraz składników regulujących działanie insuliny czyni ją idealną dla osób chorych na cukrzycę.

3. Kuskus

Te miniaturowe kuleczki to nic innego jak mielona pszenica twarda. Kasza kuskus jest niezwykle łatwa w przygotowaniu, wystarczy ja bowiem zalać wrzątkiem i pod przykryciem odstawić na kilkanaście minut. Można ja podawać na słodko lub wytrawnie. Polecamy popularne tabbouleh z pomidorami, ogórkami, cebulą i świeżą miętą. Kasza ta zawiera dużo białka, dlatego świetnie sprawdzi się, jeżeli sporo się ruszasz.

4. Quinoa

Kasza quinoa szturmem zdobywa nasz rynek, zyskując coraz większą popularność. Nazywana jest także komosą ryżową. Pochodzi od rośliny, która należy do grupy tzw. pseudozbóż, a którą uprawiali i otaczali szczególną czcią Inkowie.

Warto podkreślić, że NASA włączyła ją do diety swoich astronautów, dowodząc, że "choć nie istnieje rodzaj jedzenia, który dostarczałby wszystkich niezbędnych składników na raz, quinoa jest bardzo blisko osiągnięcia tego poziomu".

5. Amarantus

Kaszę amarantus można wykorzystywać w wielu daniach: jako zagęszczacz do placków i naleśników, połączyć z jogurtem, w deserach lub nawet sałatkach. Kasza ta jest wyjątkowo zdrowa: zawiera bowiem białko o dużo lepszym stopniu przyswajania niż to, które otrzymujemy z mleka czy z soi. Ma również więcej żelaza niż szpinak i sporo wapnia.

Dodatkowo jest to kasza lekkostrawna i bogata w wolne rodniki. Ciekawostką jest to, że jest to kasza pochodzącą z rośliny, która do niedawna była uznawana w naszym kraju za roślinę ozdobną. Obecnie szturmem zdobywa kulinarny rynek.

Małgorzata Szcześniak

Do lektury polecamy:



Zaprenumeruj drukowaną wersję Biokuriera na 2017 rok

link location test
Bądź na bieżąco z nowościami w świecie BIO i naszym serwisie. Zapraszamy do subskrypcji naszego newslettera!



Aby zapisać się na newsletter, wpisz poniżej adres e-mail.